از تقسیم‌بندی بودجه برای استان‌ها تا ایجاد اسناد راهبری فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 3541090
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴
در نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطرح شد؛

از تقسیم‌بندی بودجه برای استان‌ها تا ایجاد اسناد راهبری فعالیت‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: نشست مشترک دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و نمایندگان شورای هماهنگی استان‌ها امروز، 5 آبان‌ماه برگزار و طی آن مطالبی چون چگونگی تقسیم‌ بودجه برای استان‌ها تا ایجاد اسناد راهبری فعالیت‌های قرآنی مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست مشترک دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و نمایندگان شورای هماهنگی استان‌ها در رابطه با وضعیت‌سنجی دوره اخیر برگزاری شورای قرآن استان‌ها صبح امروز چهارشنبه، 5 آبان‌ماه در محل ساختمان شماره 2 شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.

این نشست مشترک با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، محمد انجم‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و نیز نمایندگان شورای هماهنگی استان‌های مختلف کشور برگزار شد.

در ایتدای این نشست مشترک و پس از پخش سرود ملی و نیز کلیپ تلاوت آیات روح‌بخش قرآن کریم شهید محسن حاجی حسنی کارگر، شهید منا و مهاجر الی‌الله، محمد انجم‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور طی سخنانی به ارائه گزارشی از عملکرد 18 ماهه برگزاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی در استان‌ها پرداخت.

نشست مشترک دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و نمایندگان استان‌ها برگزار شد


تقسیم‌بندی بودجه منشور توسعه فرهنگ قرآنی در استان‌ها

انجم‌شعاع با بیان اینکه در این مدت 18 ماهه که از ابلاغ دستورالعمل به استان‌ها می‌گذرد، به بررسی آخرین وضعیت تشکیل جلسات شورا در استان‌ها پرداخت و گفت: طی این 18 ماه که قرار بود جلسات در استان‌ها برگزار شود، 218 جلسه در کل کشور برگزار شده است.

‌معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه سخنان خود در این زمینه با بیان اینکه مطلوب ما این بود که در همه جلسات رؤسای شوراها که نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها هستند حضور داشته باشند، افزود: به نظر می‌رسد که بر اساس آماری که در اختیار داریم کمتر از 30 درصد جلساتی که پیش‌بینی شده بود، در استان‌ها برگزار شده است.

انجم‌شعاع در ادامه با بیان اینکه قطعا موانعی در برگزاری جلسات شوراها وجود داشته است، تصریح کرد: در این زمینه یا باید دستورالعمل که مقرر کرده است طی هر ماه یک جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در استان‌ها برگزار شود، اصلاح شود و یا اینکه مشکلاتی که در اجرای دستورالعمل در  این زمینه وجود دارد را بررسی و رفع کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از اقداماتی که در این 18 ماه صورت گرفت، بحث بودجه‌ای است که از طریق شورای توسعه در اختیار استان‌ها قرار گرفت، ادامه داد: وضعیت بودجه پرداخت شده به این صورت است که در مرحله اول پرداخت مبلغی در حدود 10 میلیارد و نیم یعنی پنج درصد کل بودجه منشور توسعه در اختیار استان‌ها قرار گرفت که تقسیم‌بندی این بودجه نیز بر این مبنا بود که استان‌ها در سه سطح 1، 2 و 3 تقسیم‌بندی می‌شدند و بودجه دریافت می‌کردند.

‌معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه با بیان اینکه در مرحله دوم تقسیم بودجه استان‌ها بنا بر نظر برخی از اعضا، برمبنای 10 درصد عملکرد سنوات گذشته، 20 درصد مناطق مرزی و سنی‌نشین و 70 درصد جمعیت قرار گرفت، تصریح کرد: با برسی‌های انجام شده مشخص شد که این فرمول تقسیم‌بندی دقیق‌تر از گذشته است.

انجم‌شعاع در ادامه با بیان اینکه در بحث بودجه سال جاری نظرات و پیشنهادات مختلف در کمیسیون‌های تخصصی بررسی می‌شود، اظهار کرد: یک نظارت کلی را از سه سال قبل در استان‌ها داشتیم که بخشی از این نظارت براساس گزارشات استان‌ها و بخشی نیز به صورت نظارت حضوری بود که شامل 18 استان می‌شد و مابقی استان‌ها نیز فعال نبودند.

‌ معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به اینکه طبق بررسی‌ها و نظارت انجام شده، 5 استان کشور به عنوان‌های برتر شناخته شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند که بیشتر جنبه اعلام و معنوی داشت، افزود: البته در این زمینه مقرر شد تا استان‌هایی که رتبه برتر را کسب کرده‌اند، این برتری در بودجه سال بعد استان مورد نظر تأثیر داشته باشد و شامل افزایش تخصیص بودجه شود.

حمید محمدی


منشور توسعه فرهنگ قرآنی به منزله یک قانون اساسی در این حوزه است

همچنین، در ادامه برگزاری این نشست مشترک، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور نیز در سخنانی با اشاره به اینکه اتفاق بزرگ و مبارکی که در دهه چهارم انقلاب و در واقع از سال ۱۳۸۸ افتاد، تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی است که نگاه راهبردی به قرآن و توسعه فرهنگ قرآنی دارد، ادامه داد: با ایجاد این منشور قرآن از حاشیه به متن آمده و از یک امر متبرک مانند استفاده برای آغاز جلسات تبدیل به سند راهبردی برای توسعه فرهنگی شد.

محمدی در ادامه با بیان اینکه ما زمانی می‌توانیم مدعی باشیم جمهوری اسلامی با ماهیت اصلی خود داریم که تمام نظاماتمان بر اساس قرآن شکل بگیرد، افزود: این امر زمانی تحقق پیدا می‌کند که کل نظامات ما در جامعه اعم از اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از قرآن استخراج و استنباط شده باشد و قرآن مبنای کل برنامه‌ها و فعالیت‌های ما شود که اگر اینگونه بود، اتفاقی بزرگ افتاده است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی در دهه چهارم انقلاب اتفاق مبارکی بود که رخ داد، تصریح کرد: منشور توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی کشور نگاه نویی نسبت به خود قرآن ایجاد کرد.

وی در ادامه با اشاره به کتاب شرح منشور که برای استان‌ها نیز ارسال شده است، اظهار کرد: یکی از کارهای مهم در استان‌ها تبیین منشور برای تمامی مدیران استان در تمامی عرصه‌ها از جمله مدیران اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... است به طوریکه نگاه و رفتار این مدیران همواره متناسب با فرهنگ قرآنی باشد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما قرآنی است و از جلسات قرآنی شکل گرفته است، تصریح کرد: پس از وقوع انقلاب اسلامی، حمایت‌های جدی و فراوانی در زمینه توسعه قرآنی کشور انجام و اهمیت فراوانی برای جایگاه قرآن قائل شده است و همین که عالی‌ترین سطح نظام یعنی رهبر معظم انقلاب اسلامی برای برگزاری جلسه قرآن نصف روز کاری خود را با زبان روزه اختصاص می‌دهند، نشان از اهمیت موضوع دارد.

محمدی در ادامه با اشاره به اینکه ساختارهای ابتدایی فعالیت‌های قرآنی در کشور از اوایل دهه ۱۳۷۰ شکل گرفته است و نهادهای مختلفی پیگیر این برنامه‌ها بودند، اظهار کرد: با دستور شخص مقام معظم رهبری که یک طرح واحد برای قرآن کشور ایجاد شود، منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور پپگیری و نهایتا در سال ۱۳۸۸ تصویب شد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه سخنان خود در این زمینه بیان کرد: با تصویب این منشور و سند راهبردی، قرآن کشور بعد از سی سال که از انقلاب اسلامی می‌گذشت، واجد یک مغزافزار ویژه برای طراحی سیاست‌ها و کلان‌برنامه‌ها در کشور شد و منشور در واقع اولین سند راهبری فعالیت‌های قرآنی کشور است.

وی در ادامه با بیان اینکه نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که تا سال ۱۳۸۸ که منشور توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شد، جامعه قرآنی به شدت دنبال این بود که راهبر کلان برای توسعه قرآنی کشور وجود داشته باشد، تصریح کرد: تمام آنچه که لازم است تا از حیث کلان برنامه‌های متنوع قرآنی در کشور وجود داشته باشد در منشور وجود دارد و در حقیقت منشور توسعه فرهنگ قرآنی خود به منزله یک قانون اساسی در این حوزه است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور افزود: در این راستا و در ذیل منشور توسعه، سه سند ایجاد شده است که در واقع این اسناد شامل سند کلان راهبری فعالیت‌های آموزش عمومی، پژوهش آموزش عالی و سند تبلیغ و ترویج هستند که ذیل سند منشور تعریف شده‌اند و کل فعالیت‌ها را در این سه حوزه اصلی قرآنی از هر حیث و با نگاهی بلندمدت تعریف می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در استان‌ها نیز با اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی این سه سند ذیل منشور اجرا می‌شود، ضمن تشکر از برخی استان‌ها که تاکنون این کار را دنبال و پیگیری کرده‌اند، تصریح کرد: البته اگر هم در این زمینه ضعفی وجود داشته باشد، همین مقدار که در برخی استان‌ها در این راستا اهتمام شده است، خیلی خوب است. همچنین، باید پیگیری این قضیه منجر به این امر شود که معاونت برنامه‌ریزی هر استان هر سال برای این سند بودجه‌های سنواتی تعیین کند که این بسیار مهم است.

محمدی در ادامه با اشاره به اینکه منشور توسعه فرهنگ قرآنی بخش‌های متنوعی دارد که یکی از رویکردهای آن هماهنگ‌سازی است، گفت: یکی از برنامه‌های مهم منشور، هماهنگ‌سازی است؛ چراکه تا پیش از تصویب منشور موازی‌کاری فراوانی در راستای برنامه‌های قرآنی وجود داشت که تصویب منشور این موازی‌کاری را از بین می‌برد. همچنین، ان‌شاءالله همین اتفاق در مورد استان‌ها رخ خواهد داد و تمامی استان‌ها شیرنی هماهنگ‌سازی را که به برکت منشور شکل گرفت تا پایان امسال در تمام ابعاد خواهند چشید.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه با اشاره به هماهنگ‌سازی ایجاد شده در دستگاه‌های دولتی در امر برنامه‌های قرآنی، اظهار کرد: فرهنگ‌سازی امور قرآنی نیز رویکرد دوم منشور توسعه فرهنگ قرآنی است که توسعه آموزش عمومی و توسعه تبلیغ و ترویج نیز در همین راستا انجام شده و بیشترین فشار در چند سال گذشته در همین موضوع آموزش عمومی بوده است.

وی افزود: نظام‌سازی نیز سومین رویکرد منشور توسعه است که این امر نیز بسیار مهم است؛ چراکه اگر ادعا داریم که نظام ما براساس مبانی قرآنی شکل گرفته است باید برای آن نظامات قرآنی در همه ابعاد استخراج شود و حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به این امر یعنی استخراج نظامات قرآنی بپردازند که اگر چنین شد، ان‌شاءالله به سمت حکوت قرآنی پیش خواهیم رفت. البته بعد از انفلاب تلاش‌های بسیار زیادی در این زمینه که کار بسیار سختی است، انجام شده است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه با اشاره به اینکه ما به هیچ وجه در کشور دنبال توسعه فعالیت‌های قرآنی نیستیم بلکه به دنبال توسعه فرهنگ قرآنی هستیم که بسیار متفاوت با آن است، ادامه داد: توسعه فرهنگ قرآنی یک مثلث سه ضلعی است که یک ضلع آن توسعه معرفت قرآنی و ضلع دوم آن نیز ایمان قرآنی است یعنی به موازات با رشد معرفت قرآنی باید توسعه ایمان وجود داشته باشد و سومین ضلع این مثلث نیز توسعه رفتار قرآنی است. اگر این دو ضلع به ضلع سوم ختم نشوند، توسعه فرهنگ قرآنی عقیم است و رشد متعادل این سه ضلع با هم مطلوب است.

محمدی در پایان با اشاره به اینکه استان‌ها بیشتر توان خود را صرف جلوه دادن ظرفیت‌های ویژه قرآنی استان قرار دهند و مسئولان قرآنی استان‌ها تلاش کنند تا استان خود را به عنوان قطب قرآنی منطقه معرفی کنند، اظهار امیدواری کرد تا این گفت‌وگوها بتواند به درک بهتر از موقعیت استانی و نیز در نهایت توسعه فرهنگ قرآنی که مطلوب همه است، منجر شود.

یادآور می‌شود، در ادامه برگزاری این نشست مشترک، نمایندگان شورای استان‌های مختلف به ارائه دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود در رابطه با برگزاری جلسات شواری توسعه فرهنگ قرآنی در استان‌ها و موانع و مشکلات موجود در این زمینه پرداختند.

گزارش تصویری مربوط به نشست را اینجا ببینید.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۱۶:۵۹
0
0
برگزاری این نشست و اقدام در رفع مشکلات و موانع موثر است
captcha