پرهيز از معاصی الهی، باطن و حقيقت روزه‏داری است
کد خبر: 2556765
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰

پرهيز از معاصی الهی، باطن و حقيقت روزه‏داری است

گروه سياسی: امام ‏جمعه موقت رشت با اشاره به اينكه هر چيزی در قانون خلقت باطنی دارد، گفت: باطن و حقيقت روزه‏داری غير از جنبه ظاهری آن، پرهيز از معاصی الهی است و به هر ميزانی كه اين شرايط را رعايت كنيد به همان ميزان روزه‏تان مورد قبول واقع می‏شود.

به گزارش خبرگزاری بين‏المللی قرآن(ايكنا) شعبه گيلان، حجت‏الاسلام والمسلمين غلامرضا شفيعی‏زاده، امام‏جمعه موقت شهرستان رشت روز گذشته، 14 تيرماه در خطبه‏های نماز جمعه اين هفته رشت با تبريك فرا رسيدن ماه مبارك رمضان به بيان فضيلت‏های ماه خدا پرداخت و اظهار كرد: ماه رمضان، ماه فضيلت و بركت است كه خداوند نصيب ما مسلمانان كرده و از خداوند سپاسگزاريم كه توفيق گرفتن روزه و پاك كردن نفس را به ما ارزانی كرده است.
وی با بيان اينكه وظيفه ما به عنوان يك مسلمان اين است كه از هم‏اكنون كه چند روز تا آغاز ماه رمضان باقی است خود را مهيا كنيم، افزود: در روزهای پايانی ماه شعبان قرار داريم؛ نمازجمعه همه ائمه اطهار(ع) در آخرين جمعه ماه شعبان دارای خطبه‏های خاصی است.
حجت‏الاسلام شفيعی‏زاده با اشاره به خطبه امام رضا(ع) در آخرين جمعه ماه شعبان، گفت: در خطبه امام رضا(ع) به مناسبت ماه رمضان آمده است «در ماه مبارك رمضان تمامی خوبی‏ها و نيكی‏ها مورد قبول خداوند قرار می‏گيرد چون همه چيز مهياست و شيطان در زنجير است و زمينه برای قبول عبادت فراهم است، برای كسانی كه اهل معاصی و گناه هستند اين ماه بهترين فرصت برای آمرزش گناهان است، تمام گناهان در اين ماه مورد بخشش قرار می‏گيرد، همچنين هر كس در اين ماه يك آيه از قرآن را بخواند مثل اين است كه قرآن را ختم كرده است».
وی ادامه داد: رمضان، ماه توبه و استغفار است، هركس در اين ماه از خداوند طلب آمرزش كند آمرزيده می‏شود و اگر كسی در اين ماه مورد بخشش خداوند قرار نگيرد در هيچ ماهی مورد رحمت قرار نمی‏گيرد؛ در ماه رمضان شرط روزه‏داری را حفظ كنيم و از هم‏اكنون بايد تعهد جدی بين خود و خداوند ايجاد كنيم.
امام‏جمعه موقت رشت با اشاره به رواياتی از امام صادق(ع)، بيان كرد: چه بسيارند كسانی كه در اين ماه روزه می‏گيرند اما روزه آنها نتيجه‏ای نخواهد داشت چون شرط روزه را حفظ نمی‏كنند؛ بايد به گونه‏ای روزه بگيريم كه مورد قبول خداوند متعال قرار گيرد؛ حفظ باطن روزه از شروط اصلی قبولی روزه در پيشگاه خداوند است.
حجت‏الاسلام شفيعی‏زاده با اشاره به اينكه هر چيزی در قانون خلقت باطنی دارد، تصريح كرد: باطن و حقيقت روزه‏داری غير از جنبه ظاهری آن، پرهيز از معاصی الهی همچون دروغ، غيبت، حسادت، ظلم، نگاه‏های غير شرعی، دشمنی و... به يكديگر است؛ علاوه بر حفظ ظاهر روزه بايد باطن آن را حفظ كنيم؛ به هر ميزانی كه اين شرايط را رعايت كنيد به همان ميزان روزه‏تان مورد قبول واقع می‏شود.
وی در خطبه دوم نمازجمعه به مناسبت‏های هفته اشاره كرد و متذكر شد: آيت‏الله احسانبخش، نماينده فقيد مقام معظم رهبری در گيلان سنت حسنه‏ای در زمان حيات خود پايه‏گذاری كرد كه همچنان ادامه دارد و علما و روحانيون استان در آستانه ماه رمضان گردهم می‏آيند؛ در اين راستا گردهمايی بزرگ توجيهی علما و روحانيون گيلان دوشنبه 17 تيرماه ساعت 9 صبح در مصلی امام خمينی(ره) رشت برگزار می‏شود.
حجت‏الاسلام شفيعی‏زاده از همه علما دعوت كرد تا در اين گردهمايی كه با سخنرانی حجت‏الاسلام والمسلمين محمدی گلپايگانی، رئيس دفتر مقام معظم رهبری برگزار می‏شود، شركت كنند.
وی همچنين به 14 تيرماه، روز قلم اشاره كرد و افزود: اين روز را به همه نويسندگان تبريك می‏گويم، نويسندگان و اهالی قلم تلاش كنند تا آنجه می‏نويسند مفيد و در راستای مصالح مردم و ترويج اسلام باشد و از نوشتن مطالب كذب و بيهوده پرهيز كنند.
امام‏جمعه موقت رشت همچنين به روز شهرداری‏ها اشاره كرد و گفت: اگر خدمات شهرداری نباشد شهر آلوده خواهد بود، بنابراين پاكيزگی شهر را مديون زحمات اين عزيزان هستيم؛ مسئولين مربوطه به افرادی كه در شهرداری‏ها هستند و از كمترين حقوق برخوردارند، بيشتر رسيدگی كنند چون اين از وظايف نظام اسلامی است.
حجت الاسلام شفيعی‏زاده به 16 تيرماه روز ملی ماليات اشاره و تاكيد كرد: ماليات بايد از افرادی گرفته شود كه سرمايه‏های زياد دارند نه كسانی كه از كمترين درآمد برخوردارند.
وی با بيان اينكه هر چيز ساخته و پرداخته انسان باشد دارای مشكل است، به موضوع خمس كه جزء دستورات الهی است اشاره و عنوان كرد: خمس به افراد فقير و كم درآمد تعلق نمی‏گيرد، بنابراين موديان ماليات و مسئولين مربوط بايد قوانينی در زمينه ماليات وضع كنند كه اينگونه باشد و از افراد كم درآمد ماليات اخذ نشود زيرا مشكلی را حل نخواهد كرد.
حجت‏الاسلام شفيعی‏زاده همچنين به روز حجاب و عفاف اشاره كرد و گفت: در آستانه ماه رمضان بايد به امر به معروف و نهی از منكر توجه ويژه‏ای داشته باشيم؛ امر به معروف و نهی از منكر فقط به بحث حجاب و عفاف اختصاص ندارد ولی بخش عظيمی از آن به اين موضوع بر می‏گردد.
وی با اشاره به اينكه وضعيت حجاب و عفاف در استان بسيار نامطلوب است، خاطرنشان كرد: حجاب و عفاف در بخشی از مناطق افسار گسيخته است؛ متصديان و مسئولين در بعضی بخش‏ها در اين زمينه كوتاهی می‏كنند؛ مشكلات در اين زمينه ساختاری و بنيادی است؛ بعد از 34 سال از پيروزی انقلاب هنوز ساز و كار مشخصی در زمينه مقابله با اين ناهنجاری انديشيده نشده است و روز به روز بر اين ناهنجاری افزوده می‏شود.
وی با تصريح بر اينكه در قانون اساسی نيز اصلی در اين خصوص داريم ولی تاكنون توسط مسئولين به اين اصل توجه نشده است، يادآور شد: امر به معروف و نهی از منكر وظيفه‏ای اجتماعی و فردی است و هر كدام از ما در سطح جامعه با منكری مواجه شديم بايد ادای دين كنيم.
امام‏جمعه موقت رشت به انتخابات 24 خرداد اشاره و اضافه كرد: با حضور 72 درصدی مردم در انتخابات حماسه عظيمی خلق شد كه جای قدردانی دارد؛ منتخب مردم برای همه گروه‏ها قابل احترام است و بايد به كسانی كه در اين خصوص افراط می‏كنند و به دنبال ايجاد تشنج در جامعه هستند تذكر داد تا آرامش مردم را برهم نزنند؛ بايد به رئيس جمهور متخب فرصت دهيم تا مشكلات را برطرف كند.
حجت‏الاسلام شفيعی‏زاده با بيان اينكه رئيس جمهور منتخب يك روحانی پايبند به نظام و ولايت فقيه است، ادامه داد: حجت‏الاسلام روحانی فردی اصولگرا بوده كه ميانه‏رو و معتدل است و در فتنه 88 موضع‏گيری‏های خوبی داشته است؛ رئيس جمهور وامدار هيچ جريان و گروهی نيست و فقط وامدار ولايت فقيه بوده و هست.
وی همچنين به اوضاع به هم ريخته منطقه اشاره كرد و گفت: زلزله سياسی امير قطر را با خود برد و در مصر رئيس جمهور اين كشور را بركنار كرده است؛ مرسی براساس رای مردم برخاسته بود اما از مردم فاصله گرفت؛ موضع مرسی در مقابل مردم بحرين و يمن نامشخص بود؛ رئيس جمهور مصر سفير اين كشور را از سوريه فرا خواند و موضع او درباره ايران عقب مانده‌تر از حسنی مبارك است؛ اگر انقلاب كشورهای منطقه به نتيجه نرسيد به دليل نبود ولايت فقيه در اين كشورهاست، بنابراين ما بايد قدردان ولايت فقيه باشيم.
امام‏جمعه موقت رشت به شهادت استاد شيخ حسن شحاته در مصر اشاره كرد و متذكر شد: مردم مصر ارادت ويژه‌ای به اهل بيت(ع) دارند ولی سلفی‌ها اين شيخ را در شب نيمه شعبان به شهادت رساندند و مرسی در اين زمينه هم موضع خود را مشخص نكرد و نابود شد.
captcha