بازخوانی نظریه آیت‌الله حیدری در «سامانه معرفتی فهم قرآن» منتشر شد
کد خبر: 3384356
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰

بازخوانی نظریه آیت‌الله حیدری در «سامانه معرفتی فهم قرآن» منتشر شد

گروه ادب: بازخوانی نظریه آیت‌الله سیدکمال حیدری در کتاب «سامانه معرفتی فهم قرآن» اثر رضا غرابی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب «درآمدی بر سامانه معرفتی فهم قرآن» که به بازخوانی نظریه آیت‌الله سیدکمال حیدری پرداخته، به قلم رضا غرابی به نگارش درآمده و محمدعلی سلطانی آن را ترجمه و انتشارات سخن آن را منتشر کرده است.

این اثر شامل 14 فصل است که مقدمات تفسیر به روش جدید، رابطه روش در کار تفسیر با اهداف بلند قرآنی، بیان حقیقت تأویل و نیاز به آن برای فهم حقیقت قرآن، سبک‌ها در تفسیر و امتیاز سبک‌ها بر روش، شیوه نقد دیدگاه دیگران، نظام لغوی در قرآن و امتیاز آن بر زبان و لغت عربی، قواعد دیگر برای قرائت متن قرآن و در کشف زیربناهای نظام قرآنی و مضمون عرفی آن از جمله عناوین فصل‌های این کتاب را دربرمی‌گیرد.

این کتاب یکی از آثاری است که مسئله نظام و سازمان مطالعاتی در تحقیقات تفسیری و تأویلی را نشان می‌دهد. درس‌ها و اندیشه‌های آیت‌الله حیدری در این باره توسط شاگرد برجسته‌اش طلال حسن با عنوان «منطف فهم القرآن» به زبان عربی تدوین و در سه جلد ارائه شده است.

در این اثر روش‌های نظری فهم قرآن بحث شده و مجموعه آیات مشهور به «آیت‌الکرسی» مطالعه موردی برای پیاده کردن متدهای طرح شده در کتاب بررسی شده است. این کتاب از نظر ارائه متد مطالعه، فهم و درک قرآن کاری ارزشمند، مفید و ابتکاری است و مطالعه آن برای هر محقق در حوزه تفسیر، تأویل و علوم قرآنی لازم است.

کتاب «درآمدی بر سامانه معرفتی فهم قرآن» گزیده‌ای از کتاب «مدخل الی النظام المعرفی الآلیة فهم القرآن» سیدرضا غرابی است که به فارسی ترجمه شده، این گزیده نمی‌تواند محقق در حوزه تفسیر و تأویل را از اصل کتاب بی‌نیاز کند، اما این امکان را در اختیار خواننده می‌گذارد تا ضمن صرفه‌جویی در وقت، بتواند به کلیات اندیشه استاد حیدری درباره نقش نظام و سازمان در فهم قرآن آگاهی پیدا کند.

استاد حیدری در این کتاب تلاش کرده تفاوت کار تفسیری و تأویلی را نشان دهد. این امر کمک می‌کند تا خواننده ضمن آگاهی از رابطه بین تفسیر و تأویل و تأثیر متقابل آن دو، از درآمیختگی بین دو کار یاد شده اجتناب کند و مرز آنها را به خوبی بشناسد.

یکی از نکته‌های ارزشمند کتاب آن است که نویسنده در پایان ابتکارها و نوآوری‌های استاد حیدری را فهرست‌وار و گزیده در فصلی مستقل ارائه کرده است. خواندن این کتاب برای کسانی که تعلق خاطری به فهم و درک قرآن دارند، لازم و سودمند است و می‌تواند از بسیاری اشتباهات که معمولاً در این زمینه پیش می‌آید، پیشگیری کند.

گفتنی است، کتاب «درآمدی بر سامانه معرفتی فهم قرآن» تألیف رضا غرابی و ترجمه محمدعلی سلطانی از سوی انتشارات سخن با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 33 هزار تومان چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

captcha