مراسم اربعین حسینی با حضور مسئولان کشوری ایران و ترکیه + عکس
کد خبر: 3547388
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
گزارش اختصاصی ایکنا از استانبول؛

مراسم اربعین حسینی با حضور مسئولان کشوری ایران و ترکیه + عکس

گروه بین‌الملل: مراسم اربعین حسینی، با حضور مسئولان کشوری ایران و ترکیه در ورزشگاه دو هزار نفری محسن یازیجی اوغلو استانبول برگزار شد.

مراسم اربعین حسینی با حضور مسئولان کشوری ایران و ترکیه + عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مراسم اربعین حسینی شب گذشته، 29 آبان‌ماه با حضور آیت‌الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، بختیار اسدزاده، سرکنسولگری ایران در استانبول، عبدالرضا راشد، وابسته فرهنگی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول، نورالدین ارست، نماینده پارلمان ترکیه، قدیر آکاراس، رئیس مجمع علمای اهل بیت(ع) استانبول و جمع کثیری از شیعیان در ورزشگاه محسن یازیجی اوغلو برگزار شد.
مراسم اربعین حسینی با حضور مسئولان کشوری ایران و ترکیه + عکس
این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط یکی از قاریان کشور ترکیه آغاز شد و در ادامه قدیر آکاراس، رئیس مجمع علمای اهل بیت(ع) استانبول طی سخنانی اظهار کرد: همه ما می‌خواستیم که امسال به سمت نجف و کربلا پیاده برویم اما این دعوت امسال از ما نشد و امیدواریم در سال‌های آینده ما نیز جزو عزادارانی باشیم که پیاده به سمت نجف و کربلا حرکت می‌کنند.
مراسم اربعین حسینی با حضور مسئولان کشوری ایران و ترکیه + عکس
قدیر آکاراس، رئیس مجمع علمای اهل بیت(ع)
وی افزود: هرچند جزو عزادارانی نیستیم که پیاده به سمت کربلا حرکت کرده‌اند و هم‌اکنون در کربلا حضور دارند اما وظیفه خود را فراموش نکردیم و در استانبول دور هم جمع شدیم تا با کسانی که در کربلا هستند، هم‌صدا شویم.
آکاراس ادامه داد: از دوستان در مجمع علمای اهل بیت(ع) استانبول که هرساله مراسمی را به مناسبت اربعین حسینی با حضور شیعیان ترکیه برگزار می‌کنند، تشکر می‌کنم و همچنین از میهمانان ارزشمندی که از کشور ایران و ترکیه در جمع ما حضور دارند نیز تشکر می‌کنم.
مراسم اربعین حسینی با حضور مسئولان کشوری ایران و ترکیه + عکس
نورالدین ارست، نماینده پارلمان ترکیه
در این بخش از مراسم، نورالدین ارست، نماینده پارلمان ترکیه سخنرانی داشت و در بخشی از سخنان خود با اشاره به جایگاه حضرت زهرا(س)، عنوان کرد: زمانی که حضرت زهرا(س) وارد می‌شدند پیامبر اکرم(ص) بلند می‌شدند و دست ایشان را می‌بوسیدند و جایشان را به ایشان می‌دادند و البته زمانی که حضرت رسول وارد می‌شدند نیز حضرت فاطمه(س) به پای ایشان بلند می‌شدند و جایشان را به ایشان می‌دادند و این امر نشان دهنده جایگاه و مقام معنوی و اجتماعی حضرت فاطمه(س) است که از مقام‌های انقلابی و جهادی ایشان هم بالاتر است.
وی با بیان اینکه ما باید در مسیر اهل بیت(ع) حرکت کنیم، اظهار کرد: اما این اهل بیت(ع) چه کسانی هستند؟ معلوم است که از اهل بیت پیامبر اکرم(ص) بحث می‌کنیم و باید بتوانیم همان راهی که اهل بیت(ع) رفته‌اند را دنبال کنیم و از آنان پیروی کنیم.
ارست با بیان اینکه ما مسلمانان باید همدیگر را دوست داشته باشیم، عنوان کرد: خداوند اربعین حسینی را وسیله‌ای برای اتصال مسلمانان به هم قرار داده است و ما به اربعین امام حسین(ع) احتیاج داریم تا به هم وصل شویم.
نماینده پارلمان ترکیه ادامه داد: دشمنان اسلام همواره به فکر تفرقه‌افکنی و جنگ بین مسلمانان هستند و زمانی که فتنه به پا می‌کنند و مسلمانان دنیا را به جان هم می‌اندازند از دور می‌ایستند و تماشا می‌کنند و می‌خندند؛ پس ما نباید به آنها اجازه دهیم که بین مسلمانان دنیا تفرقه‌ای ایجاد کنند و در واقع باید دشمنان واقعی اسلام را بشناسیم.
در این بخش از مراسم، سما اردوغان، به قرائت قطعه شعری در وصف امام حسین(ع) و اربعین حسینی پرداخت و در ادامه نیز آیت‌الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران به ایراد سخنرانی پرداخت.
مراسم اربعین حسینی با حضور مسئولان کشوری ایران و ترکیه + عکس
آیت‌الله کاظم صدیقی
آیت‌الله کاظم صدیقی، طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: وجه مشترک ایران و ترکیه در این است که ملت ترکیه نیز همانند ایران به اهل بیت(ع) محبت دارند و همه ما دوست اهل بیت(ع) هستیم.
صدیقی افزود: خدا را شکر می‌کنم که در ترکیه، شیعه امنیت دارد و شیعیان ترکیه می‌توانند در امنیت کامل به برگزاری مراسم و مجالس بپردازند چرا که در برخی کشورها مانند پاکستان امنیت وچود نداشته و شیعیان نمی‌توانند در آن کشورها به برگزاری مجالس بپردازند اما شیعیان ترکیه می‌توانند در نهایت امنیت برای امام حسین(ع) ماتم بگیرند و قلبشان را با نام امام حسین(ع) روشن کنند. می‌دانم که شما قدر این نعمت را می‌دانید و آن را شکر می‌کنید.
وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) فرمودند «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است»، گفت: به فرموده بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، ما هر چه داریم از امام حسین(ع) و محرم و عاشورا است و از همین محرم و عاشورا است که توانستیم مملکت خود را از دست شاه بگیریم و در مقابل سالها جنگ نیز پیروز شویم و امروز به جایی رسیدیم که برای خود انرژی هسته‌ای داریم و صاحب ماهواره هستیم.
امام جمعه موقت تهران در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: من پیام نظام جمهوری اسلامی ایران را و سلام مقام معظم رهبری و مردمی که دلشان پیش شما است، به شما می‌‌رسانم. ایران همیشه در کنار ترکیه است و در کودتا هم ایران اولین کشوری بود که در کنار ترکیه بود و با کودتا مخالفت کرد چرا که مکتب ما مکتب انسانیت و همدلی است و ما با کودتا مخالف هستیم.
در بخش پایانی این مراسم، حاج عبدالله داداشی اردبیلی، از مداحان اردبیل به مداحی و عزاداری اربعین سیدالشهدا(ع) پرداخت.
لیلا محمدی
captcha