دين اسلام در بحث‌های مديريتی دارای الگو و شاخصه‌های برتر است
کد خبر: 2086678
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۶

دين اسلام در بحث‌های مديريتی دارای الگو و شاخصه‌های برتر است

گروه سياسی اجتماعی: دين اسلام در بحث‌های مديريتی دارای الگو و شاخصه‌های برتر است، و اين الگوها از جانب علما و انديشمندان بايد به خوبی پردازش شود و به عنوان شاخص در بحث مديريت مطرح شود و مهم‌ترين اين شاخص‌ها را در بحث ايجاد انگيزه در تمايل در انجام كار گروهی عنوان كرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی (ايكنا) شعبه مركزی «علی‌اكبر شعبانی‌فرد»، استاندار مركزی در مراسم جشنواره شهيدان«رجايی و با هنر» كه به مناسبت هفته تربيت اسلامی امروز هفتم اسفندماه‌جاری در سالن پيامبر اعظم (ص) استانداری مركزی برگزار شد، گفت: استان ما خاستگاه مراجع و علمای والامقامی همچون آقانور، آقاضياء‌الدين و آيت‌الله العظمی شيخ عبدالكريم حائری است كه حتی انديشه‌های اين بزرگان امروز نيز در ترويج مباحث دينی و تربيت منابع انسانی نقشی كارآمد را ايفا می‌كنند.
وی ادامه داد: امروز انقلاب ما مرهون اين بزرگان است كه در تربيت مردم جامعه ما از فرهنگ غنی اسلام بهره بردند و دنيای غرب و تئورسين‌های مختلف و نظريه‌پردازان جوامع غربی بر اين امر اذعان دارند.
شعبانی فرد در ادامه با اشاره به وجود مشاهير ديگری در قرن اخير نظير اميركبير، قائم مقام فراهانی، پروين اعتصامی، دكتر حسابی و شهدا و ايثارگران 8 سال دفاع مقدس كه برخاسته از اين آب و خاك بودند، تصريح كرد: نقش اين انديشمندان در تربيت نيروی انسانی كارآمد بسيار چشمگير است و وجود آن‌ها را سبب ايثار و فداكاری و افزايش اعتماد به نفس دانست.
اين مقام مسئول با بيان اينكه امروز دنيا و اسلام به خود می‌بالد كه فرزندی از تبار اراك برمی‌خيزد و تا 19 سالگی در اين شهر و پس از آن در شهر قم در حوزه‌های گوناگون از جمله عرفان فلسفه و مديريت نقش آفرينی می‌كند، افزود: در حوزه مديريت روش مديريتی ايشان حكومت‌داری دينی و علوی بود و غرب به دنبال آن است، چه آنكه در گذشته نيز طی نامه‌ای محرمانه از ايشان خواسته شده بود كه هرچه بخواهند به ايشان می‌دهند و ايشان كاری به مديريت كشور نداشته باشند.
وی با بيان اينكه جانشين ايشان مقام معظم رهبری نيز پيرو خط ايشان در بحث حكومت داری و تربيت مديريت انسانی با اقتباس از نهج البلاغه و خطابه هايی كه حضرت علی(ع) به مالك اشتر دارد ادامه هنده راه امام راحل است، تاكيد كرد: اكنون در جامعه ما در نحوه انتخاب و گزينش افراد و شرايط احراز آن‌ها، شيوه حكومتی علوی و امام خمينی(ره) سرلوحه امور جمهوری اسلامی ايران قرار گرفته است.
استاندار مركزی با اشاره به اينكه بايد شاخص كاری مديران نيز بر مبنای وظايف كارگزاران در حكومت حضرت علی (ع) باشد، اظهاركرد: امروز نظريه‌های غربی در بحث مديريت كشور مطرح شده و ما هنوز نتوانسته‌‌ايم مديريت جامعه را آنطور كه شايسته است با فرهنگ ايرانی و اسلامی تطبيق دهيم.
وی با اشاره به اينكه دين اسلام در بحث‌های مديريتی دارای الگو و شاخصه‌های برتر است، اذعان كرد: اين الگوها از جانب علما و انديشمندان بايد به خوبی پردازش شود و به عنوان شاخص در بحث مديريت مطرح شود و مهم ترين اين شاخص‌ها را در بحث ايجاد انگيزه در تمايل در انجام كار گروهی عنوان كرد.
اين مقام مسئول با بيان اينكه مديريت اسلامی اصلش بر برائت است مگر اينكه خلافش ثابت شود، افزود: بهره‌گير از الگوهای غربی در بحث مديريت كشور به هماهنگی آن به آموزه‌های اسلامی و دينی وابسته بوده و در صورتی كه در قسمتی از كار اين هدف بيان نشود بهره‌گيری از آن سودمند نخواهد بود و در برهه‌ای از مديريت جامعه به‌ويژه در بخش آموزش و پرورش اين امر آنطور كه شايسته يك حكومت اسلامی است تحقق نيافت.
شعبانی‌فرد با بيان اينكه در بحث حكومت علوی بحث كرامت انسانی بسيار مطرح شده است، ادامه داد: در اين شيوه از حكومت داری گشاده رويی و با محبت برخورد كردن و گشودن گره از مشكلات از سوی مسئولان بسيار تاكيد شده و پرداختن به شكل برخورد مانند زيبايی مكانی كه ملاقات مسئولان و مردم صورت می گيرد مطرح نيست بلكه مهم آن است كه به محتوای كار پرداخته شود.
استاندار مركزی در پايان با اشاره به اينكه مردم كشور از بطن انقلاب تاكنون در كنار امام راحل هستند و امروز جامعه به سوی اسلام ناب محمدی در حركت است، تصريح كرد: تكريم تك تك افراد جامعه سرلوحه رفتاری مسئولان جامعه قرار گيرد تا در سايه آن كشور ما به عنوان الگويی برتر در جهان اسلام و جهان غرب مطرح شود.
يادآوری می‌شود، در پايان اين مراسم از دستگاه‌های اجرايی برتر و مديران و كارمندان نمونه استان مركزی تقدير به عمل آمد.
captcha