اجرای طرح توانمندسازی بانوان استان مرکزی در حوزه اعتیاد
کد خبر: 3554115
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
فرجی خبر داد:

اجرای طرح توانمندسازی بانوان استان مرکزی در حوزه اعتیاد

گروه اجتماعی: مدیرکل امور بانوان استانداری مرکزی گفت: امور بانوان استان مرکزی اقدام به تدوین طرح توانمندسازی بانوان در حوزه اعتیاد از سال گذشته کرده است، متأسفانه سال گذشته این طرح به دلیل کمبود اعتبار اجرا نشد ولی امسال قرار است با همکاری ستاد مبارزه مواد مخدر و دستگاه‌های استان اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، زهرا فرجی، مدیرکل امور بانوان استانداری مرکزی، در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان که امروز، چهارشنبه 24 آذر‌ماه، در سالن جلسات استانداری برگزار شد گفت: طی شیوع‌شناسی که در ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور صورت گرفت میزان درصد اعتیاد زنان در شهرها بالغ بر 9.7 درصد و در روستاها 5.4 است و بر اساس آخرین آمار از جمعیت معتادین کشور  55درصد از این افراد، بانوان هستند که از این تعداد، 33.6 درصد ماده مخدر شیشه، 22.6 گل، 15.9 کراک مصرف می‌کنند که این آمار تکان دهنده‌ای است.
وی ادامه داد: 62 درصد از بانوان معتاد در دره سنی بین 20 تا 30 سال قرار دارند و بیش از 5 درصد بانوان مصرف کننده در مقطع سنی بین 15 تا 20 سال هستند.
فرجی تصریح کرد: 62 درصد از بانوان معتاد متأهل هستند،43 درصد بانوان سیگار و قلیان استفاده می‌کنند، 70 درصد بانوان به واسطه اعتیاد همسرانشان دچار اعتیاد شده‌اند و ۶۰ درصد از زنان زندانی استان مرکزی به دلیل ارتکاب جرائم مرتبط با مواد مخدر دستگیر و زندانی شده‌اند.
مدیرکل امور بانوان استانداری مرکزی با بیان اینکه فاصله زمانی اعتیاد مردان پس از اولین مصرف مواد مخدر تا 8 سال است گفت: در بانوان این فاصله زمانی 2 سال است و متأسفانه بانوان نسبت به آقایان زودتر در اثر اعتیاد می‌میرند.
وی گفت: مهمترین اقدام برای مبارزه با مواد مخدر اقدام پیشگیرانه است که امور بانوان استان مرکزی به منظور تحقق این مهم اقدام به تدوین طرح توانمندسازی بانوان در حوزه اعتیاد از سال گذشته کرده است، متأسفانه سال گذشته این طرح به دلیل کمبود اعتبار اجرا نشد ولی امسال قرار است با همکاری ستاد مبارزه مواد مخدر و دستگاه‌های استان اجرایی شود.
فرجی بیان کرد: این طرح برای بانوان حاشیه شهر که در معرض اعتیاد قرار دارند اجرا خواهد شد، در این طرح 3000 بانو آموزش‌های لازم را برای مقابله با پیشگری از اعتیاد خواهند دید.
مدیرکل امور بانوان استانداری مرکزی با اشاره به اینکه طرح توانمندسازی بانوان برای مقابله و پیشگیری از اعتیاد دارای سه فاز است گفت: فاز اول این طرح، آموزش مهارت‌های اجتماعی به دختران 15 تا 18 سال، فاز دوم آموزش ارتباطی به خانواده‌های دختران 15 تا 18 سال و فاز سوم آموزش مهارت‌های زندگی برای زنان است.
وی ادامه داد: هر فاز به سه دوره تقسیم می‌شود که هر دوره طی دو ماه برگزار می‌شود، در این دوره‌ها کارگاه‌ها با ظرفیت 15 نفر تشکیل می‌شوند و میزان ساعت هر کارگاه 300 ساعت در نظر گرفته شده است و برای مدرسین هر فاز مبلغ 6 میلیون تومان هزینه در نظر گرفته شده است.
فرجی در پایان بیان کرد: در این دوره 54 میلیون تومان برای هزینه‌های آموزشی، 10 میلیون تومان برای هزینه‌های پژوهشی، 15 میلیون تومان برای هزینه‌های اجرایی در نظر گرفته شده است که در نهایت اجرای این طرح 79 میلیون تومان هزینه برمی‌دارد.
captcha