مراسم بزرگداشت علامه «ملامحمد اسماعیل فدایی کزازی» در شازند برگزار شد
کد خبر: 3274512
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲

مراسم بزرگداشت علامه «ملامحمد اسماعیل فدایی کزازی» در شازند برگزار شد

گروه اجتماعی: مراسم بزرگداشت علّلامه ملا محمد اسماعیل فدایی کزازی با حضور جمعی از مسئولان و نوادگان علامه فدایی در شازند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، مجید عسگری، فرماندار شازند، 18 اردیبهشت در نشست بزرگداشت علامه ملامحمداسماعیل فدایی کزازی که در این شهرستان برگزار شد به عظمت و بزرگی این عالم وارسته اشاره کرد و گفت: متأسفانه این عالم بزرگ آنطور که باید و در شآن این بزرگوار است معرفی نشده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از علل معرفی نشدن شهرستان، عدم استفاده از ظرفیت‌هاست، افزود: لازم است در جهت ترویج علم و فقاهت علّامه، مراسم نکوداشتی را با محوریت دانشگاه ها و علما داشته باشیم.

عسگری با بیان اینکه آثار علامه فدایی باید در استان و شهرستان به نمایش گذاشته شوند و با تاکید بر تشکیل ستاد بزرگداشت علّامه فدایی، اظهارکرد: نصب تابلوهای معرفی این حکیم فقیه در سطح شهرستان و مرمت مرقد این عالم از جمله دیگر برنامه‌ها در این خصوص خواهد بود.

به گزارش ایکنا؛ غلامرضا فدایی، از نوادگان علامه فدایی نیز در این جلسه عنوان کرد: اشخاص فرهیخته در کشور زیاد هستند و وظیفه ما شناختن و شناساندن آنهاست.

وی ادامه داد: یکی از این فرهیختگان، علّامه حاج ملا محمد اسماعیل فدایی کزازی است، این عالم وارسته اهل تظاهر و مطرح کردن خود نبود و شاید از دلایل گمنامی ایشان نیز همین موضوع است که در آثار وی نیز گمنامی، زهد و عدم ریا مشهود است.
فدایی عنوان کرد: معرفی واقعی علامه فدایی توسط یک فرد میسر نخواهد بود بلکه از طریق افراد زیاد، علما و دانشمندان ممکن می‌شود.

نوه علامه فدایی در پایان در بیان ابعاد شخصیتی علّامه، اظهارکرد: علامه فدایی از اشخاص ادیب، دانشمند، تاریخ‌دان، فقیه، حکیم و افتخار استان و کشور و از شاگردان میرزای قمی بود، ایشان یک شخصیت ملی است ولی حتی در استان مرکزی هم ناشناخته مانده است.

آیت‌الله ملااسماعیل فدایی برجی آستانه‌ای، فرزند محمد هادی فدایی که در تاریخ 1184 ق در آستانه دیده به جهان گشود. وی تحصیل را در زادگاه خود آغاز کرد؛ سپس در حوالی سال 1217 برای تکمیل معلومات خود راهی حوزه علمیه بروجرد شد و پس از مدتی از بروجرد به اصفهان و همدان رفت و در سال 1262 درگذشت.

دیوان وی که به تازگی چاپ شده است شامل غزل، قصیده، مثنوی، ترکیب‌بند، ترجیع بند، رباعی شو مراثی اهل بیت(ع) است. این کتاب افزون بر مقدمه‌ای مفصل در معرفی فدایی و شعر وی، دارای فهرست‌های فنی شامل آیات، روایات، لغات و اصطلاحات است که می‌تواند خواننده را در یافتن مطلب در متن کتاب یاری رساند.

captcha