آیات قرآن الهام‌بخش‌ترین منبع شاعران دفاع مقدس است
کد خبر: 3476013
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
اسماعیلی در گفت‌وگو با ایکنا:

آیات قرآن الهام‌بخش‌ترین منبع شاعران دفاع مقدس است

گروه جهاد و حماسه: شاعر آیینی تصریح کرد: شاعران دفاع مقدس کشورمان از دوران جنگ تحمیلی تاکنون از مضامین قرآن کریم و احادیث اسلامی برای تقویت روحیه رزمندگان و نیز تداوم روحیه جهاد و بیداری در عصر امروز استفاده شایسته‌ای کرده‌اند.

رضا اسماعیلی، پژوهشگر و شاعر آیینی کشورمان، درگفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان مطلب فوق افزود: در دوران دفاع مقدس بیشتر شاعران برای روحیه دادن به رزمندگان اسلام جهت تداوم دفاع و حضور در جبهه به آیات مرتبط با استقامت در راه خدا و مژده‌دادن پیروزی(وَ أُخْري‏ تُحِبُّونَها نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَريبٌ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ) استناد می‌کردند.

اسماعیلی افزود: شاعران دفاع مقدس بیش از شاعران حوزه‌های دیگر متأثر از آیات وحیانی هستند و در مصرع مصرع اشعارشان به مضمون و متن آیات اشاره کرده‌اند که استفاده از آیات پایداری در ایجاد نشاط و شوق معنوی مؤثر است.

این پژوهشگر گفت: همچنین شاعران حوزه دفاع مقدس کشورمان در دوران جنگ تحمیلی برای افزایش روحیه مقاومت و دفاع در رزمندگان به تلفیق اسطوره‌های ملی و دینی اقدام می‌کردند؛ به عنوان نمونه به برجسته‌سازی چهره‌های مقدس تاریخ اسلام مانند امام حسین(ع)، حضرت زینب(س)، امام سجاد(ع)، حضرت ابوالفضل(ع)، حر و سایر اصحاب اباعبدالله(ع) و پیوند تاریخ اسلام با جنگ تحمیلی می‌پرداختند.

این شاعر افزود: استفاده از اسطوره‌های مذهبی تاریخ اسلام در افزایش پایداری و حفظ روحیه رزمندگان بسیار مؤثر بود.

وی گفت: همچنین شاعران دفاع مقدس از اسطوره‌های ملی چون رستم، سیاوش، کاوه و اسفندیار نیز به عنوان نماد دفاع و مبارزه با ظلم استفاده می‌کردند که البته این بهره نسبت به اسطوره‌های دینی کمرنگ بود.

اسماعیلی افزود: امروز نیز شاعران دفاع مقدس ما پیوند خود را با قرآن و آموزه‌های اسلامی حفظ کرده‌اند و می‌توانند الگوی اهالی ادب کشورهای دیگر در مبارزه با ظلم و استکبار جهانی باشند.

captcha