«معنویت عبادت» منتشر شد
کد خبر: 3385005
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸

«معنویت عبادت» منتشر شد

گروه ادب: کتاب «معنویت عبادت» سیدکمال حیدری از سوی انتشارات سخن روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب «معنویت عبادت» اثر سیدکمال حیدری است که طلال حسین آن را به زبان عربی به نگارش درآورده و محمدعلی سلطانی آن را به فارسی ترجمه و انتشارات سخن آن را چاپ و روانه بازار نشر کرده است.

این کتاب ظاهرش شریعت و درونش عرفان است و از درون و سایه اخلاق، شریعت و عرفان، خطوط حرکت انسان - فردی یا اجتماعی‌اش - را در سطح معرفت، اندیشه، نگرش و سلوک ترسیم می‌کند. این کتاب اخلاقی - آموزشی در تلاش است مضمونی ارائه دهد که مطالب آن آمیخته‌ای از زبان فلسفه، اخلاق و عرفان در روندی طولی بین نظریه و اجراء است. درس‌های آن بر بُعد روحی و معنوی عبادت‌ها با وصف جدیدی متمرکز است.

این تحقیق دارای 12 درس است که طولی سازمان‌دهی شده و شایسته نیست، برخلاف روشی که دارد، پس‌داشت و پیش‌داشتی انجام گیرد؛ زیرا در سازمان‌دهی آنچه در بحث‌های نظری یا در بحث‌های علمی آمده، پیشرفت گام‌به‌گام در نظر گرفته شده است: واقعیت عبادت‌ها و جایگاه آن در نردبان ترقی، ترسیم قرآنی عبادت‌ها، ترسیم روایی عبادت‌ها، اهل بیت(ع) برترین الگو در عبادت‌ها، آداب عبادت‌ها و بعد عرفانی آنها، آداب مسجد و مکان‌های مقدس، چهره‌های معنوی طهارت و نماز، پاسداران نماز، چهره معنوی روزه، چهره معنوی حج و زکات، اخلاقیات قرآن کریم و آداب محبت مدارا و دوستی عناوین فصول این کتاب است.

در بخشی از مقدمه اثر آمده است: «در نگرش عارفان همه بخش‌های عبادت، به نوعی رمز و اشاره به معنایی ژرف و عمیق است. اگر آداب عبادی را رمز و سمبل معنا و مفاهیم بلند بدانیم، هرگز در چرایی تشریع آنها تردید نمی‌کنیم و در این صورت تعابیری مانند خانه خدا، سعی بین صفا و مروه، طواف بر گرد خانه، رمی جمرات، روزه‌ها و نمازهای واجب، قربانی کردن‌ها و بسیاری از اعمال دیگر عبادی معنا و مفهوم پیدا می‌کند.»

طلال حسین، نویسنده کتاب تلاش کرده درس‌های استاد سیدکمال حیدری را که از این زاویه به عبادت‌ها نگاهی انداخته، گزارش کند و تا حدودی به رموز آنها اشاره داشته باشد. عمق و بن‌مایه معانی همه این عبادت‌ها در نگرش استاد حیدری در قصد تقرب عبادت‌کننده به قدرت مطلق نهفته است و نتیجه‌ای که عبادت‌کننده به دست می‌آورد، همان تقرب به خداوند در جایگاه قدرت مطلق، عشق مطلق، علم مطلق و رحمت مطلق است.

این نوشته استاد حیدری نسبت به دیگر آثارش تفاوتی معنادار دارد و جنبه‌های آموزشی آن بر بخش‌های دیگرش برتری دارد. در این کتاب خواننده خود را در برابر دستورالعملی می‌یابد که برای اجرا پیش رویش نهاده شده است و حرکتی آرام به سوی نزدیک شدن به معنویت آداب عبادی است. برای همین خواننده در آغاز هر فصلی با اهدافی روبه‌رو می‌شود که در پایان فصل باید به آنها برسد؛ از این رو مانند یک فصل درسی باید همه تلاش خود را به کار بگیرد تا از اهداف مطرح شده باز نماند و برای اینکه یقین کند به این اهداف رسیده و بحث را دقیق متوجه شده است، در پایان هر فصل با تعدادی پرسش مواجه می‌شود که به طور تمرین ارائه شده است.

این کتاب هم جنبه‌های تحقیقی خوب و مهمی دارد و هم دستورالعملی برای عبادت نیک کردن است. همچنین آموزه‌هایی از معارف معنوی‌بخش آداب و سنن عبادی در اختیار خواننده می‌گذارد که او را در انجام عبادت‌ها با نیروی تفکر، فهم، شعور و احساس قربت به قدرت مطلق تجهیز می‌کند.

گفتنی است، کتاب «معنویت عبادت» از سوی انتشارات سخن با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 21 هزار تومان روانه بازار نشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

captcha