مبانی و موازین اخلاق نظری در مقام عمل تعریف شود
کد خبر: 3307035
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
مدیر حوزه علمیه فومن:

مبانی و موازین اخلاق نظری در مقام عمل تعریف شود

گروه اجتماعی: مدیر حوزه علمیه فومن با تاکید بر اینکه مبانی و موازین اخلاق نظری باید در مقام عمل تعریف شود، یادآور شد: آیت‌الله بهجت اخلاق عملی داشت، یعنی سیره اخلاقی ایشان عملی بود نه گفتاری.

حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی‌حق، مدیر حوزه علمیه فومن در حاشیه همایش ملی «بهجت فقیهان» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، با بیان اینکه جایگاه علم و عالم در اسلام یک جایگاه و منزلت بسیار برجسته و ارزشمند است، اظهار کرد: در قرآن و روایات بسیار به علم و علما و دانشمندان و فقها اشاره و مقام آنان گرامی داشته شده است.

وی با اشاره به روایات، قلم و مرکب را بالاتر از خون شهیدان دانست و افزود: این قلم است که شهید تربیت و او را برای میدان‌های حق علیه باطل آماده می‌کند.

این کارشناس دینی هدایت را مهمترین بحث در اسلام دانست و تصریح کرد: هدایت نیاز روزانه انسان است و اگر هدایت نباشد، جامعه دچار انحراف و فساد می‌گردد. علما در هدایت انسان‌ها به صراط مستقیم نقش مهمی ایفا می‌کنند. علمای اسلام به ویژه علمای شیعه بعد از رحلت رسول‌الله(ص) و در عصر غیبت کبری در شرایطی سخت و دشوار سکان‌دار هدایت مردم بوده‌اند و با انتقال ارزش‌های دینی و اسلامی سعی می‌کنند مردم را از نظر اخلاقی و اعتقادی براساس سیره و سنت اهل بیت(ع) تربیت نمایند.

جایگاه ویژه آیت‌الله بهجت در سیر و سلوک

حجت‌الاسلام قربانی‌حق ادامه داد: در این خیل عظیم علمای صدر اسلام تاکنون، برخی از علما شاخصه‌های بی‌نظیری داشته‌اند. این علما در کنار هدایت مردم به صراط مستقیم، آراسته به جهاد با نفس هستند و هوی‌ها و هوس‌های نفسانی در وجودشان دیده نمی‌شود. آیت‌الله‌العظمی بهجت فومنی(ره)، این عالم عارف و ربانی جزو این قشر محدود از علماست. ایشان علاوه بر اینکه در وادی علم یک عالم برجسته و متفکر خبره در رشته‌های فقهی و فلسفی بود، در میدان سیر و سلوک نیز جایگاه ویژه‌ای داشت.

مدیر حوزه علمیه فومن با اشاره به تحصیل آیت‌الله بهجت در کربلا و نجف و فیض بردن از محضر اساتید اخلاق نظیر آیت‌الله شیخ قاضی، اضافه کرد: آیت‌الله بهجت در کلاس درس و در دوران تحصیل، هر روز بیش از روز قبل موانع درونی را کنار می‌زد و رفته رفته به یک انسان نورانی مبدل می‌شد تا جایی که همه چشم‌ها را خیره کرد. مادامی که در قید حیات بود با مقام معظم رهبری مستمرا دیدار داشت. رهبر فرزانه انقلاب از دیدار با آیت‌الله بهجت نشاط روحی و معنوی پیدا می‌کردند.

الگویی والا برای نسل جوان

وی با تاکید بر اینکه مبانی و موازین اخلاق نظری باید در مقام عمل تعریف شود، یادآور شد: آیت‌الله بهجت اخلاق عملی داشت، یعنی سیره اخلاقی ایشان عملی بود نه گفتاری؛ ایشان اخلاق نظری را به اخلاق عملی بدل می‌کرد و همه اقشار مردم اعم از طلاب و دانشمندان و مردم عادی از خوش‌رویی و خوش‌اخلاقی ایشان بهره‌مند می‌شدند.

حجت‌الاسلام قربانی‌حق از منزل ساده و محقر آیت‌الله بهجت سخن گفت و خاطرنشان کرد: ایشان در همین خانه به عبادت می‌پرداخت و به هدایت و تربیت علما مشغول بود. طلاب خارجی از لبنان، عربستان، کشورهای اسلامی و حتی اروپا به محضر آیت‌الله بهجت می‌رسیدند و شدیدا مجذوب اخلاق عملی و عرفان آقا می‌شدند.

مدیر حوزه علمیه فومن رحلت آیت‌الله بهجت را ضایعه عظمی دانست و عنوان کرد: آیت‌الله بهجت همواره به جوانان توصیه می‌کرد که به دانسته‌های خود عمل کنند. این توصیه به ظاهر ساده و کوتاه، دریایی از معارف است، زیرا ما به اکثر مسائل علم داریم، اما در مقام عمل برنمی‌آییم. برای نسل جوان الگویی والاتر از شخصیت علمی و عرفانی آیت‌الله بهجت وجود ندارد.

captcha