خلأهای قرآنی استان مرکزی/اتحادیه مدغم تولید محتوا کند
کد خبر: 3660958
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۶
حاج علی بیگی:

خلأهای قرآنی استان مرکزی/اتحادیه مدغم تولید محتوا کند

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: فعالیت تشکل‌های قرآنی در کنار اتحادیه مدغم به معنی موازی کاری نیست ضمن اینکه کارهای زمین مانده زیادی داریم که با تولید محتوا و کار تخصصی باید جبران شود.

علیرضا حاج علی بیگی، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی ارشاد و تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه فعالیت تشکل‌های مختلف قرآنی به معنای موازی کاری نیست گفت: کار زمین مانده زیاد داریم هر تشکل و مؤسسه قرآنی می‌تواند کار تخصصی خودش را انجام دهد و به جامعه خدمت کند و البته دنبال موازی کاری هم نباشند.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات حوزه قرآن کشور گرایش فعالان این حوزه به مباحث تکراری و گزارش دادن است، امروز وضعیت هنرهای قرآنی چگونه است؟ چه نهادی متولی هنرهای قرآنی استان است؟ ما چند مؤسسه قرآن با رویکرد هنری داریم؟
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ادامه داد: متأسفانه عزم جدی در این زمینه وجود ندارد در بحث هنر قرآنی خلأهایی داریم یا هنرمندان این کاره نیستند یا قرآنیان، هنرمند نیستند و تعداد کمی هم که در حوزه هنر قرآنی کار می‌کنند رغبت و تحرک لازم را ندارند.
وی افزود: در استان ستاد تفسیر نداریم، مباحث تخصصی حفظ هم زمین مانده در حوزه قرائت جلسات تخصصی نداریم منظور از جلسات تخصصی محافلی است که خروجی داشته باشد اینکه بعد از 5 سال تشکیل جلسه، چند قاری تحویل استان داده است، در حوزه پژوهش‌های قرآنی که بتواند پایان نامه‌ها را هدایت و حمایت کند نیز خلأ داریم و از طرف دیگر شاهد تراکم حوزه‌های تکراری هستیم.
حاج علی بیگی ادامه داد: منظور بنده از کار تخصصی قرآنی کاری است که در کنار پرهیز از موازی کاری عمومیت هم داشته باشد مثلاً در حوزه نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و تفسیر، برخی مؤسسات کار تخصصی دارند اما عمومیت ندارد مثلاً یک جوان شهرستانی در شهر خودش از این خدمات بهره‌مند نیست و باید برای یک دوره تخصصی قرآنی به اراک بیاید.
وی افزود: هر یک از مؤسسات و تشکل‌های قرآنی باید بینند شهر چه نیازی دارد، صرف تشکیل محافل قرآنی کفایت نمی کند بلکه باید برنامه بلندمدت داشت و از پتانسیل و اساتید بیرون از استان استفاده کرد استان در حوزه قرائت واقعاً ضعیف است و تشکل‌هایی مانند مجمع قرآنیان و اتحادیه مدغم می‌توانند این ضعف را جبران کنند.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ادامه داد: اتحادیه مدغم امور مربوط به مؤسسات را دنبال می‌کند و در کنار آن می‌تواند بسیاری از خلأهای محتوایی را ساماندهی کند مصوبات این اتحادیه نیز برای مؤسسات عضو لازم الاجراست هر چند عضو شدن در اتحادیه اجباری نیست.
captcha