ضرورت بازتعریف مفاهیم و سوژه‌های دفاع مقدس
کد خبر: 3681697
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴

ضرورت بازتعریف مفاهیم و سوژه‌های دفاع مقدس

گروه جهاد و حماسه: عضو شورای شعر آئینی رسانه ملی با اشاره به اینکه در عرصه سرایش شعر درباره دفاع مقدس به کلیشه‌ها مبتلا شده‌ایم،‌ تصریح کرد: در این رابطه باید به بازتعریف مفاهیم و سوژه‌های هشت سال جنگ تحمیلی پرداخته شود.

ضرورت بازتعریف مفاهیم و سوژه‌های دفاع مقدس

مصطفی محدثی خراسانی،‌ عضو شورای شعر آئینی رسانه ملی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در این باره که به منظور پرهیز از افتادن شعرا در ورطه تکرار چه باید کرد، گفت: یکی از محافلی که می‌تواند در این رویکرد اثرگذار باشد،  برپایی جشنواره‌ها،‌ همایش‌ها و رویدادهای فرهنگی است که نقش موثری در این عرصه ایفا می‌کند.

وی در ادامه این مطلب افزود: باید تلاش کرد تا این گونه رویدادها را به سمت و سویی بریم که شعر دفاع مقدس در فراخوان‌هایی که ارائه می‌کنند بازتعریفی از حوزه دفاع مقدس داشته باشند. همچنین باید مصادیق و حوزه‌هایی که مغفول مانده‌اند را ارائه کنیم تا شعرا به این حوزه‌ها ورود کنند.

این شاعر ادامه داد: برگزارکنندگان رویدادهای فرهنگی باید به گونه‌ای به برپایی این همایش‌ها و کنگره‌ها بپردازند که شعرا دچار همان نگاه کلیشه‌ای نسبت به دفاع مقدس نشوند و در همان محدوده‌های پیشین ورود پیدا نکرده و کار جدید ارائه کنند. بر این اساس نیازمند بازتعریف حوزه‌های مفاهیم دفاع مقدس هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با روی دادن این اتفاق در جشنواره‌ها،  فضاهای تازه‌ای بروز و ظهور پیدا می‌کند که شعرا می‌توانند آنها را تجربه کنند. این اتفاق حتی روی شعرایی که به جشنواره‌ها توجه ندارند اثر می‌گذارد؛ کسانی که دغدغه‌هایشان دفاع مقدس است،‌ به معانی و مفاهیم جدید می‌پردازند و کسانی که ارتباط مستقیم با جنگ تحمیلی ندارند،‌ از این فرهنگ متاثر می‌شوند.

محدثی خراسانی با اشاره به اینکه امروزه مسائل زیادی در حوزه‌های مختلف اجتماعی اعم از بی‌عدالتی و ... وجود دارد، اظهار کرد: جامعه با چنین مسائلی دست و پنجه نرم می‌کند و راهکار برطرف کردن این گونه مشکلات تمسک به فرهنگ ایثار و شهادت است که ارتباط جامعه و مشکلات آن با جریان دفاع مقدس را بیان می‌کند.

وی همچنین در این باره که به چه مبانی و مفاهیمی در کنگره‌ها باید پرداخته شود، گفت: باید در بیانیه هیئت داوران به این موضوع اشاره شود که انتخاب کتاب‌ها بر اساس میزان نوآوری آنان و پرداختن به موضوعات نوین در عرصه دفاع مقدس است. در این راستا به کتاب‌هایی اهمیت داده می‌شود که نگاهی تازه به عرصه دفاع مقدس دارند. بر این اساس شعرا به دنبال جستجوی مفاهیم تازه بر می‌آیند که اگر این اتفاق روی دهد، نقطه آغازی برای آینده است تا الگویی برای شعرسرایی باشد.

captcha