برداشت‌هایی از سیره امام حسین(ع) در کتاب «رحمت واسعه»
کد خبر: 3647527
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۹

برداشت‌هایی از سیره امام حسین(ع) در کتاب «رحمت واسعه»

گروه فرهنگی: استاد حوزه و دانشگاه با بیان این مطلب که بخش بسیار مهمی از کتاب «رحمت واسعه» برداشت‌های نصیحت‌گونه از سیره امام حسین(ع) و عاشورا است، گفت: به عنوان مثال آیت‌الله بهجت فرموده‌اند، بشر حاضر است همه چیز را فدای خودش کند و همچنین فرموده‌اند، اصلاح جامعه باید از اصلاح خود آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدامید مؤذنی، استاد حوزه و دانشگاه، در نشست «عاشورا از دو چشم فقه و عرفان» با محوریت اشاره‌های آیت‌الله محمدتقی بهجت درباره امام حسین(ع) و قیام عاشورا در کتاب «رحمت واسعه» که عصر روز گذشته، پنجم مهرماه، در فروشگاه «به‌نشر» انتشارات آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه کتاب «رحمت واسعه» اولین مجموعه موضوعی از آیت‌الله بهجت است، ادامه داد: این کتاب توسط خود ایشان نوشته نشده و نقل قول‌هایی است که استنادشان به ایشان پس از بررسی‌ها تأیید شده است و در سطح بالایی از اطمینان قرار دارد.
حجت‌الاسلام مؤذنی در ابتدا به ارائه مکتب فکری و عرفانی آیت‌الله بهجت پرداخت و بیان کرد: ایشان در سلسله مکتب جولا، مکتب عرفان عملی نجف اشرف بودند، از ویژگی‌های این مکتب برخلاف مکاتبی همچون تصوف و ...، توجه به شریعت و فقاهت است تا جایی که مشهورترین فرد این مکتب عرفانی یعنی مرحوم قاضی تنها مجتهدان را به شاگردی درس عرفان قبول می‌کردند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بُعد فقاهت آیت‌الله بهجت نسبت به سایر عالمان مکتب عرفان عملی نجف اشرف برجسته‌تر است، اضافه کرد: ایشان تنها فردی بودند که به این مکتب به مقام مرجعیت رسیدند و علاوه بر این، بخش زیادی از شبانه‌روز را به عبادت می‌‌گذراندند. یعنی بُعد فقاهتی و عرفانی را در کنار یکدیگر داشتند.
توجه به احکام فقهی در توصیه‌های عرفانی؛ مهم‌ترین ویژگی آیت‌الله بهجت
وی توجه به احکام فقهی در توصیه‌های عرفانی را یکی از ویژگی‌های آیت‌الله بهجت دانست و بیان کرد: ایشان پس از بازگشت به قم به دلیل نبود شاگرد یا نبود ظرفیت درس و دستورهای خاص عرفانی، دستورالعمل‌های عرفانی کلی برای عموم مردم، همچون عمل به واجبات و ترک محرمات یا عمل به دانسته‌ها و نماز اول وقت را توصیه می‌کردند.
حجت‌الاسلام مؤذنی با اظهار این مطلب که افراد اندکی عاشورا را تحلیل کردند و  نخواستند یا نتوانستند آن موضوع را بین ظاهر و باطن یعنی فقه و عرفان جمع کنند، ادامه داد: نتیجه چنین تحلیل‌هایی این شده که اگر برداشتی عرفانی است. با گزاره فقهی سازگار نیست. اما از آن‌جا که آیت‌الله بهجت توانسته بودند فقاهت و عرفان را در خود جمع کنند، علاوه بر توجه به موضوع‌هایی مانند عشق‌محوری در عاشورا و توجه به رحمت واسعه خداوند در قبال اشقیا، دقت‌های فقهی نیز دارند و واقعه عاشورا را به عنوان فعل معصوم(ع)، منبعی برای استنباط احکام می‌دانند.
وی تلاش برای استفاده از احادیثی که از نظر سند ضعیف هستند تا حد امکان، آگاهی از فقه و کلام اهل سنت و توجه به آن، احیای تفکر پیشینیان شیعه و ... را از دیگر ویژگی‌های سخنان آیت‌الله بهجت در کتاب «رحمت واسعه» دانست و افزود: این موارد، کتاب «رحمت واسعه» را به اثری خاص تبدیل کرده که می‌تواند روشی جدید برای مطالعات پژوهشی، پیش روی محققان قرار دهد. 
حجت‌الاسلام مؤذنی با بیان این مطلب که بخش بسیار مهمی از کتاب «رحمت واسعه» برداشت‌های نصیحت‌گونه از سیره امام حسین(ع) و عاشورا است، ادامه داد: به عنوان مثال آیت‌الله بهجت فرموده‌اند؛، بشر حاضر است همه چیز را فدای خودش کند یا اینکه فرمودند، اگر بدانیم یزیدی هستیم یا حسینی و قصد توبه هم نداشته باشیم بهتر از این است که ندانیم کدام طرفی هستیم و همچنین فرموده‌اند اصلاح جامعه باید از اصلاح خود آغاز شود.
captcha