خمین و فرصتی برای معرفی سیره امام راحل
کد خبر: 3583010
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰

خمین و فرصتی برای معرفی سیره امام راحل

گروه اجتماعی: خمین و بیت تاریخی امام خمینی(ره) هر ساله و به مناسبت‌های مختلف میزبان مسافران و گردشگران است، فرصتی که راه را برای معرفی بهتر این فضای معنوی و سیره امام راحل به مردم فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، خمین را همه با نام بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) می‌شناسند،  شهری که در ایام نوروز و سایر مناسبت‌ها، با عمارت‌های قدیمی، امامزادگان، سنگ نگاره‌ها و کبوترخانه‌هایش پذیرای مسافران نوروزی است. 
امام خمینی(ره) در یکی از خانه‌های بزرگ و زیبای خمین در محله‌ای به نام سرپل به دنیا آمد، خانه‌ای که به سرا قلعه معروف بود. این خانه با حیاط‌ها و دالان‌ها و هشتی‌هایش روزی پذیرای قدوم کودکی بوده است که تاریخ دنیای معاصر را متحول کرد. خانه پدری امام خمینی(ره) در خمین یکی از بناهای عظیم و مثال زدنی دوره قاجاریه در بافت تاریخی خمین به شمار می‌رود، این عمارت منحصر بفرد مجموعه‌ای چهار هسته‌ای است.
بر خلاف معماری‌های سنتی ایران در این عمارت چهار هسته‌ای، هیچ کدام از حیاط‌ها نقش حیاط مرکزی را ندارند. این خانه شامل تقسیماتی چون جلوخانه، فضای ورودی اصلی و پیش طاق، هشتی، دالان، حیاط اندرونی، حیاط بیرونی و حیاط دارای شبستان و حیاط موروثی امام خمینی(ره) است.
اطاق‌ها و شبستان‌های این خانه نیز با معماری خاص خود در این عمارت بزرگ پراکنده هستند. یکی از  بخش‌های مهم این خانه برج آن است. این برج در زمان حمله یاغی‌ها و اشرار برای دفاع از شهر استفاده می‌شده است، از ویژگی‌های بارز این برج دسترسی و دید به تمام نقاط شهر است.
در سال‌های اخیر با ساخت مجموعه فرهنگی در بیت تاریخی امام راحل، این مکان به محلی برای حضور اصحاب فرهنگ و هنر، برگزاری جلسات و همایش‌های مختلف تبدیل شده است.
محل تولد بنیانگذار انقلاب اسلامی، روزهای پنجشنبه میزبان محافل قرآنی آوای ملکوت و حافظان و قاریان برتر شهرستان خمین است، بیت تاریخی امام راحل هرساله دربهمن ماه همزمان با ایام‌الله دهه فجر و در ماه خرداد همزمان با رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی میزبان زائران، مسئولان کشوری و استانی و خیل کثیری از مردم است.
برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در ایام‌الله فجر و حضور گسترده مردم برای بازدید از این نمایشگاه و پخش آهنگ‌های انقلابی شور و حال خاصی به این مکان می‌دهد. در ایام نوروز نیز بیت به عنوان جاذبه گردشگری مورد بازدید بسیاری از گردشگران و مسافران قرار می‌گیرد و هر ساله در این روزها بیش از 30 هزار نفر از این مکان تاریخی و معنوی بازدید می‌کنند.
حجت‌الاسلام علیرضا مرودشتی، مدیر بیت تاریخی امام خمینی(ره) در خمین، با اشاره به شرایط بیت در ایام نوروز گفت: اسفندماه 95 تمهیدات لازم برای پذیرایی از میهمانان نوروزی در بیت تاریخی امام اندیشیده شد و با فضاسازی مناسب از میهمانان در ایام نوروز پذیرایی بعمل آمد.
وی افزود: 29 اسفندماه امسال همزمان با سالروز میلاد حضرت زهرا(س) و امام خمینی(ره) برنامه‌های بیت امام(ره) برای مسافران نوروزی آغاز شد، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی شامل 40 غرفه از هنرهای دستی متنوع، نمایشگاه عکس شامل 80 قطعه عکس و سخنان امام(ره) و مقام معظم رهبری درباره حضرت زهرا(س) و موضوعات مختلف از جمله اقدامات بیت برای نوروز بود.
حجت‌الاسلام مرودشتی اظهار کرد: بسته‌های فرهنگی شامل کتبی از آثار و زندگینامه حضرت امام(ره)، لوح فشرده و پوستر نیز به مسافران اهدا شد و به منظور معرفی این خانه تاریخی و معنوی افرادی به عنوان راهنما در این مکان حضور داشتند.
captcha