کمیته فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد بانوان استان مرکزی شروع به کار کرد
کد خبر: 3568545
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲

کمیته فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد بانوان استان مرکزی شروع به کار کرد

گروه اجتماعی: با برگزاری اولین جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد بانوان و اعلام سیاست‌ها و اهداف در زمینه کاهش و پیشگیری از اعتیاد بانوان، این کمیته در استان مرکزی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، زهرا فرجی، مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری مرکزی در اولین جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد بانوان که امروز، 11 بهمن‌ماه، با حضور نبی‌الله شاه‌محمدی، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان و جمعی از کارشناس خواهر دستگاه‌های استان در استانداری برگزار شد، گفت: سیر سعودی افزایش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد در جامعه زنان، پیامدهای ناگواری داشته که برای کاهش و جلوگیری از افزایش آمار، ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اقدام به تشکیل کمیته فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد بانوان کرده است.
وی ادامه داد: هدف از تشکیل این کمیته، فعالیت، پیشگیری و آموزش در حوزه اعتیاد بانوان است که با عضویت کارشناسان دستگاه‌های استان، این دستگاه‌ها موظف هستند با انجام فعالیت‌های آموزش محور از روند رشد اعتیاد در حوزه بانوان جلوگیری و پیشگیری کنند.
فرجی با اشاره به این که طبق مصوبه شورای انقلاب فرهنگی و تأکیدات مقام معظم رهبری بر انجام کار فوق‌العاده در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد گفت: دستگاه‌های استان علاوه بر انجام وظایف ذاتی خود برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باید فعالیت‌ها و کارهای فوق‌العاده در این خصوص انجام دهند.
مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری مرکزی تصریح کرد: زنان به دلایل مختلفی دچار معضل اعتیاد می‌شوند که مهمترین آن؛ اعتیاد همسر، کسب لذت و کنجکاوی، اختلالات روانی، زیبایی و لاغری، اصرار دوستان، کاهش علائم بیماری‌های مختلف، اختلافات خانوادگی، در دسترس بودن مواد مخدر و مشکلات جنسی است.
وی ادامه داد: بر اساس آخرین مطالعه و شیوع شناسی که توسط ستاد مبارزه مواد مخدر کشور صورت گرفته است، بیش از ۵۰ درصد زنان ماده مخدر تریاک، حدود ۱۶ درصد کراک و بیش از 6 درصد نیز شیشه مصرف می‌کنند و ۲۲ درصد زنان معتاد نیز اعتیاد به مصرف الکل دارند، در حال حاضر بیشترین میزان زنان معتاد در رده سنی ۲۰ تا ۳۶ سال است و ۶۸ درصد آنها افرادی هستند که در رده ۲۰ تا ۴۰ سال و در سن بهره‌وری و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی قرار دارند.
فرجی با اشاره به اینکه 70درصد از زنان معتاد به واسطه اعتیاد همسر، برادر یا پدر خود گرفتار اعتیاد می‌شوند گفت: ۶۰ درصد از زنان زندانی به دلیل ارتکاب جرائم مرتبط با مواد مخدر دستگیر و زندانی شده‌اند. 
مدیرکل دفتر اموربانوان استانداری مرکزی تأکید کرد: تحقیقات نشان داده است که اعتیاد در زنان عوارض خطرناک‌تری نسبت به مردان ایجاد می‌کند، به طوری که فاصله تجربه اولین بار مصرف مواد مخدر در زنان و اولین تزریق، دو سال است در حالی که این فاصله در مردان هشت سال است و زنان معتاد نسبت به مردان معتاد، با شتاب بیشتری به سمت مواد مخدر پرخطر و تزریقی شدن سوق پیدا ‌می‌کنند.
وی با بیان اینکه اعتیاد زنان عوارض بسیاری در زندگی شخصی و اجتماعی دارد، گفت: متلاشی شدن خانواده کمترین عارضه‌ای است که دامن‌گیر زنان معتاد ‌می‌شود، بروز رفتارهای ناهنجار در جامعه، روی آوردن به حمل و فروش مواد مخدر، روی آوردن به فساد و فحشا، بارداری‌های ناخواسته و نامشروع، افزایش سقط جنین و تولد نوزادان مبتلا به اعتیاد و ایدز و وادار کردن فرزندان به تکدی‌گری، از دیگر عوارض این آسیب اجتماعی است.
فرجی در پایان بیان کرد: مهمترین و مؤثرترین راهکار کاهش اعتیاد نه فقط در حوزه زنان بلکه کلیه افراد، انجام فعالیت‌ها و اقدامات پیشگیرانه و آموزش محوراست که در این راستا باید آموزش، آگاه‌سازی و توانمندسازی زنان در اولویت اصلی دستگاه‌های متولی قرار گیرد.
captcha