نظر مراجع تقلید در مورد کلاه شرعی در ربا چیست؟
کد خبر: 3494338
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۴

نظر مراجع تقلید در مورد کلاه شرعی در ربا چیست؟

کانون خبرنگاران نبأ: معاملاتی که بر اساس کلاه شرعی باشد باطل و بی‌اساس است و مبلغ اضافی ربا محسوب می‌شود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا؛ نبأ، یکی از نقاط ضعفی که برخی به کمک آن ربا را در کشورهای اسلامی ترویج می‌دهند قاعده کلاه شرعی است! کلاهی که به نظر می‌رسد بیشتر از اینکه شرعی باشد، شر است. به همین منظور استفتائی در این مورد برای مراجع تقلید ارسال کردیم که متن استفتاء به همراه فتاوای مراجع معظم تقلید در ادامه آمده است.
سؤال: استفاده از قاعده کلاه شرعی در مورد ربا، حکمش چیست؟
رهبر معظم انقلاب: عمليات بانكى که بانک‌ها بر اساس قوانين مصوّب مجلس شوراى اسلامى و مورد تأييد ‏شوراى محترم نگهبان، انجام مى‌دهند، بى‌اشكال است؛ و نسبت به غير بانك‌ها هم اگر در قالب يكى از عقود صحيح شرعى باشد، اشكال ندارد.
آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی: حرام است، کلاه شرعی مانند ظاهرسازی، فاکتورسازی و سندسازی است. قدیم در بازار تهران مرسوم بود وقتی می‌خواستند نزول بخورند می‌گفتند این شکلات را از من 100 تومان بخر و به من 120 تومان بفروش، خب این هم نزول است و فرقی ندارد، متأسفانه برخی معاملاتی که انجام می‌شود از همین صنف است.
آيت‌الله العظمی ناصر مکارم شيرازی: حیله‏‌های ربا که قصد جدی در آن نیست، مثل آنچه در میان بعضی معمول است که وامی را به کسی می‌دهند و بعد سود آن را که چند هزار تومان است با یک سیر نبات مصالحه می‌کنند باطل و بی‌اساس است و مبلغ اضافی ربا محسوب می‌شود.
آیت‌الله العظمی حسین نوری‌همدانی: به مقتضای قوانین بانکی نظام اسلامی عمل شود.
آیت‌الله العظمی محمدابراهیم جناتی: چون در این‌گونه داد و ستدها قصد جدی وجود ندارد، لذا ربا است و تأثیری در رفع آن ندارد.
آیت‌الله العظمی حسین مظاهری: این مسائل از مسائل حکومتی است و باید از ولایت فقیه سؤال شود.
آیت‌الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی: جایز نیست.

captcha