چاپ دانشنامه آیت‌الله العظمی بهجت نیازمند حمایت بانیان است
کد خبر: 3306996
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
حجت‌الاسلام والمسلمین روحی:

چاپ دانشنامه آیت‌الله العظمی بهجت نیازمند حمایت بانیان است

گروه اجتماعی: مدیرگروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس خواستار چاپ دانشنامه آیت الله بهجت(چاپ هم جلد و موسوعه) شد و گفت: آماده‌سازی، تحقیق، مراحل استخراج مدارک و... نیازمند بودجه ۲ میلیارد تومانی است که در این خصوص نیازمند حمایت بانیان هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین کاووس(محمد) روحی برندق، یکی از شاگردان آیت الله العظمی بهجت(ره) در حاشیه همایش ملی «بهجت فقیهان» که روز گذشته، 2 خرداد در فومن برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، با اشاره به سیره فردی و اجتماعی آیت الله بهجت، اظهار کرد: آیت الله بهجت انسانی تودار و دارای تحمل بسیار بود و در رفتار ایشان با خانواده، شاگردان و افراد دیگر هیچ گونه تنشی مشاهده نمی شد.

وی با بیان اینکه این عالم ربانی همواره دیگران را به صبر و بردباری توصیه می فرمود، تصریح کرد: ایشان گذشت و تحمل سختی ها را بالاترین دستور در رابطه با برخوردهای اجتماعی می دانست و «صبر» سیره مستمر زندگی فردی استاد بود.

مدیرگروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس به بینش سیاسی آیت الله بهجت اشاره کرد و افزود: برخورد استاد با طیف‌های سیاسی به گونه ای بود که مورد اعتماد همه قرار می گرفت و دستورالعمل هایی را به صورت غیر مستقیم برای هر طیف تعریف می کرد. ایشان گرایش‌های سیاسی خود را بروز نمی داد، اما بعنوان مرجع و فصل الخطاب حق بزرگی بر گردن طیف های سیاسی ایران در زمان معاصر داشت.

روحی از چاپ دیوان اشعار مرحوم آیت الله بهجت در آینده نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: آیت الله بهجت از سال 68 تا زمان رحلتش، علاوه بر تالیف کتب فقهی، اصولی، فارسی و عربی، شعر می سرود. دیوان اشعار استاد پس از تدوین، تصحیح و آماده‌سازی برای تالیف و چاپ مهیا می‌گردد.

استادیار دانشگاه با بیان اینکه ایشان با چاپ آثار منظومش در زمان حیات موافق نبود، یادآور شد: دیوان 3 جلدی اشعار اخلاقی و عرفانی آیت الله بهجت تالیف شده و اکنون آماده چاپ است، اما بنا به نظر فرزند بزرگوار استاد، چاپ کتب فقهی آیت الله بهجت در اولویت چاپ قرار خواهد گرفت.

صاحب مقاله برگزیده همایش ملی «بهجت فقیهان» خواستار بررسی موضوعی آثار آیت الله بهجت شد و ادامه داد: استاد دیدگاه های بکری در موضوعات اخلاقی، عرفانی و کلافی داشت. استخراج موضوعات مختلف از تالیفات و اشعار این عارف واصل و مقایسه آن با سایر تالیفات، برداشت های عالی ایشان از آیات و روایات را به روشنی نشان می دهد. بنده بر همین اساس عنوان مقاله «تحلیل رویکرد آیت الله بهجت به دعا و نیایش در آینه آیات و روایات با تاکید بر اشعار عرفانی آن بزرگوار» را انتخاب و استخراج موضوعی از آثار منظوم آیت الله بهجت را آغاز کردم.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواستار برگزاری کنگره ملی آیت الله بهجت در سال آینده شد و عنوان کرد: سال 95 یکصدمین سال تولد آیت الله بهجت است و از این حیث دارای اهمیت فراوان می باشد. به دلیل کمبود بودجه، تاکنون موفق به برنامه ریزی جهت برگزاری این کنگره نشدیم، زیرا استاد هرگز صرف وجوهات شرعی را برای چاپ کتاب هایش قبول نمی کرد. امیدواریم تا سال آینده زمینه برگزاری این کنگره در فومن، قم، تهران و لبنان فراهم شود.

حجت الاسلام روحی همچنین خواستار چاپ دانشنامه آیت الله بهجت(چاپ هم جلد و به صورت موسوعه) شد و بیان کرد: ناشر این دانشنامه در کشور لبنان وجود دارد، اما آماده سازی، تحقیق، مراحل استخراج مدارک و... نیازمند بودجه 2 میلیارد تومانی است که در این خصوص نیازمند حمایت بانیان و عهده داری این مسئولیت هستیم.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بنده
|
-
|
۱۳۹۴/۰۸/۰۱ - ۱۳:۰۷
0
0
حجت الاسلام دکتر روحی انصافا شاگرد شایسته آیت الله بهجت ره و وارث علم ایشان می باشند برای آشنایی با این گوهر گرانقدر مباحث عرفانی ایشان را در سایت http://emamhassan.ir ببینید.
captcha