چرا در مورد شخصیت حضرت خدیجه(س) آثاری یافت نمی‌شود
کد خبر: 3321778
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
مسجدجامعی:

چرا در مورد شخصیت حضرت خدیجه(س) آثاری یافت نمی‌شود

گروه جامعه: عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: چرا در مورد شخصیت حضرت خدیجه(س) که همه ادیان جهان و فرق اسلامی در آن تردیدی ندارند، آثاری یافت نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران در دومین آیین نکوداشت مقام شامخ حضرت خدیجه(س) که شب گذشته، سه‌شنبه 9 تیر در سالن همایش‌های خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به لزوم توجه و پرداختن به شخصیت والای حضرت خدیجه(س) گفت: آثار و تألیفات بسیاری پیرامون حضرت مریم(س) وجود دارد اما جای این سوال باقی است که چرا در مورد شخصیت حضرت خدیجه(س) که همه ادیان جهان و فرق اسلامی در آن تردیدی ندارند، آثاری یافت نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: در جاودانگی و حقیقت شخصیت حضرت خدیجه(س) همین بس که می‌تواند نقطه وحدت مسلمانان باشد بر همین اساس همچون که قرآن و ماه رمضان از مشترکان بین مسلمانان جهان است شخصیت حضرت خدیجه(س) نیز این چنین است. لذا این حضرت محور نزدیکی همه طوایف مسلمانان فرق اسلامی است.

عضو شورای شهر تهران مهم‌ترین مسئله‌ای که در مورد توجه پیامبر(ص) در مورد حضرت خدیجه(س) می‌توان عنوان کرد را توجه به مسائل زنان در جامعه‌ای دانست که احترام و اهتمامی به مقام زن وجود نداشت و گفت: این نگرش نوین پیامبر(ص) در مورد حضرت خدیجه(س) به نوعی هویت بخش امور زنان بود.

مسجد جامعی تصریح کرد: هنگامی که رسول اکرم(ص) در کنار کعبه ایستادند و حضرت علی(ع) و حضرت خدیجه(س) پشت سر ایشان نماز اقامه کردند برخی از مردم آنها را به تمسخر گرفتند اما این حرکت نشان از توجه و اکرام مقام زن در اسلام داشت به گونه‌ای که زن نیز همچون مرد در مقابل چشم دیگران نماز می‌گزارد.

وی با بیان اینکه برای شناخت جایگاه والای حضرت خدیجه(س) باید دین مسلمانان نخستین را جست و جو کرد و سپس به ایشان ایمان آورد، گفت: حضور حضرت خدیجه(س) در کنار حضرت رسول(ص) تأثیر بسزایی در جذب و مشارکت زنان به سمت دین اسلام داشت لذا نقش آفرینی حضرت در هویت بخشی به زنان بی‌بدیل بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر امروز در مورد شخصیت حضرت خدیجه(س) اختلافاتی علاوه بر حسادت‌هایی که وجود داشت، وجود دارد در جامعه حجاز آن روز و به خصوص در زمان جاهلیت قبل از اسلام سواد مردم در سطح بسیار کمی بود لذا در آن جامعه ابزار ثبت تاریخی وجود نداشت برهمین اساس آنچه که از آن دوران برای ما نقل شده است از زمان وقوع آن فاصله بسیاری داشته و در واقع نسل دوم و سوم روایت‌ها به ما رسیده است.

مسجدجامعی افزود: تردیدی نیست که جایگاه زنان در دوران جاهلیت وضع نابسامانی داشته و یا بهتر بتوان گفت که اصلا جایگاهی نداشته است و وجود حضرت خدیجه(س) فتح بابی در مسیر شأنیت بخشی به جایگاه زنان بوده است.

وی ادامه داد: حضرت خدیجه(س) کاروان‌های تجارتی نه تنها در حجاز بلکه تا کناره رود نیل و شامات داشته اند که نشان از شأنیت اقتصادی و اجتماعی آن حضرت داشت، اما با این همه ایشان در کنار رسول خدا قرار گرفتند و امروز نیز شکوفایی علمی و هویت مستقل زنان همه مرهون تلاش‌های حضرت خدیجه(س) است.

گفتنی است این همایش با حضور حجت الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، دکتر مرضیه محمدزاده، محقق تاریخ اسلام و محمد عبداللهیان، مدیر مسئول موسسه امام رضا(ع) و جمعی از بانوان قرآن پژوهان برگزار شد.

در پایان این همایش آیت الله سیدجواد علوی بروجردی، پایه گذار بزرگترین مرکز فرهنگی حضرت خدیجه(س) در قم، شیخ حسین تهرانی، نویسنده توانای کتاب خصائص ام المومنین حضرت خدیجه کبری(س)، راضیه دارابی، تدوینگر پایان نامه با عنوان حضرت خدیجه الگوی زنان مسلمان،  خانم سکینه نیک، مدیر موفق حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) و خانم ظریفه بیگم میرکریمی، مدیر موفق انجمن خیریه بانوان حضرت خدیجه (س) تقدیر شدند.

ملیحه سادات موسوی دبیر کمیته بانوان بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم درباره این همایش گفت: دومین همایش ملی بزرگداشت فضیلت و عظمت حضرت خدیجه کبری به منظور گسترش «مرام» این بانو به جای «نام» وی و شناخت بهتر از شخصیت والای حضرت خدیجه(س) و معرفی ایشان به عنوان الگوی بانوان جامعه اسلامی برگزار شده است.

موسوی، مرام حضرت خدیجه (س) را شاخص اصلی برگزاری این همایش دانست و گفت: فداکاری، مجاهدت، ایستادگی پای عقیده و رسالت، بخشش تمامی دارایی هایش برای اسلام از جمله ویژگی‌های این شخصیت جهان اسلام است.

captcha