تأملی در مقام توحیدی حضرت صدیقه طاهره(س)
کد خبر: 3579817
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۱

تأملی در مقام توحیدی حضرت صدیقه طاهره(س)

گروه معارف: شاگرد آیت الله العظمی بهجت گفت: این که یک انسانی به قدری از خلوص و پاکی و معرفت برسد که تمام غضب و رضا و تمایلات او الهی باشد، معنایش عبارت از این است که در وجود او هیچ ناخالصی نمانده یعنی به قدری از تعلقات فاصله گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید طاهر غفاری، مدرس حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، پیرامون مقام حضرت فاطمه(س) گفت: مقام ائمه معصوم(ع) از همه انسان‌ها و اهل دین بالاتر است و بلکه رؤسای اهل ایمان هستند و وجودشان عصمت مطلقه تامه را دریافت کرده لذا با آیات و نشانه‌ها ما قادر هستیم اجمالاً یک نوری از توحید آنها را به دیده بصیرت بتوانیم ببینیم. این معنا که از وجود مقدس پیامبر اسلام(ص) در مورد حضرت صدیقه طاهره(س) هم در منابع شیعه هم در منابع اهل سنت نقل شده است: «ان‌الله یرضی لرضا فاطمه و یغضب لغضب فاطمه» این معنا که یک انسانی به قدری از خلوص و پاکی و معرفت برسد که تمام غضب و رضا و تمایلات او الهی باشد، که غضب خدای متعال با غضبش همراه باشد، و رضای او با رضای او همراه باشد، معنایش عبارت از این است که در وجود او هیچ ناخالصی نمانده یعنی به قدری از تعلقات فاصله گرفته، به قدری در رضای حضرت حق محو شده که آینه تمام‌نمای جمال و جلال الهی است. آن بار که رضا باشد جلوه جمال الهی و آن وقت که غضب کنند، جلال حضرت حق را نشان می‌دهند.

وی اظهار کرد: تا موجودی یک ذره از ناخالصی در وجود او باقی مانده باشد، این یک ذره ناخالصی در تمایلات باطنی او به اندازه خود هر چند کم باشد اثر می‌گذارد. این بیان از رسول مکرم اسلام(ص) به معنای این است که به طاهرت کامله حضرت صدیقه طاهره(س) شهادت می‌دهند. همین‌طور که خدای متعال به مضمون آیه تطهیر اراده فرمودند پیامبر (ص) و اهل‌بیت پیامبر(ع) را از طهارت کامل برخوردار بکند. این طهارت در حقیقت طهارت جسمانی نیست، هر چند جسمانی نیز با آن توأم است. حقیقت وجودی که در یک انسان عرشی قرار داده که لیاقت این را پیدا کرده که بتواند از هر گونه نقصان و خلل و ضعفی و از هر گونه آلودگی پاک باشد، که بالاترین آلودگیها شرک است. اینها اگر طهارت مطلقه دارند؛ معنایش این است که مقام توحیدی آنها در رأس قرار دارد.

شاهد مثال مقام توحیدی حضرت زهرا(س)

 حجت الاسلام و المسلمین غفاری اظهار کرد: یک شاهد برای این معنا، بیان امام صادق(ع) است که اوصاف حضرت فاطمه را ذکر می‌فرمایند: «مبارکه، طاهره، زکیه، مرضیه، محدثه ...» و در ادامه فرمود: اگر امیرالمؤمنین(ع) نبود، که همراه و شریک زندگی حضرت زهرا(س) باشد، تا روز قیامت هیچ کس همتای زهرای مرضیه نبود. معنای این سخن این است که ایشان کفو و همتای علی(ع) بودند. علی که مولی‌الموحدین، رئیس اهل توحید است و قوام توحید به وجود مقدس امیرالمؤمنین برپا شد و ادامه پیدا کرده است. وجود مقدس رسول خدا(ص) مقام توحیدی امیرالمؤمنین(ع) را بی‌نظیر بیان کردند، چون صدیقه طاهره کفو علی(ع) بود، معنایش این است که توحید علی با توحید حضرت صدیقه طاهره(س) متوازن و همراه بوده است.

درک حقیقت شب قدر

شاگرد آیت الله العظمی بهجت گفت: چه بگوییم در مورد کسی که در روایت شب قدر نقل شده است که کسی که حقیقتاً فاطمه را بشناسد، لیله‌القدر را درک کرده است و اسم او فاطمه گذاشته شده به دلیل اینکه در روایات فرمودند: «لئن الخلق فطموا عن معرفتها» مقام وجودی و قرب شأن به خدای متعال به قدری زیاد است که عالم خلقت از معرفت او بریده شده است. آن وقت در افعال، کارها و مخصوصاً در عباداتشان این معنا انعکاس داشته است.

وی ادامه داد: عبادت حضرت صدیقه طاهره(س) در برخی روایات ما یک چیز فوق‌العاده نقل شده است. از وجود مقدس رسول خدا(ص) این کلام در برخی روایات ما نقل شده است؛ حضرت سلمان می‌گوید رسول خدا(ص) مرا فرستادند به خانه فاطمه(س). کمی کنار در ایستادم و سلام کردم. صدای حضرت را از داخل خانه شنیدم که مشغول خواندن قرآن است. (سلمان آن زمان که حضرت رسول(ص) را درک کردند، مسن بود.). حیاط خانه را دیدم و متوجه شدم بدون آنکه کسی بچرخاند سنگ آسیاب حرکت می‌کرد. به محضر رسول خدا(ص) آمدم و این را عرض کردم. حضرت تبسمی کرده و فرموده بودند:‌ «ای سلمان! به راستی که خداوند قلب و اعضای فاطمه علیها السلام تا استخوانهایش را از ایمان و یقین آکنده ساخته است؛ به گونه ای که در طاعت خدا جدیت دارد» خداوند سراپای وجودش را پر از ایمان به خودش کرده است: «تفرقت لطاعه‌الله» فاطمه تمام کارها را کنار می‌گذارد و برای اطاعت خدا کاملاً فارغ شده است. خدای عالم ملک مقدسش را فرستاده تا سنگ آسیاب را بگرداند.

حمایت از امیرالمومنین(ع)/ زهرا(س) روحی همتراز امام علی(ع) داشت

این مدرس حوزه ادامه داد: مقصود اینکه موضوعی است که از جنس روزی که برای مریم صدیقه فرستاده می‌شد، حضرت زهرای اطهر(س) نیز مشمول عنایات بی‌نظیر الهی بود. شکرشان، صبرشان، دفاع‌شان مخصوصاً دفاع بی‌نظیرشان از حضرت امیرالمؤمنین(ع)، یک نشان بارز مقام بی‌نظیر توحیدی فاطمه(س)، در وقت غربت امیرالمؤمنین بود که ایشان اصلی‌ترین حمایت را نسبت به مولایمان انجام داد. اولین فدایی مولا ایشان شدند. چون امیرالمؤمنین تجسم توحید بود. باید یک روحی همتراز ایشان به حمایت می‌آمد و او کسی نبود جز حضرت صدیقه طاهره(س). 

حجت الاسلام و المسلمین غفاری اظهار کرد: در روایات ما نقل شده است که حضرت وقتی به عبادت می‌ایستد، به عالم ملکوت نور می‌دهد. این نور عبادتی که ملکوت را روشن می‌کند، مربوط به یک وجود توحیدی ضعیف نیست؛ وجودهای توحیدی معمولی هم نورانی هستند؛ اما نورشان محدود است به خاطر اینکه ظرفیت محدودی دارند. مقام توحیدی حضرت زهرا(س) همتراز و کفو امیرالمؤمنین(ع) بیان شده است. یعنی همان ریاست توحیدی که در علی(ع) بود؛ آن مقام مناسب، مقام توحیدی حضرت صدیقه طاهره بوده است. سنگین‌ترین انفاق‌ها از ایشان بود. اینها علائم این است که ایشان غرق در توحید بودند. غیر از خدای متعال هیچ کس را نمی‌دیدند و نمی‌خواستند. تمام وجودشان عالی‌ترین انوار را دریافت کرده بود. 

captcha