نماز ظهر عاشورا؛ اوج ایثار امام حسین(ع) در عمل به دستورات الهی
کد خبر: 3390543
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶

نماز ظهر عاشورا؛ اوج ایثار امام حسین(ع) در عمل به دستورات الهی

گروه اندیشه: امام حسین(ع) از ابتدای حرکت و قیام، احیای احکام الهی و سنت پیامبر(ص) را اساس قیام خود معرفی کرده و در تمام حوادث از دایره احکام الهی خارج نمی‌شود؛ اما اوج این ایثار و فداکاری و عمل به دستورات اسلام در نمایش عملی آن با اقامه نماز ظهر عاشورا است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می‌توانست نماز ظهر عاشورا را در چادر اقامه کند، می‌توانست به دور از چشم دشمن برپا کند اما حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با یارانش نماز ظهر عاشورا را زیر تیرهای دشمن اقامه کرد تا به جهانیان بفهماند جنگ او با دشمن زنده کردن اسلام ناب محمدی(ص) و برای برپا داشتن نماز است نه ریاست طلبی و حب دنیا. دشمن پلید نیز با حمله به نماز جماعت امام و یارانش کاملا ماهیت ضد دینی خود را به نمایش گذاشت و به دنیا فهماند بویی از انسانیت نبرده است گرچه خود را خلیفه مسلمانان معرفی کنند.

امام حسین(ع) از ابتدای حرکت و قیام، دین اسلام و احیای احکام الهی و سنت پیامبر(ص) را اساس حرکت و قیام خود معرفی می‌کند و در تمام حوادث و برخوردها، از دایره شرع و احکام الهی خارج نمی‌شود. اوج این ایثار و فداکاری و عمل به آیات قرآن و بیان دستورات اسلام و نمایش عملی آن با اقامه نماز ظهر عاشورا است، جایی که یاران اباعبدالله(ع) خودشان را برای اقامه نماز فدا می‌کنند و سرور و سالار شهیدان نماز ظهر را به جماعت اقامه می‌کند.

شهادت به دست کسانی که مدعی مسلمانی بودند...

امام و یارانش توسط کسانی به شهادت رسیدند که ادعای مسلمانی داشتند، به فرموده مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه 18 اردیبهشت 1377 «توسط افراد جامعه‌ای که «ظاهرش اسلامی است؛ اما باطنش پوک شده است. خطر این جاست. نمازها برقرار است، نماز جماعت برقرار است، مردم هم اسمشان مسلمان است و عدّه ای هم طرفدار اهل بیتند!»

آری نمازی که واقعی و برای خدا باشد انسان را از فساد و فحشاء حفظ می‌کند، آنجا که قرآن بیان می‌کند: «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ، و نماز را برپا دار که نماز از کار زشت و ناپسند باز مى‏دارد و قطعا یاد خدا بالاتر است و خدا مى‌‏داند چه مى‌‏کنید»(عنکبوت-45)؛ همچنین در آیه 17 سوره لقمان نیز آمده است: «یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنکَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَکَ إِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ، اى پسرک من نماز را برپا دار و به کار پسندیده وادار و از کار ناپسند باز دار و بر آسیبى که بر تو وارد آمده است‏شکیبا باش این [حاکى] از عزم [و اراده تو در] امور است».

آیا تا به حال از خودتان سوال کرده‌اید چرا باید نماز ظهر عاشورا را اقامه کنیم و نگذاریم نمازمان در زمان عزاداری قضا شود؟ تعدادی از مراجع تقلید و مقام معظم رهبری در 16 فروردین 1381 در خطبه‌های نماز جمعه به این سوال پاسخ داده‌اند.

«اهمیت دادن به نماز در ظهر عاشورا و در میان مراسم سینه زنی و عزاداری، خود یک نقطه برجسته دیگر بود. ما همیشه از این که می دیدیم جوانان و مردممان، سینه زنی روز عاشورا را می کنند و نمازشان به نزدیک غروب می افتد رنج می بردیم. مردم اهمیت نماز و ذکر خدا و یاد الهی را در لابه لای مراسم عاشورا نشان دادند؛ لذا جای سپاسگزاری و تشکر دارد.»

آیت‌الله فاضل لنکرانی نماز را بر عزاداری مقدم دانسته و گفته‌اند سعی شود سایر امور و عزاداری برای اقامه نماز تعطیل شود.

آیت‌الله تبریزی عزاداری برای سید الشهدا(ع) را مقدمه برپایی نماز وسایر وظایف دینی می‌دانند و قیام آن حضرت را برای تحکیم قرآن و احکام شرعی ذکر کرده‌اند.
و از همین روست که بیانگذار مکتب جعفری حضرت امام جعفر صادق(ع) فرمودند:« شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی رسد.».

حجت‌الاسلام محمد صاحبی امام جمعه کلات نادر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، بیان کرد: جهاد و پیکار برای حفاظت از دین است چنان که امام حسین(ع) فرمودند: «جنگ ما برای نماز است».

وی با بیان اینکه وقتی ظهر عاشورا در بحبوحه جنگ یکی از یارانش وقت نماز را می گوید برای او دعا می کند، اظهار کرد: نمازی که امام در روز عاشورا خواندند نماز شکسته و نماز خوف است. یعنی مطابق فقه ما نمازی که در جنگ و نماز خوف اقامه می‌شود می‌توان آنرا نشسته و گاهی با اشاره به جای آورد؛ اما امام حسین(ع) نماز را ایستاده اقامه کرد تا اهمیت نماز را بگوید در حالی که از طرف دشمن نیرباران شدند و بعضی از یارانش برای محافظت از نمازگزاران تیر خورده و یا شهید شدند.

حجت‌الاسلام صاحبی با اشاره به اینکه نماز آنقدر اهمیت دارد که باید در سخت‌ترین مکان‌ها و موقعیت‌ها اقامه شود حتی اگر زمان جنگ باشد، ادامه داد: ما باید در عمل به دستورات اسلام و سنت پیامبر اعظم(ص) عمل کنیم زیرا نشانه اسلام، تسلیم بودن است.

نقل است از آیت الله بهجت که گفته اند: «اگر سلاطین عالم می‌دانستند که انسان در حال عبادت چه لذت‌هایی می‌برد، هیچ گاه دنبال این مسائل مادی نمی‌رفتند.»؛ آری همه بزرگان و علمای دینی تاکید بر برگزاری مراسم با شکوه نماز ظهر عاشورا و اقامه نماز اول وقت دارند و حال که ما خود را پیرو ائمه اطهار(ع) و عاشق اباعبدالله الحسین(ع) قلمداد می‌کنیم، چگونه عمل خواهیم کرد؟ روز تاسوعا و عاشورا در عمل این رفتار ما ثابت خواهد شد.

علی اکبر ملکی

captcha