طرح «اعطای مدرک به حافظان قرآن» در آیینه آمار/ خروجی‌های نزولی
کد خبر: 3468728
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵
یادداشت وارده/

طرح «اعطای مدرک به حافظان قرآن» در آیینه آمار/ خروجی‌های نزولی

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی یادداشتی نگاهی آماری به اجرای 19 ساله طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن و خروجی‌های آن داشته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمد انجم‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داده است، طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم را از نگاه آماری مورد بررسی قرار داده که در ادامه آمده است؛
19 سال از تصویب قانون «اعطای مدارک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن کریم» می‌گذرد، همین موضوع بهانه‌ای شده است تا مروری بر این مصوبه و نتایج آن داشته و نیز آماری کلی از سال‌های اجرای این طرح داشته باشیم.
طی 19 سال تصویب و ابلاغ قانون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم مجموعاً 1933 نفر از حفاظ کل قرآن کریم از کسب مدارک کارشناسی و بالاتر بهره‌مند شده‌اند که 96% آنها در مقطع کارشناسی و 4% نیز در مقطع کارشناسی ارشد بوده است.
از افتخارات قرآنی نظام جمهوری اسلامی مصوبه سال 1375 مجلس شورای اسلامی مشهور به «قانون اعطای مدرک به حافظان کل قرآن کریم» است که فضای جدیدی را ایجاد کرد. ایران پس از لیبی و پاکستان سومین کشوری بود که با اعطای مدارک تحصیلی به حفاظ قرآن کریم تلاش‌های حفظ قرآن کریم را برای حصول به یک مرتبه معنوی به نتیجه رساند.
خروجی‌های طرح در مقطع کارشناسی
آمار ارائه شده از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور نشان می‌دهد که در سال‌های اولیه اقبالی از سوی حفاظ محترم به این مصوبه نشان داده نشده است. طی سال‌های 75 تا 78 یعنی 4 سال اول هیچ حافظی از این طرح و مصوبه مدرک کارشناسی اخذ نکرده است.
هشت سال اجرا و 16 نفر خروجی
چهار سال دوم هم آمار قابل اتکا و قابل قبولی ثبت نشده است به طوری که طی سال‌های 79 تا 82 در مجموع 16 نفر موفق به اخذ مدرک کارشناسی شده‌اند. یعنی از ابتدا که سال 1375 بوده تا 1382 که هشت سال است مجموعاً 16 نفر خروجی طرح بوده است که میانگین آن دو نفر در سال بوده است.
از سال 83 تا 94 اما شاهد رشد بهتر آمار هستیم به طوری که جمعاً 1843 نفر موفق به اخذ مدرک کارشناسی شده‌اند، در این بین بالاترین فراوانی به سال 91 برمی‌گردد که 419 نفر در این سال موفق به اخذ مدارج علمی شده‌اند.
متأسفانه از سال 92 تا 94 آمار دریافت کنندگان مدرک کارشناسی به شکل محسوسی کاهش داشته که دستگاه‌های سیاستگذار باید برای رشد منفی منحنی صدور مدارک چاره‌ای بیاندیشند.
سال 1391    419 نفر
سال 1392    271 نفر
سال 1393    264 نفر
سال 1394    124 نفر
کارشناسی ارشد
در بخش کارشناسی ارشد حفاظ قرآن کریم از سال 78 تا 94 یعنی 17 سال اجرای مصوبه 74 نفر موفق به اخذ مدرک از وزارت علوم شده‌اند.
طی این 17 سال متأسفانه در سال‌های 81 و 89 هیچ خروجی در این مقطع نداشته‌ایم. بالاترین فراوانی (بسامد) مقطع کارشناسی ارشد به سال‌های 79 و 93 برمی‌گردد که در این دو سال جمعأ 18 نفر در مقطع کارشناسی ارشد مدرک دریافت نموده‌اند. در سال جاری و سال 90 هم تنها یک نفر در هر سال فارغ‌التحصیل مقطع ارشد شده‌اند.
وضعیت اجرایی این طرح در شرایطی است که باید آسیب‌های آن مورد مطالعه شورای توسعه و دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد تا موانع موجود بر سر راه حفاظ محترم به حداقل رسیده و در سال‌های آینده شاهد ارتقاء خروجی‌های این طرح باشیم.

captcha