روزه‌داری جهاد با نفس و مبارزه با خواسته‌های نفسانی است
کد خبر: 2563096
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۴

روزه‌داری جهاد با نفس و مبارزه با خواسته‌های نفسانی است

گروه اجتماعی: كارشناس علوم قرآنی شهر سنندج با اشاره به اينكه تنها راه مبارزه با خواسته‌های نفسانی و كنترل نفس روزه داری است، گفت: روزه داری جهاد با نفس است.

ژاله حيدری‌مقدم، كارشناس علوم قرآنی شهر سنندج در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه كردستان، با اشاره به آيه 56 سوره ذاریات «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛ و جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند»، خداوند متعال هدف از خلقت جن وانس را عبادت عنوان كرده است، اظهار كرد: روزه‌داری يكی از مظاهر و جنبه‌های عبادت است.
وی افزود: روزه‌داری به انسان احساس عزت نفس و همدردی با فقرا و مسكينان را می‌بخشد و اخوت و برادری بين مسلمانان را تقويت می‌كند.
حيدری‌مقدم با اشاره به اينكه روزه، دارای ظاهر و باطنی می باشد، عنوان كرد: ظاهر روزه داری جلوگيری از خوردن و آشاميدن بوده، درحالی كه باطن آن را می‌توان به خودداری از انجام دادن گناهانی مانند دروغ، غبيت، نگاه به نامحرم و ... دانست.
وی روزه دار واقعی را كسی دانست كه ظاهر و باطن روزه را توأمان باهم رعايت كند و قدر لحظه لحظه ماه رمضان را دانسته و فرصت‌های آن را از دست ندهد.
اين كارشناس علوم قرآنی با اشاره به جنبه‌های معنوی روزه‌داری، اعلام كرد: از لحاظ معنوی شخص روزه‌دار به تزكيه نفس می‌پردازد و با بهره‌گيری از ادعيه‌ها و آداب اين ماه تقرب بيشتری ميان او و معبودش ايجاد می‌شود.
وی با بيان آيه 183 سوره بقره یَا أَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ، اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد روزه بر شما مقرر شده است همان گونه كه بر كسانى كه پيش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد كه پرهيزگارى كنيد، ذكر كرد: اين آيه بزرگترين دليل برای بيان وجوب روزه است.
حيدری‌مقدم با اشاره به اينكه تنها راه مبارزه با خواسته‌های نفسانی و كنترل نفس روزه‌داری است، تصريح كرد: روزه‌داری جهاد با نفس است.
وی با عنوان اينكه حتی نفس كشيدن و خوابيدن دراين ماه نيز عبادت محسوب می‌شود، تأكيد كرد: بر ما لازم است كه با خواندن قرآن كريم، ذكر و تسبيحات بيشتر، به جا آوردن صله رحم، ياری مستمندان و حضور در مراسم دينی و ادعيه خوانی از اين ماه نهايت استفاده را ببريم.
اين كارشناس علوم قرآنی شهر سنندج با بيان اينكه برای نهادينه كردن يك فرهنگ، تداوم و تكرار آن امری لازم است، خاطر نشان كرد: بايد هم از لحاظ شخصی و هم و از لحاظ جمعی شرايط جامعه را برای تداوم فرهنگ ماه مبارك رمضان در ديگر ماه‌های سال نيز فراهم كرد.
وی در پايان با اشاره به اينكه روزه‌داری مبارزه با نفس است، يادآور شد: شخص روزه‌دار خلوص نيت و تزكيه نفس پيدا كرده و در ذهن خود افكار مثيت را می‌پروراند، در نتيجه به بيماری‌های روحی و روانی مبتلا نمی‌شود.
captcha