بقعه «آقانورالدين اراكی» در اراك مرمت می‌شود
کد خبر: 2124534
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۲

بقعه «آقانورالدين اراكی» در اراك مرمت می‌شود

گروه فرهنگ و هنر: مديركل ميراث‌فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری استان مركزی از مرمت بقعه «آقانورالدين اراكی» در سال‌جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مركزی، «محمدحسين فراهانی»، مديركل ميراث‌فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری استان مركزی با اعلام اين خبر اظهاركرد: با توجه به اين‌كه اين بقعه در قبرستان قديمی شهر اراك و در مركز اين شهر قرار دارد، مديريت شهری اراك به شدت پيگير ساماندهی وضعيت اين بقعه و قبرستان موجود است.
وی ادامه داد: از آنجا كه بقعه آقانورالدين اراكی جزء آثار ثبتی استان است، طرح مرمت، احيا و ساماندهی اين محوطه از سوی اداره كل ميراث ‌فرهنگی استان تهيه و به اداره اوقاف و امور خيريه استان تحويل داده شد.
فراهانی با بيان اين‌كه اين بنا به صورت چند ضلعی متوازن ساخته شده و از يك ايوان ورودی، روضه و نمازخانه تشكيل شده است، گفت: گنبد اين بنا نيز از نوع دو پوش با ارتفاع 15 متر است كه با كاشی‌های معرق تزئين شده است.
مديركل ميراث‌فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری استان مركزی تصريح كرد: در بحث هزينه‌های مالی پروژه نيز اداره‌كل ميراث‌فرهنگی استان متعهد به تامين 50 درصد هزينه‌های مرمتی است.
وی افزود: با توجه به اين‌كه اين بقعه در ضلع شمالی قبرستان قديمی شهر اراك قرار دارد، مرمت اين بنا نيازمند اخذ مجوزهای شرعی از مراجع ذی‌ربط است تا بتوانيم با صاف كردن قبرهای موجود آنجا را به يك فضای فرهنگی تبديل كنيم.
«فراهانی» با بيان اين‌كه تنها در سال 86 يك مرحله مرمت اضطراری روی اين بنا صورت گرفت، گفت: اولويت مرمت در سال 90 تزئينات وابسته به معماری به ويژه روی گنبد است، چراكه كاشی‌‌‌ها در برخی قسمت‌ها آسيب ديده و بايد سريع مرمت شوند.
اين مقام مسئول در ميراث‌ فرهنگی استان مركزی خاطرنشان كرد: استحكام‌بخشی در ضلع جنوب‌غربی بنا و محوطه‌سازی قبرستان نيز از ديگر اولويت‌های مرمتی اين پروژه است.
يادآوری می‌شود؛ آقانورالدين از مشاهير و پيشوايان دينی شيعه در اراك بوده كه در دوره قاجاريه زندگی می‌كرده است.
captcha