آخرین وضعیت استان مرکزی در حج و زیارت تشریح شد
کد خبر: 3548477
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶

آخرین وضعیت استان مرکزی در حج و زیارت تشریح شد

گروه اجتماعی: مدیرکل حج و زیارت استان مرکزی، در نشست خبری، وضعیت استان در پیاده‌روی اربعین، ثبت‌نام‌های عتبات، وضعیت دفاتر و ... را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، خلیل دل‌پاک، مدیرکل حج و زیارت استان مرکزی، در نشست خبری که عصر امروز، چهارشنبه 3 آذرماه، برگزار شد با بیان اینکه سازمان حج و زیارت تنها نهاد کشوری است که نظارت و هدایت کاروان‌های زیارتی به سوریه، عتبات عالیات و حج را برعهده دارد گفت: تا قبل از سال 50،  امور حج توسط وزارت کشور دنبال می‌شد که افرادی که این مجوز را دریافت می‌کردند با عنوان «حمله‌دار» به فعالیت در این زمینه می‌پرداختند.
وی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سازمان حج و زیارت تشکیل و زیر نظر اوقاف قرار گرفت که بعد از مدتی این سازمان از اوقاف جدا شد و زیر نظر وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت مستقل فعالیت خود را شروع کرد.
مدیرکل حج و زیارت استان در ادامه با اشاره به فعالیت‌های غیرمجاز افراد سودجو با عنوان دفتر زیارتی عتبات گفت: بارها و بارها مکاتباتی با مراجع مربوطه مبنی بر رسیدگی به این امور و منحل کردن این دفاتر غیرقانونی، از سوی سازمان حج و زیارت صورت گرفته است ولی متاسفانه تاکنون اتفاق خاصی نیافتاده و این دفاتر با دریافت مبالغ کم، مردم را برای سفر عتبات ثبت‌نام می‌کنند.
دل‌پاک بیان کرد: در بحث سفر به عتبات با دفاتر مجاز و غیرمجاز از لحاظ خدمات‌رسانی به زائرین تفاوت‌های فاحشی وجود دارد که در وهله اول می‌توان به امنیت زائرین اشاره کرد، امنیت زائرانی که در دفاتر دارای مجوز قانونی ثبت‌نام می‌کنند براساس قرارداد دولت ایران با دولت عراق، توسط نیروهای کشور عراق تأمین می‌شود و زائرین اسکورت شده در نجف، کربلا و کاظمین به زیارت می‌پردازند در صورتی که این امنیت برای زائرینی که توسط شرکت‌های غیرمجاز ثبت‌نام کرده‌اند تأمین نمی‌شود و بیش از 90 درصد از حوادث ناگواری که برای زائرین اتفاق افتاده است مربوط به زائرینی بوده که در اینگونه دفاتر ثبت‌نام کرده‌اند.
وی ادامه داد: بیمه زائرین فقط برای افرادی که توسط دفاتر و کاروان‌های زیارتی ثبت‌نام و اعزام شده‌اند اتفاق می‌افتد ولی زائرینی که در این دفاتر ثبت‌نام نکرده‌اند یا بیمه آن‌ها نیمه رد می‌شود یا اصلاً رد نمی‌شود همچنین هر زائری که از سوی دفاتر زیارتی مجاز ثبت‌نام می‌شود، بر خلاف زائرین ثبت نامی در دفاتر غیرمجاز، می‌تواند 200 دلار ارز دولتی بگیرد.
دل‌پاک با بیان اینکه زائرینی که در دفاتر زیارتی مجاز ثبت‌نام کرده‌اند یک شب در مرز مهران در اماکنی که سازمان حج و زیارت در نظر گرفته است استراحت و خود را برای ادامه سفر آماده می‌کنند گفت: به زائرین غیرمجاز در مرز مهران این خدمات ارائه نمی‌شود.
وی عنوان کرد: کاروان‌های دفاتر زیارتی مجاز40 نفره است و هر کدام از کاروان‌ها مدیر و روحانی کاروان مجزا دارند و ستاد سازمان حج و زیارت در نجف، کربلا و کاظمین به زائرین این کاروان‌ها پاسخگو و خدمات ارائه می‌دهد در صورتی که کاروان‌هایی که توسط دفاتر زیارتی غیرمجاز اعزام می‌شوند فاقد این خدمات هستند.
مدیرکل حج و زیارت استان با اشاره به اینکه استان مرکزی دارای 39 دفتر زیارتی مجوزدار است گفت: در این دو ماهه اخیر یک دفتر زیارتی در شهرستان تفرش، یک دفتر در شهرستان فرمهین و یک شعبه در شهرستان آشتیان افتتاح شده است که جمعاً در استان هم اکنون 41 دفتر زیارتی در حال فعالیت است.
دل‌پاک تأکید  کرد: حدود سه سال است در کشور ما بحث پیاده‌روی اربعین به صورت جدی و با استقبال شدید مردم برگزار می‌شود که در سال گذشته تعداد یک ملیون نفر از کشور از همین طریق مشرف به کربلا شدند و در سال 95 این جمعیت به دو برابر رسید و نزدیک به دو میلیون نفر در پیاده روی اربعین شرکت کردند.
وی ادامه داد: امسال استان مرکزی برای شرکت در پیاده‌روی اربعین 24 هزار نفر ثبت‌نامی داشت، که اداره‌کل حج و زیارت استان توانست برای 21 هزار و 960 نفر ویزای اربعین بگیرد.
دل‌پاک بیان کرد: اداره‌کل حج و زیارت استان پیگیری‌های متعددی داشت تا کنسول‌گری موقت دولت عراق در استان را راه‌اندازی کند ولی چون تشخیص اینکه کنسول‌گری در کدام استان کار کند به عهده وزارت امور خارجه و ستاد اربعین کشور است این کنسولگری در شهر قم مستقر شد که برای ویزا باید از استان قم اقدام کنیم.
این مقام مسئول افزود: ثبت‌نام اربعین امسال از طریق سامانه سماح صورت گرفت، این سامانه اطلاعات کاربردی مهم از جمله تاریخ خروج از مرز عراق، اعزام زمینی یا هوایی و ... را دریافت می‌کرد که تمام این اطلاعات توسط سرگروه ثبت و به ما ارسال می‌شد تا ما برآورد درستی از وضعیت و آمار زائرین داشته باشیم.
وی در ادامه با اشاره به بسته شدن مرز مهران در ایام اربعین گفت: برای خیلی‌ها این سؤال پیش آمد که با وجود دقت سامانه سماح چرا تدبیری برای پیشگیری از بسته شدن مرز مهران اندیشه نشده بود؟ دلیل اصلی این مشکل، استقبال شدید زائرین نسبت به پیاده‌روی اربعین و افرادی بود که به طور غیرقانونی و بدون ثبت‌نام در سامانه سماح اقدام به شرکت در پیاده‌روی اربعین کرده‌ بودند.
مدیرکل حج و زیارت استان اظهار کرد: سال‌های گذشته هر زائر موظف بود مبلغ 40 دلار ارز تهیه کند، تهیه این مبلغ برای زائرین در استان با توجه به اینکه در اراک یک صرافی وجود داشت و در خیلی از شهرستان‌ها صرافی وجود نداشت بسیار دشوار بود که امسال خوشبختانه سامانه سماح این مشکل را حل کرد و در حین ثبت‌نام مبلغ ریالی 40 دلار را محاسبه  و از زائر به صورت اینترنتی دریافت شد.
دل‌پاک با بیان اینکه فرودگاه استان مرکزی سالیان سال است در اراک راه‌اندازی شده است گفت: متأسفانه تاکنون اعزام‌های هوایی به عتبات عالیات از فرودگاه امام(ره) تهران صورت می‌گرفت که امسال برای اولین بار در استان اولین اعزام هوایی به عتبات عالیات انجام شد و قرار است از یکشنبه، 7 آذرماه دوباره اعزام هوایی به عتبات عالیات یکشنبه هر هفته انجام شود.
وی ادامه داد: زمان دقیق پرواز اراک به عتبات هنوز مشخص نیست و قرار است پروازهایی که از اراک صورت می‌گیرد مقصد آن بغداد و برگشت آن از نجف اشرف باشد بدین منوال که مسافری که از طریق هوایی می‌خواهد اعزام شود ابتدا در کاظمین زیارت کرده و سپس در کربلا و نجف اشرف زیارت می‌کند.
دل‌پاک بیان کرد: اعزام هوایی در قالب دو پکیج قیمتی یک میلیون و 503 هزار تومانی و یک میلیون 400 هزار تومانی صورت می‌گیرد که تفاوت قیمت‌ها بر اساس میزان خدمات و نوع درجه هتل و... است.
مدیرکل حج و زیارت استان با بیان اینکه ماندگار بودن پروازهای اراک به عتبات بستگی به استقبال زائرین دارد گفت: برای استقبال بیشتر زائرین از اعزام هوایی تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است که می‌توان به ارائه وام توسط بانک رسالت تا سقف 800 هزار تومان با بهره 2 درصد اشاره کرد یا افرادی که فیش حج و عمره دارند می‌توانند از طریق بانک ملت و ملی وام بگیرند.
وی گفت: در سال 94 تعداد 17 هزار و 291 نفر به غیر از زمان اربعین با 56 کاروان هوایی و 452 کاروان زمینی به عتبات عالیات اعزام شدند، از ابتدای سال 94 تا قبل از اربعین تعداد 11 هزار و 124 نفر و بعد از اربعین تا پایان سال 6 هزار و 167 نفر به عتبات اعزام شدند.
دل‌پاک ادامه داد: از استان مرکزی از ابتدای سال 95 تا 16 آبان ماه،  12 هزار و 469 زائر به عتبات عالیات رفته‌اند که از این تعداد 10 هزار و 822 نفر در قالب 289 کاروان زمینی و هزار و  647 نفر در قالب 47 کاروان به صورت هوایی اعزام شده‌اند که بعد از اربعین از 7 آذرماه تا 25 دی‌ماه 148 کاروان دیگر به عتبات اعزام می‌شوند.
مدیرکل حج و زیارت استان با بیان اینکه استان مرکزی دارای 41 دفتر زیارتی است گفت: به منظور رفاه حال مرم استان مرکزی 13 دفتر موقت با همکاری اداره پست در پرندک، غرق آباد، قورچی باشی، مأمونیه، نراق و... ایجاد کرده‌ایم.
وی گفت: قرار است حج و زیارت استان با دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به منظور اعزام هوایی دانشجویان استان از طریق فرودگاه اراک وارد مذاکره شود تا ان‌شاالله شاهد افزایش مسافران پرواز اراک به بغداد از فرودگاه استان باشیم.
دل‌پاک در پایان با اشاره به اینکه استان مرکزی موکبی به نام شهدای منا در مرز مهران داشت و تقریباً 30 نیرو در این موکب فعالیت می‌‌کردند گفت: 280 کیلوگرم سیب زمینی، 10 ظرف پنج کیلیویی روغن، 100 کیلو شکر، 80 کیلو لوبیا،، 50 کیلو نخود، 10 کیلو چای، 14 کیلو گرم فتیر، 6 کارتن نان رضوی، 10 کارتن کیک و 130 متر موکت و .. از جمله اقلام خدماتی این موکب به زوار اربعین بود.
captcha