دفتر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی بافت تاریخی نراق افتتاح شد
کد خبر: 3728429
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱

دفتر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی بافت تاریخی نراق افتتاح شد

گروه اجتماعی - دفتر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی بافت تاریخی نراق در کاروانسرای حاج مهدی این شهر افتتاح شد.

دفتر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی بافت تاریخی نراق افتتاح شد

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی در آئین افتتاح این دفتر گفت: حفظ بافت تاریخی شهر نراق به عنوان سنبل شهرسازی ایران و اسلامی در استان مرکزی، حفظ ثروتی ملی، ارزشمند و مرجع‌گونه است، چراکه این بافت دارای اجزا و عناصری از قبیل آب انبارها، مساجد، حسینیه‌ها، حمام‌ها، محله‌ها، گذر‌ها و منازل و مجموعه‌های تجاری است که تماما بر اساس اقلیم، اندیشه، فرهنگ و مذهب جاری در این شهر ساخته شده از همین رو یکی از شهرهای دارای بافت تاریخی ارزشمند کشور محسوب می‌شود.
سید محمد حسینی افزود: مهم‌ترین اولویت این دفتر برنامه‌ریزی و تهیه طرح در جهت حفظ و احیا بافت تاریخی با رویکرد تدوین ضابطه‌های شهرسازی است تا بتوان در وهله نخست برنامه‌ای بلند‌مدت برای حفظ این بافت داشت و در گام بعد در جهت احیا قسمت‌های گوناگون آن قدم برداشت. زیرا معتقدیم با این حفظ و احیا می‌توان این شهر را به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری ایران دانست.
وی در ادامه گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های اولیه، مرمت و احیا کاروانسرای حاج مهدی، مرمت بقعه شاه‌سلیمان و جداره‌سازی بازار تاریخی نراق در سال جاری در دستور کار این دفتر است و امید می‌رود با شروعی استوار، شرایط اجرای برنامه‌های میان‌مدت و بلند‌مدت دیگر فراهم و ذیل برنامه‌های این دفتر اجرایی شود.
حسینی در پایان گفت: تدوین و بازنگری ساختارها، ساز‌و‌کارهای اجرایی، ضوابط عمومی، دستورالعمل‌های شهرسازی و تهیه الگوهای منطبق با واقعیت بافت تاریخی این شهر، سازمان میراث فرهنگی را بر آن داشت تا با راه‌اندازی این دفتر موافقت نماید و روند حفظ و احیا این بافت را در مناسب‌ترین مسیر که پژوهش و برنامه‌ریزی است، قرار دهد.
گفتنی است همزمان با این پایگاه، دفتر انجمن راهنمایان گردشگری شهر تاریخی نراق نیز در هفتمین روز هفته فرهنگی شهرستان دلیجان افتتاح شد.
انتهای پیام

captcha