جهاد دانشگاهی در بحث ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی ورودی جهادی داشته باشد
کد خبر: 3336079
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
انجم‌شعاع:

جهاد دانشگاهی در بحث ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی ورودی جهادی داشته باشد

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون هماهنگی و نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی تأکید کرد که جهاد دانشگاهی توان ورود جهادی به عرصه ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی را دارد.

محمد انجم‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد فعالیت‌های صورت گرفته توسط جهاد دانشگاهی در سال‌های پس از تأسیس این نهاد، با اشاره به اینکه بیشتر فعالیت‌های قرآنی این نهاد را مطالعه کرده است، گفت: بر اساس مطالعه‌ای که نسبت به عملکرد قرآنی دستگاه‌های مختلف داشته‌ام احساسم این است که با توجه به سابقه جهاد دانشگاهی به طور طبیعی از قدیمی‌ترین و با سابقه‌ترین دستگاه‌های کشور است که فعالیت قرآنی را نیز وارد فعالیت‌های خود کرده است.
وی با تأکید بر اینکه بعد از انقلاب فرهنگی مجموعه‌های محدودی بودند که در سطح ملی فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دادند، افزود: در آن سال‌هایی که مسابقات قرآنی در دانشگاه‌ها شکل گرفت ابتدا توسط جهاد دانشگاهی بنیان گذاشته شد و بعدها در سایر دستگاه‌ها هم به عنوان یک فعالیت اثرگذار قرآنی تسری یافت.

اقدام به راه‌اندازی مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشگاهی
انجم‌شعاع تصریح کرد: در گذشته نیز قدمای این مجموعه و افرادی که در این مجموعه فعالیتی داشته‌اند در سال‌هایی که حداقل به یک دهه قبل برمی‌گردد، اقدام به راه‌اندازی مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشگاهی کردند، این امر نشانگر این بوده است که افرادی که در گذشته این کار را انجام داده‌اند و در ادامه آن را تکامل داده‌اند، کار ارزشمندی بوده است.
معاون هماهنگی و نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: اهدافی که برای این کار طراحی شده بود و امروز نیز به عنوان راهنمای فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی در نظر گرفته شده است، اهدافی بسیار عالی است که اگر به صورت عمقی بر روی آنها تمرکز شود می‌تواند منشأ تحولات عظیم باشد کما اینکه در حوزه اهداف و وظایف، بخش اطلاع‌رسانی نیز در نظر گرفته شد که نسخه بی‌بدیلی در بحث اطلاع‌رسانی چه در عرصه ملی و چه در عرصه بین‌المللی بوده است.

ایکنا؛ منبع مراجعه قرآنیان خارج از کشور
وی خاطرنشان کرد: در سفرهای خارج از کشوری که داشته‌ام متوجه شده‌ام که بحث اطلاع‌رسانی قرآنی جهاد دانشگاهی که در قالب یک خبرگزاری نمود یافته است، منبع بسیاری از علاقه‌مندان به فعالان قرآنی در خارج از کشور و مورد ارجاع بوده است، هر چند که در سالیان اخیر این خبرگزاری در عرصه بین‌المللی کمتر از شتاب اولیه برخوردار بوده است اما اثرگذاری خاص خود را داشته است، ‌به هر حال باید شتاب فعالیت در عرصه بین‌المللی به این مجموعه بازگردد.
انجم‌شعاع اذعان کرد: بنابراین توسعه برون‌مرزی در عرصه اطلاع‌رسانی خصوصاً در کشورهایی همچون شرق و جنوب آسیا و نیز کشورهای حوزه آمریکای لاتین که اهتمام و گرایش بیشتری به سمت اسلام در آنها ایجاد شده است، می‌توان منشأ اثرات خوبی باشد،‌ اگر قرآن فراتر از اخبار بتواند پیام خود را به این مناطق برساند و منتقل شود می‌تواند موفقیت‌های خوبی را نصیب جمهوری اسلامی کند.

ورود مؤثر جهاد دانشگاهی در بحث آموزش عمومی
معاون هماهنگی و نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه در بحث داخل کشور نیز می‌توان چشم‌اندازهایی را برای فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی متصور بود، گفت: یکی از مباحثی که مطرح است این است که در بحث داخلی با توجه به ساختارهای موجودی که بالفعل هستند، جهاد دانشگاهی قادر است آنها را به حالت بالقوه در بیاورد، یکی از این حوزه‌ها مربوط به بحث آموزش عمومی قرآن کریم است. تصور من این است که اگر این نهاد با یک کار جهادی وارد حوزه آموزش عمومی قرآن کریم شود، خلاءهای آموزش عمومی چه در حوزه روخوانی و روان‌خوانی در سطوح مختلف و چه در حوزه تربیت سرمایه‌های انسانی مورد نیاز این آموزش‌ها در قالب‌های مختلف از بین خواهد رفت و می‌تواند حرکت ماندگاری باشد.
وی با بیان اینکه این کار جهادی از عهده جهاد دانشگاهی برمی‌آید، افزود: این انتظار وجود دارد که جهاد دانشگاهی در حوزه دانشگاهیان و دانشجویان این کار را شروع کند و اگر دانشجویان در کنار دروس تخصصی تحصیلی به توانمندی قرآنی مجهز شوند، کار بزرگی خواهد بود.
انجم شعاع در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه انتظارات جهادی از جهاد دانشگاهی وجود دارد، خاطرنشان کرد: امروز در بسیاری از مناطق محروم و مرزی نیاز به یک فعالیت جهادی جهت خدمت به این مناطق در زمینه قرآنی وجود دارد، با تربیت نیروهای آموزش دیده و برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهی این کار می‌تواند صورت بگیرد، با مدیریت مجموعه‌هایی همچون جهاد دانشگاهی و بسیج باید این کار تبدیل به یک نهضت ملی و جهاد ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی در مناطق محروم شود.
معاون هماهنگی و نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه به بحث شهر قرآن که سال‌ها قبل توسط برخی مدیران جهاد دانشگاهی مطرح شد اشاره کرد و گفت: این شهر هنوز به صورت کامل پیاده نشده است، انتظار جدی جامعه قرآنی از مجموعه‌هایی همچون جهاد دانشگاهی این بوده است که اینها مجموعه توانمندی‌های خود را در خدمت قرآن قرار دهند.
وی در پایان ورود به عرصه تدبر و فهم قرآن کریم را یکی دیگر از مواردی که جهاد دانشگاهی توان ورود به آن را دارد عنوان و اظهار کرد: لازم است که جهاد دانشگاهی هم در عرصه نیازهای امروز جامعه در حوزه مراکز علمی ورود بیشتری پیدا کند و هم اینکه از منظر وظایف ذاتی جهاد این اقدامات ‌را انجام دهد. همانطور که جهاد دانشگاهی در حوزه سلول‌های بنیادین کارهای فاخری را انجام داده است، فعالیت‌هایی در همین سطح و در ارتباط این موضوع با مباحث قرآنی تحقیقاتی را انجام دهند.

captcha