تشریح جزئیات مسابقات قرآن هفته قرآن و عترت استان مرکزی
کد خبر: 3675709
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸
در گفت‌وگو با محمدی؛

تشریح جزئیات مسابقات قرآن هفته قرآن و عترت استان مرکزی

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر مسابقات قرآن هفته قرآن و عترت استان مرکزی با اشاره به برگزاری این مسابقات به همت مجمع قرآنیان اراک جزئیات اولین مسابقات هفته قرآن را تشریح کرد.

حسین محمدی هزواه، دبیر مسابقات قرآن هفته قرآن و عترت استان مرکزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: مسابقات قرآن کريم یادمان مرحوم استاد نهرمیانی ازسری برنامه‌های هفته قرآن و عترت استان مرکزی در رشته‌ھای قرائت تحقيق و ترتيل، حفظ و مفاھيم، تواشيح و مديحه سرايی از سری برنامه‌ھای هفتە قرآن و عترت استان مرکزی در دو گروه بانوان و آقایان در مقاطع سنی مختلف برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه هفته قرآن و عترت استان مرکزی توسط معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار می‌شود و بخش مسابقات قرآن این هفته به مجمع قرآنیان اراک واگذار شده است اظهار کرد: در راستای ترويج فرھنگ قرآنی بين اقشار مختلف جامعه با رويکردی جديد و شيوه نوين برای استفاده بھينه جامعه ھدف، اين دوره از مسابقات برگزار می‌شود.
محمدی اضافه کرد: در رشته قرائت افراد 6تا 14 سال، 14 تا 25 سال و 25سال به بالا، در رشته حفظ زیر 16 سال و بالای 16 سال با هم رقابت می‌کنند. در رشته قرائت تحقيق و ترتیل ھر شرکت کننده بايستی يک فايل صوتی حدود ١٠ سطر به صورت تحقيق یا ترتيل با حجم RM يا mp3به گروه تلگرامی مجمع قرآنيان به آدرس haftehquran@ ارسال کنند.
وی ادامه داد: گروه‌ھای تواشيح ھم بايستی يکی از اجراھای خود را ارسال کنند. شرکت کنندگانی که موفق به کسب حد نصاب ٧٠ از ١٠٠ امتياز شوند به مرحله استانی دعوت می‌شوند. نفرات اول مسابقات اوقاف و امور خيريه در مرحله استانی حق شرکت در اين دوره از مسابقات را ندارد.
محمدی گفت: قرائت تحقيق به روش و كتابت حفص از عاصم، قرائت ترتيل به روش و كتابت حفص از عاصم، رشته حفظ از حفظ يك جزء، پنج جزء، ده جزء، بيست جزء و حفظ كل، رشته تواشيح در قالب گروه‌های 7تا 5 نفره به اجرای مسابقه می‌پردازند، متن موسيقی نیز می‌بايست معتبر و تأیید شده و بدون آلات موسيقی و موزيك يا ... باشد.
وی تصریح کرد: در مرحله استانی قطعات تلاوت به صورت قرعه مشخص و قبل از شروع مسابقه در اختيار شركت كنندگان قرار می‌گیرد، داوری مسابقات براساس آيين نامه مسابقات عالی كشور كه از سوی سازمان اوقاف و امور خيريه تدوين شده است انجام می‌شود.
محمدی افزود: در مرحله نهايی هر شركت كننده در هر يک از رشته‌های تحقيق يا ترتيل بايستی به يک سؤال مفاهيم از آيات
قرائت شده نيز پاسخ دهد. شرکت کنندگان رشته حفظ هم در مسابقه کتبی مفاهيم شرکت می‌کنند. هر شركت كننده فقط می‌تواند در يک رشته حضور داشته باشد. به نفراتی كه حد نصاب ورودی در ارسال فايل قرائت تحقيق و ترتيل و در رشته حفظ پس از کسب حد نصاب 150 مبلغ 20هزار تومان جایزه عمومی دریافت می‌کنند.
وی ادامه داد: زمان برگزاری مسابقات متعاقباً اعلام می‌شود، علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٣٣١٣٣٨۶٠ تماس بگیرند. حد نصاب امتياز برای کسب رتبه‌ھای مختلف قرائت، نفر اول بالای 85، نفر دوم 85 امتیاز و نفر سوم 75 امتیاز است. در رشته حفظ نفر اول 185 امتیاز، نفر دوم 170 و نفر سوم 150 امتیاز است. به تمام نفرات منتخب لوح تقدير اھداء می‌شود. در بخش نفرات اول دوره‌ھای گذشته ھر قاری بايستی ١٢ سطر قرائت تحقيق و ١٢ سطر قرائت ترتيل تلاوت کند و ميانگين نمره از ٨٠ کمتر نباشد.

captcha