مشکلات بودجه فعالیت‌های قرآنی پس از تخصیص
کد خبر: 3477593
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷
انجم‌شعاع بیان کرد:

مشکلات بودجه فعالیت‌های قرآنی پس از تخصیص

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر کمیته تخصیص و نظارت بر هزینه‌کرد اعتبارات منشور توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به برخی بحران‌های ناشی از عدم تخصیص اعتبارات قرآنی به بیان برخی مشکلات بودجه‌ای بعد از تخصیص آن پرداخت.

محمد انجم‌شعاع، دبیر کمیته تخصیص و نظارت بر هزینه‌کرد اعتبارات منشور توسعه فرهنگ قرآنی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد آخرین وضعیت واگذاری بودجه فعالیت‌های قرآنی امسال که تاکنون واگذار نشده است، گفت: آن چیزی که قرار بود محقق شود، این بود که گفته شد بعد از برجام و گشایش‌های مالی مشکل بودجه فعالیت‌های قرآنی حل می‌شود و حداقل آن این است که 80 درصد بودجه محقق خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود 45 درصد بودجه محقق شده بود، افزود: در حال حاضر تنها 10 درصد بودجه که حدود 20 میلیارد تومان است، تخصیص داده شده است که 50 درصد آن 20 میلیارد در حال واگذاری است. در حقیقت حدود پنج درصد منابع مصوب، تاکنون محقق و تعیین تکلیف شده است هرچند که هنوز به سیستم مالی شورا وارد نشده است. اگر که حداکثر با تخصیص سازمان مدیریت محقق شود، 10 درصد منابع تخصیص می‌یابد که با این منابع هیچ کاری از پیش برده نمی‌شود.
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: به این ترتیب اولین سالی از سال 1390 به بعد خواهد بود که وضعیت بودجه به این شکل رقم می‌خورد. با این حال همچنان پیگیری خودمان را انجام داده و امیدواری خودمان را مضاعف کرده‌ایم که در روزهای پایانی سال مانند سال قبل گشایشی حاصل شود و بودجه تخصیص یابد.
انجم‌شعاع با تأکید بر اینکه باید تلاش کرد تا بودجه فعالیت‌های قرآنی از جدول 17 حذف شود، اذعان کرد: جدول 17 اختیار را داده است که بعد از کسر هزینه‌های جاری و عمرانی و ... در صورتی که توان مالی دولت اجازه دهد، واگذار شود، بنابراین ما باید منتظر بمانیم تا دولت پرداخت‌های واجب خود را انجام دهد. در این صورت شاید مانند سال قبل که 22 اسفند بودجه واگذار شود، امسال نیز این کار صورت بگیرد.
وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا از این وضعیت خارج شده و به اصلاح آن بپردازیم، گفت: نمایندگان مجلس جدید باید در این زمینه، چند کار را انجام دهند، اول اینکه تعیین تکلیف صندوق توسعه مشارکت را انجام دهند، نکته دوم نیز این است که بودجه فعالیت‌های قرآنی که از سال 1390 به بعد مبلغ ثابتی بوده است تغییر کرده و افزایش یابد.
دبیر کمیته تخصیص و نظارت بر هزینه‌کرد اعتبارات منشور توسعه فرهنگ قرآنی خاطرنشان کرد: بودجه قرآنی از سال 90 تاکنون هیچ تغییری با وجود رشد تورم تغییری نداشته است، اولویت دیگر نیز خروج برنامه‌های منشور توسعه فرهنگ قرآنی از جدول 17 است.
انجم‌شعاع همچنین تصریح کرد: امسال نیز اگر دولت روزهای پایانی گشایشی را ایجاد کند دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیته تخصیص اعتبارات آمادگی این را دارد که مانند سال گذشته قبل از پایان سال 95 بودجه را به دستگاه‌ها واگذار کند.
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه در مورد مشکلاتی که عدم تخصیص بودجه به دنبال دارد، گفت: متاسفانه بخشی از برنامه‌ها مانند تحصیل رایگان حفاظ که مطالبات مردمی هم داشته است، بودجه‌ای که امسال دریافت کرده‌اند مربوط به سنوات قبل بوده است و به این ترتیب در پایان سال آینده نیز با چنین بحرانی مواجه خواهیم شد. بحران دیگر در بحث بیمه فعالان قرآنی است که منابعی خاص را می‌طلبد. مورد دیگر تعهداتی که دستگاه‌ها با تکیه بر جایگاه حقیقی و حقوقی خود داده‌اند، خواهد بود.
وی با بیان اینکه بحث واگذاری بودجه و مشکلات مربوط به آن امسال برجسته‌تر از سال‌های قبل شد، در مورد پیش‌بینی خود از وضعیت بودجه تا پایان سال، گفت: تصور من این است که دولت با پیگیری‌هایی که صورت گرفته است در روزهای پایانی سال بخش دیگری از منابع را واگذار کنند و امیدوارم با پیگیری‌های ما این امر محقق شود.
دبیر کمیته تخصیص و نظارت بر هزینه‌کرد اعتبارات منشور توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه حتی اگر بودجه سال 94 هم دریافت شود مشکل دیگری نیز وجود خواهد داشت، افزود: در صورتی که بودجه محقق شود، مشکل دیگری خواهیم داشت و آن هم مربوط به کمیسیون تبلیغ و ترویج است که تاکنون که 11 ماه از سال گذشته است این کمیسیون، تاکنون بودجه دستگاه‌ها را متناسب با کلان برنامه‌های ابلاغی به شورا نداده است. در صورت تحقق منابع این مشکل سر راه واگذاری بودجه قرار گرفته است که امیدواریم دوستان ما در وزارت ارشاد جداول را پر کرده و در اختیار شورا قرار دهند.
captcha