تعهد به توسعه کشور و بهبود فضای کسب و کار سرلوحه فعالیت‌های جهاد باشد
کد خبر: 3736648
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
مهناز ملانظری عنوان کرد:

تعهد به توسعه کشور و بهبود فضای کسب و کار سرلوحه فعالیت‌های جهاد باشد

گروه دانشگاه ــ رئیس دانشگاه الزهرا(س) گفت: توقع دانشگاهیان از جهاد با توجه به ساحت‌های اعتقادی، عقلانی و رفتاری که مبنای کار بوده، این است که تعهد به توسعه و پیشرفت کشور و بهبود فضای کسب و کار را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار بدهد.

مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا(س) به مناسبت سی و هشتمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره رسالت این نهاد در شرایط امروز اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد عمومی و غیردولتی در شرایط امروز و با توجه به رسالتی که برای آن تعریف شده، می‌بایست از طریق تحقیق، توسعه و تولید فناوری‌های نوین زمینه‌های توسعه پایدار در کشور را فراهم کند.

وی افزود: اگرچه ممکن است در مواقعی به آنچه که به عنوان چشم‌انداز این نهاد در همه ابعاد تعریف شده، دست پیدا نکرده باشد و در این زمینه هم نیاز به یک بررسی جدی دارد که مشکل از کجا بوده، اما به طور اجمالی شاید مهم‌ترین آسیبی که می‌تواند جهاد را از مسیری که در آن قرار دارد دور کند، عدم جذب نیرو‌های انسانی توانمند باشد. در این مورد مدیران جهاد ارزیابی دقیق‌تری خواهند داشت. این مسئله قابل بررسی است و صرفا به عنوان یک ادعا و نگاهی از بیرون به جهاد عنوان می‌شود.
 
رئیس دانشگاه الزهرا(س) با بیان اینکه اگر بخواهیم اقدامات جهاد در تحقق اقتصاد دانش بنیان و پیاده‌سازی نقشه جامع علمی کشور را ارزیابی کنیم، باید تصویر درست و اطلاعات دقیقی از عملکرد آن داشته باشیم، افزود: مسئولان جهاد باید اقدامات این نهاد را با نقشه جامع علمی کشور تطابق دهند تا دریابند در کجا مطابق این نقشه عمل نکرده‌اند.

ورود جدی جهاد دانشگاهی به مسائل مهم جامعه و کشور

وی درباره وظیفه جهاد دانشگاهی در شرایط امروز، گفت: با توجه به موضوعات جدی که امروزه در کشور وجود دارد همچون مسئله محیط زیست، اشتغال، آب و اینکه تحقیقات و پژوهش‌های لازم در راستای این مسائل انجام نشده، از جمله مواردی است که جهاد دانشگاهی می‌تواند برنامه‌های مشخصی برای حل مشکلات در این مسائل داشته باشد و در قالب کار‌های پژوهشی ارائه تحلیل‌های جدی انجام دهد. این پروژه‌ها و کار‌های تحقیقی را جهاد دانشگاهی می‌تواند در قالب پروژه‌های کلان ملی و با استفاده از ظرفیت تمام دانشگاه‌ها بررسی کند و راه‌کار‌های عملیاتی ارائه کند.

مهناز ملانظری همچنین درباره واگذاری ماموریت‌هایی از سوی نظام به جهاد دانشگاهی گفت: جهاد باید ظرفیت‌های خود را در عرصه‌های مختلف به نمایش بگذارد، باید به جهاد اعتماد شود. توقع ما دانشگاهیان از جهاد این است که همان‌گونه که این نهاد از ابتدای تشکیل با ساحت‌های اعتقادی، عقلانی و رفتاری کار خود را آغاز کرد، تعهد به توسعه و پیشرفت کشور را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار بدهد.
 
وی افزود: امروز این نهاد می‌بایست با همین نگاه جهادی، خدمات آموزشی و پژوهشی را که از جمله ماموریت‌های اصلی این نهاد بوده را به خوبی ارائه دهند و بتواند به بهبود فضای کسب و کار، توانمندسازی و اشتغال دانش آموختگان نائل آید و به شناسایی و معرفی زمینه‌های نوین اشتغال و کارآفرینی بپردازد.

رئیس دانشگاه الزهرا (س) گفت: حمایت از جهاد می‌تواند زمینه‌های رسیدن به این توقعات را فراهم کند. لازمه این حمایت هم بازنگری فعالیت‌های انجام شده و آسیب‌شناسی فعالیت‌های این نهاد است. به دنبال این حمایت و با توجه به نگاهی که از ابتدا به جهاد بوده که نگاه دقیق و‌خوبی است، این نهاد خواهد توانست فرصت‌های زیادی را برای انجام ماموریت‌های مهم از آن خود کند.
 
خبرنگار: مریم روزبهانی
انتهای پیام
captcha