شهرداری‌ها با پرداخت به موقعبودجه نیم‌درصدی در ارتقای سرانه مطالعه اثرگذارتر باشند
کد خبر: 3540882
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵

شهرداری‌ها با پرداخت به موقعبودجه نیم‌درصدی در ارتقای سرانه مطالعه اثرگذارتر باشند

گروه اجتماعی: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان گفت: شهرداری‌ها با پرداخت به موقع نیم درصد در ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه اثرگذارتر باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، اسماعیل احمدی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان دیروز، چهارم آبان ماه در نشست بررسی تفاهم‌نامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که در استانداری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم با اجرای این تفاهم‌نامه فصل نوینی در ارتباط شهرداری‌های کتابخانه‌های عمومی آغاز شود.

وی افزود: بر اساس ماده 6 قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی و همچنین ماده 17 آیین نامه اجرایی قانون مذکور شهرداری‌ها موظفند که به صورت ماهیانه نیم درصد از درآمدهای خود را به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی واریز کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان بیان کرد: اخیرا تفاهم‌نامه‌ای مابین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور منعقد شده است که در آن به برخی استثنائات در پرداخت و نحوه وصول نیم درصد درآمد شهرداری‌ها در صورت عدم پرداخت به موقع و اجرای قانون مذکور اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه بدهی شهرداری های استان به این نهاد فرهنگی در سال 93 بالغ بر 350 میلیون تومان است، اعلام کرد: همچنین میزان بدهی شهرداری ها در سال 94 براساس تفریغ بودجه بالغ بر 575 میلیون تومان است.

احمدی بیان کرد: همچنین میزان بدهی شهرداری ها در شش ماهه نخست سال جاری بر اساس بودجه مصوب نزدیک به 812 میلیون تومان است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه شهردارها خود عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی شهر متبوع خود هستند با حضور در جلسات و پیشنهادات مفید و موثر در نحوه هزینه کرد نیم درصد پرداختی اثرگذار باشند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان افزود: امیدوارم شهرداری‌ها به قانون نیم درصد توجه بیشتری نشان دهند و با پرداخت به موقع در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و در نتیجه به توسعه فرهنگی استان اثرگذارتر باشند.

وی در پایان سخنان خود با تقدیر از حمایت های اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری کردستان از کتابخانه های عمومی، اعلام کرد: این حمایت ها در راستای توسعه فرهنگی استان و ارتقای شاخص های مطالعه است.

جمشید اسدی، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کردستان در این جلسه با بیان اینکه اجرای تفاهم نامه ممکن است برای شهرداری ها مشکلاتی به بار آورد، افزود: برداشت از حساب شهردای ها به ویژه در زمانی  که با مشکلات مالی مواجه هستند تاثیر منفی بر عملکرد آن ها خواهد گذاشت.

وی یادآور شد: حمایت شهرداری ها از کتابخانه های عمومی به عنوان یکی از ارکان های توسعه فرهنگی ضروری است و در نهایت سبب تربیت شهروندانی با سطح علمی و آگاهی بالا می‌شود.

captcha