بقای عالمان دین در وفای به عهد الهی است
کد خبر: 3306137
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
آیت‌الله جوادی آملی:

بقای عالمان دین در وفای به عهد الهی است

گروه اجتماعی: مرجع عالیقدر تشیع با بیان اینکه رمز موفقیت عالمان دینی وفای به عهد الهی است، گفت: مرحوم آیت‌الله بهجت(ره) اگر سهمی از بقا داشتند به علت عقل‌مداری و عقل‌محوری بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، آیت‌الله جوادی آملی، مرجع عالیقدر جهان تشیع عصر روز گذشته، 30 اردیبهشت در پیام تصویری خود به مراسم بزرگداشت آیت‌الله‌العظمی بهجت فومنی(ره) که در مسجد جامع شهرستان فومن برگزار شد، با اشاره به سخن حضرت علی(ع)، اظهار کرد: عالمان الهی از نبش زمان و زمین بیرون آمدند و هرگز تاریخ مصرف بر آنها راه ندارد.

وی افزود: آنها فوق گذشت زمین و زمان هستند و از سهم بقا برخوردارند.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه رمز موفقیت عالمان دینی وفای به عهد الهی است، خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) خود را مصداق این اصل دانستند و فرمودند «عالمان موظفند به عهد الهی وفا کنند؛ چراکه امیر خود به عهد وفا کرده است».

مرجع عالیقدر جهان تشیع متذکر شد: مرحوم آیت‌الله بهجت(ره) اگر سهمی از بقا داشتند به علت عقل‌مداری و عقل‌محوری بوده است.

آیت‌الله جوادی آملی علت بقای عالمان دینی را عمل به سوره مبارکه نحل دانست و ادامه داد: در این سوره آمده است انسانی که عبدالله و عندالله باشد و به لقاء‌الله بیاندیشد، سهمی از بقا خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه عالمان ربانی عندلله فکر می‌کنند، افزود: قرآن کریم از عالمان ربانی به عنوان «اولوا بقیه» ‌یاد می‌کند  و اینکه چرا «اولوا بقیه» جلوی فساد را نگرفته‌اند.

این مفسر قرآن تصریح کرد: «اولوا بقیه» به معنای «بقیه‌الله» است و امروز وجود مبارک حضرت ولی عصر(عج) قله «بقیه‌الله» و عالمان ربانی که شاگردان و نائبان امام زمان هستند، دامنه «بقیه‌الله» می‌باشند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله بهجت(ره) به سبب پیروی از قرآن و عترت جز مصادیق بارز «اولوا بقیه» هستند، خاطرنشان کرد: ذات اقدس الهی از نظر معرفت، علوم فراوانی را به خلفا خود عطا کرده است و انسان‌های کامل و متکامل جزو خلفای الهی محسوب می‌شوند.

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: چنانچه کسی سهمی از خلافت داشته باشد از کرامت ترفیع می‌بندد؛ چراکه خداوند کریم به ذات است و خلیفه و جانشین به ذات، کریم خواهد بود .

این مفسر قرآن با بیان اینکه راز کرامت انسان، خلافت اوست در حالی که انسان کرامتی از خود ندارد، گفت: بشر کنونی که غرب و اسرائیل نمونه بارز آن هستند تفکر اومانیسم(انسان‌محوری) را به جای خلافت به کار می‌برند و فکر می‌کنند انسان جایگزین خداست.

وی تصریح کرد: قرآن درخصوص تفکر اومانیسمی فرموده است «کسی که در محور فکر و اندیشه خام خود دور می‌زند دارای تفکر اومانیزمی است، اما کسی که بگوید انسان خلیفه خدا است و اینکه خلیفه حرف مستخلف عرش را درک، باور، عمل و منتشر کند می‌تواند به عنوان عبد صالح معرفی شود».

این مرجع تقلید جهان تشیع در پایان با بیان اینکه مردان الهی همچون آیت‌الله بهجت(ره) بر این اساس عمل و حرکت کردند، اضافه کرد: موثر بودن سخنان، دید، زبان و دعای آیت‌الله بهجت(ره) به علت الهی بودن این عالم ربانی بوده است.

captcha