کاهش نرخ سود؛ گامی در جهت رفع دغدغه مراجع درباره نظام بانکی
کد خبر: 3637379
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
ابراهیم نکو عنوان کرد:

کاهش نرخ سود؛ گامی در جهت رفع دغدغه مراجع درباره نظام بانکی

گروه اقتصاد: به گفته نکو، تأکید مراجع و علما این است که در نظام بانکی باید سودها مطابق با دستورات اسلام باشد، لذا اگر سود بانکی کاهش پیدا کرده و نظارت کافی هم وجود داشته باشد، انتظارات علمای دینی برآورده ‌می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، براساس ابلاغیه جدید بانک مرکزی، تمام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از روز گذشته 11 شهریور 96 موظف به رعایت مصوبه جدید شورای پول و اعتباری در رابطه نرخ سود بانکی به میزان حداکثر 15 درصد هستند که البته بعضا از سوی برخی بانک‌‌ها رعایت نمی‌شود. کاهش سود بانکی یکی از دغدغه‌های همیشگی، مردم، فعالان اقتصادی و مراجع محترم تقلید بوده و گامی اساسی در راستای بانکداری اسلامی است و لازم است مورد توجه جدی قرار گیرد.
ابراهیم نکو، نماینده سابق مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت مصوبه جدید بانک مرکزی در رابطه با نرخ سود بانکی گفت: کاهش نرخ سود بانکی، یک ضرورت در کشوری است که می‌خواهد پایه‌های اقتصادی خود را مستحکم کرده و قصد دارد در آینده از ثبات اقتصادی برخوردار باشد و بنده معتقدم در کشورهایی که از ثبات و قوام اقتصادی و وضعیت مناسبی در تولید برخوردارند، بخش اعظمی از این موفقیت را مدیون نرخ‌های متعادل سود بانکی هستند.
وی ادامه داد: در کشور ما هم باید این مسیر طی شود اما از آنجایی‌که هر اقدامی که به ضرر جمعی از افراد تمام شود، قطعا مقاومت‌هایی را از جمله از سوی بانک‌ها در پی خواهد داشت و از سوی دیگر برخی بی‌نظمی‌ها در هدایت نقدینگی به سمت تولید خواهد داشت؛ بنابراین باید نرخ سود بانکی را به مرور زمان و با یک شیب ملایم کاهش دهیم تا هم منافع مردم و فعالان اقتصادی تأمین شده و هم اختلالی در عملکرد نظام بانکی به وجود نیاید.
عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: اگر نتوانیم چنین کاری را انجام دهیم، چه بسا برای مدتی طولانی، اقتصاد ما را دچار مشکل کند اما بنده معتقدم سیاست کاری دولت بر این است که این موضوع را بتواند با مدیریت صحیح، به مرور زمان به استانداردهای خود برساند. هدف دولت این است که با کاهش نرخ سود بانکی، انگیزه‌ای را در فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان و همچنین برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.


وی درباره دلایل عدم تناسب کاهش سود سپرده‌ و تسهیلات اظهار کرد: اگر می‌خواهیم نظام بانکی را به گونه‌ای ساماندهی کرده و اشتیاقی برای حضور افراد در فعالیت تولیدی ایجاد کنیم، لازم است در تسهیلاتی که ارائه می‌شود، تجدیدنظری اساسی صورت گیرد؛ چراکه اگر این اتفاق رخ ندهد، تولید هم همچنان با مشکل مواجه خواهد بود بنابراین دولت باید همزمان با کاهش سود سپرده‌های بانکی برای کاهش سود تسهیلات هم چاره‌اندیشی کند تا همانند سایر کشورها به موفقیت‌هایی دست پیدا کنیم.
نکو درباره ایرادات برخی فقها به عملکرد شرعی در نظام بانکی و همچنین تأثیرات کاهش نرخ سود در پایان دادن به این شبهات اظهار کرد: بخشی از این سودهای بانکی طبیعی به نظر می‌رسد و برای اینکه بانک‌ها بتوانند بر روی پای خود ایستاده و امورات جاری خود را انجام دهند، لازم است بخشی از این سودها وجود داشته باشد و نباید چنین چیزی را نادیده بگیریم اما گاهی اوقات از حد و حدود شرعی خارج شده و بحث ربا و حرام بودن آن مطرح می‌شود.
نماینده سابق مجلس یادآور شد: قطعا نگرانی علما هم در همین موضوع است که در نظام بانکی اسلامی باید سودهای بانکی مطابق با دستورات اسلام باشد و بنده معتقدم اگر سود بانکی کاهش پیدا کرده و نظارت کافی هم وجود داشته باشد، می‌تواند انتظارات علمای دینی ما را بر آورده کند و علمای ما هم در نزد افکار عمومی، توجیهی برای سودهای معقول و متعادل داشته باشند.
نکو در پایان عنوان کرد: اگر نظام بانکی ما بتواند خودش را با نظرات علمای دین تطبیق دهد، چه بسا رونق فعالیت‌های بانکی، چندین برابر شرایط کنونی باشد و کمتر دچار آسیب شود اما اکنون تا حدودی دچار آسیب است.
captcha