شاهدان عینی حادثه منا از شهادت برخی مصدومان به دلیل تشنگی می‌گویند
کد خبر: 3368205
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
گزارش اختصاصی ایکنا/

شاهدان عینی حادثه منا از شهادت برخی مصدومان به دلیل تشنگی می‌گویند

گروه دانشگاه: در پی پخش شایعاتی در مورد فوت میثم مطیعی در حادثه ناگوار منا، وی از صحت و سلامت خود خبر داد، همچنین برخی از شاهدان عینی به بیان جزئیاتی از این اتفاق پرداختند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پی حادثه تلخ و خونبار منا و کشته‌شدن جمع عظیمی از حجاج، شایعاتی مبنی بر کشته‌شدن میثم مطیعی، مداح اهل بیت(ع) و دکترای علوم قرآن و حدیث از دانشگاه امام صادق(ع) در این حادثه با سرعت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پخش شده است.

طی تماس خبرنگار ایکنا با ایشان، وی از صحت و سلامت خود خبر داد. ضمن اینکه دعای ندبه صبح امروز نیز در کنار حجاج و بازماندگان حادثه دیروز از سوی ایشان قرائت شده است.

به گزارش ایکنا، با بی‌تدبیری مسئولان عربستان در برگزاری مراسم حج، در ذی‌الحجه امسال شاهد اتفاقات ناگواری برای حجاج بودیم، در حادثه منا طبق آخرین آمار رسمی از کشته شدن 131 ایرانی و زخمی شدن بیش از 60 نفر خبر داده شد. همچنین آمار کلی کشته‌شدگان تا این لحظه بیش از هزار نفر گزارش شده و تعداد مجروحان نیز بیش از هزار نفر بوده است.

حسن مشتاقی، مدیر روابط عمومی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) نیز که از شاهدان اتفاق ناگوار دیروز است در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: افرادی هم که در این حادثه سالم ماندند از نظر روحی در شوک و بسیار ناراحت هستند.

وی افزود: اینجا در دفتر بعثه و ستاد مانند زمان جنگ و دفتر عملیات شده و هر لحظه از دیروز خبر شهادت یکی از هموطنانمان را می‌شونیم. خداوند به بازماندگانشان صیر عنابت کند.

تشنه به شهادت رسیدن برخی مصدومان

مشتاقی همچنین علت شهادت بسیاری از زائران بیت‌الله‌الحرام در حادثه دیروز را قرار گرفتن طولانی‌مدت در زیر آفتاب و تشنه به شهادت رسیدن توصیف می‌کند و می‌گوید: دیروز صبح که این اتفاق افتاد به دلیل بی تدبیری و مدیریت ضعیف سعودی‌ها تا اواخر شب هنوز بعضی از جنازه‌ها روی زمین بود و بسیاری از مصدومین به علت تأخیر در امدادرسانی و بر اثر قرار گرفتن طولانی زیر آفتاب و تشنه به شهادت رسیدند.

بنا بر اظهار نظرهایی از شاهدان عینی دیگر، جمود نعشی و گره خوردن جنازه‌‌ها بهم کمک‌رسانی را با اختلال مواجه کرده است.

بنا بر این گزارش، طی دو هفته اخیر جان زائران در چندین اتفاق به خطر افتاده است؛ پیش از این سقوط جرثقیل در مسجدالحرام موجب کشته شدن بیش از 117 زائر از جمله 11 ایرانی شد؛ روز گذشته بیش از 200 نفر از حجاج به دلیل خرابی درهای قطار در مکه مکرمه دچار حالت خفگی و بیهوشی شدند. همچنین حادثه آتش‌سوزی هتل حجاج در مکه نیز منجر به زخمی شدن تعدادی از آن‌ها و تخلیه 1500 نفر از حاجیان شد.

گزارش از لیلا شرف

captcha