بازبینی آیین‌نامه مسابقات قرآن پایان یافت/ روال فعلی مسابقات بدون تغییر
کد خبر: 3313555
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
کریم دولتی:

بازبینی آیین‌نامه مسابقات قرآن پایان یافت/ روال فعلی مسابقات بدون تغییر

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر علمی ستاد عالی مسابقات قرآن کشور از پایان بازبینی آیین‌نامه مسابقات قرآن ایران خبر داد.

کریم دولتی، دبیر علمی ستاد عالی مسابقات قرآن کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به برگزاری نشست دوروزه به منظور بازبینی آیین‌نامه مسابقات قرآن که طی روزهای 21 و 22 خردادماه برگزار شد، گفت: آیین‌نامه مسابقات قرآن ایران از سال‌های گذشته با یک اعتبار پنج‌ساله که برای آن در نظر گرفته شده بود اجرایی می‌شد و این آیین‌نامه پنج سال بدون تغییر بود.
وی افزود: بعد از پنج سال این نتیجه حاصل شد که آیین‌نامه مسابقات قرآن نیازمند بازبینی است تا اگر اساتید و صاحب‌نظران قرآنی نقطه‌نظرات و پیشنهاداتی در جزئیات و کلیات آن دارند این نقطه‌نظرات مورد بحث و بررسی قرار گیرد و به همان شکل و مدلی که در گذشته تدوین شده بود مجددا مورد بازبینی قرار گیرد.
دولتی در ادامه گفت: طی دو روز گذشته بحث و بررسی درباره تغییرات جزئی و کلی آیین‌نامه صورت گرفت و در نهایت آیین‌نامه جدیدی آماده شد که نتیجه این آیین‌نامه طی روزهای آینده آماده و ارائه می‌شود.

در بسیاری از بخش‌ها تغییر عمده‌ای نداشتیم
وی ادامه داد: براساس نتیجه‌ای که از این نشست دو روزه حاصل شد در بسیاری از بخش‌ها تغییر عمده‌ای نداشتیم و تنها در برخی قسمت‌ها تغییراتی صورت گرفت که این تغییرات نیز روال فعلی مسابقات قرآن کشور را تغییر نمی‌دهد.
دبیر علمی ستاد عالی مسابقات قرآن کشور درباره برخی تغییرات صورت گرفته در آیین‌نامه مسابقات قرآن گفت: برخی از موارد که به نظر می‌رسید، شاید در هم ادغام نشوند، خوشبختانه ادغام شدند تا از این طریق کار برای داور و متسابق راحت‌تر شود؛ به عنوان مثال در آیین‌نامه وقف و ابتدا برخی از بندهایی که می‌توانستند ذیل یک عنوان کلی قرار بگیرند با هم ادغام و تجمیع شدند تا کار برای داوری که می‌خواهد اشکالات را تشخیص دهد راحت‌ باشد و همچنین متسابقی که می‌خواهد براساس آیین‌نامه تلاوت کند کار راحت‌تری داشته باشد.
وی یادآور شد: این اتفاق تا حدودی در بخش‌های دیگر هم رخ داد و بقیه بخش‌ها نیز به سمت شفاف‌سازی بیشتر پیش رفتند.

در کلیات آیین‌نامه پیشنهاداتی مطرح شد
دولتی در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: همچنین در کلیات آیین‌نامه مسابقات قرآن نیز پیشنهاداتی مطرح شد و در برخی از حدنصاب‌هایی که برای رفتن از یک مرحله به مرحله دیگر وجود داشت بازبینی صورت گرفت و بنا شد در آیین‌نامه داوری و آیین‌نامه اجرایی مسابقات این تغییرات کلی لحاظ شود.
وی ادامه داد: همچنین در بحث قرائت معنامحور و آیتم‌هایی که می‌تواند قرائت‌ها را به سمت توجه بیشتر به معانی برگرداند و قاریان را کمک کند که در تلاوت قرآن علاوه بر قواعد و قوانین معمول به معانی و مفاهیم نیز عنایت بیشتری داشته باشند نیز توجه ویژه‌ای صورت گرفت و قرائت معنامحور در برخی بخش‌ها مانند لحن و... پررنگ‌تر دیده شد.
دبیر علمی ستاد عالی مسابقات قرآن کشور درباره زمان تعیین شده برای آیین‌نامه جدید مسابقات قرآن گفت: در این جلسه دوروزه که با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و اساتید و صاحبنظران قرآنی طی 21 و 22 خردادماه در قم و در جوار حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد پیشنهادی مبنی بر تعیین مدت زمان برای اجرای این آیین‌نامه مطرح نشد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که هیچ نیازی نیست مدت زمان پنج ساله برای اجرایی شدن این آیین‌نامه در نظر گرفته شود.

سقف 5 ساله برای اجرای آیین‌نامه در نظر گرفته نشد
وی یادآور شد: اگر مدت زمان مشخصی برای اجرای این آیین‌نامه در نظر گرفته شود ممکن است نکته‌هایی جدی وارد باشد که گذاشتن سقف پنج سال موجب شود این تغییرات کوچک به تعویق بیافتد؛ بنا شد این آیین‌نامه اجرا شود تا زمانی که اساتید به این نتیجه برسند که نیاز به بازبینی مجدد آیین‌نامه وجود دارد.
دولتی ادامه داد: البته این جلسه دوروزه مصوبه‌ای داشت که این جلسات حتی‌الامکان به صورت سالانه برگزار و نقطه نظرات اساتید و داوران مسابقات قرآن سالی یکبار مطرح شود و در صورت نیاز برخی از نقطه نظرات در آیین‌نامه اعمال شود و برخی دیگر از نقطه‌نظرات نیز در بازده زمان سه تا پنج ساله اعمال شود.
وی در پایان عنوان کرد: آیین‌نامه‌ای که هم‌اکنون برای مسابقات قرآن کشور آماده شده است از تیرماه امسال که مرحله شهرستانی مسابقات قرآن آغاز می‌شود اجرایی خواهد شد.

captcha