حق و حدود استفاده از انفال از منظر قرآن كريم بررسی شد
کد خبر: 1819868
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۵

حق و حدود استفاده از انفال از منظر قرآن كريم بررسی شد

گروه انديشه و علم: در يك پايان‌نامه كارشناسی ارشد، مسأله حق و حدود استفاده افراد از انفال از منظر قرآن كريم بررسی شده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مركزی، «بهرام سهرابی‌نژاد»، دارای كارشناسی ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشكده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراك در اين تحقيق كه در پنج فصل تهيه شده به بررسی اين موضوع پرداخته است.
محقق بيان می‌كند: يكی از مسائل مهمی كه در كنار مسائل ديگر از زمان‌های گذشته تاكنون مورد توجه قرار گرفته است، موضوع انفال و چگونگی بهره‌برداری و راه‌های مصرف آن است، هم‌چنين بررسی حق و حدود افراد در استفاده از انفال از منظر فقه اماميه و حقوق موضوعه نيز در اين پايان‌نامه بررسی و تحليل شده است.
سهرابی‌نژاد در ادامه هدف از پرداختن به اين موضوع را بررسی حق و حدود افراد در استفاده از انفال با توجه به پويايی فقه شيعه و آيات و روايات و نظر مفسران و منابع ديگر به مواردی از انفال و منابع عمومی كه در زمان حال نمود بيشتری دارد و كمتر به آن پرداخته شده است، بيان می‌كند.
وی می‌افزايد: در اين پايان‌نامه به كلياتی در مورد انفال، تاريخچه موضوع و تعريف اصطلاحاتی در خصوص انفال از منظر آيات، انفال از نظر روايات، راه‌های مصرف انفال، نقش حاكم در رابطه با منابع عمومی و انفال، اقسام انفال، مسئوليت استفاده بی‌رويه از انفال در شرايط واگذاری منابع عمومی و انفال در اديان و مذاهب ديگر پرداخته است.
نويسنده تصريح می‌كند: تنها كسی كه اصالتا شايستگی كامل قانونگذاری را دارد، خداوند متعال است و انسان‌هايی كه با استفاده از تحليل، دانش و آگاهی خود كه آن‌ها هم از مواهب الهی هستند، قانون‌هايی وضع می‌كنند كه با منظوم قوانين الهی سازگاری داشته باشند.
سهرابی‌نژاد در ادامه بيان می‌كند: يكی از اين قوانين، قانون اقتصادی است كه به‌علت رابطه‌ای كه در زندگی افراد و جامعه از اهميت خاصی برخوردار است و در اسلام، قرآن، سنت و روايات نيز به آن پرداخته شده است.
محقق در نتيجه‌گيری يادآوری می‌كند: از جمله قوانين اقتصادی، قانون انفال است كه از مالكيت‌های حكومت اسلامی است مانند فی‌ء و زمين‌های موات، كوه‌ها و بستر رودخانه‌ها و مراتع، جنگل‌ها و نيزارها، سواحل درياها و معادن كه در قرآن و روايات هم بدان پرداخته شده و فقها و علما هم نظراتی در اين خصوص داده‌اند.
captcha