تلاش نهاد کتابخانه‌های کشور برای تبدیل کتابخانه‌ها به قرارگاه فرهنگی
کد خبر: 3765097
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹

تلاش نهاد کتابخانه‌های کشور برای تبدیل کتابخانه‌ها به قرارگاه فرهنگی

گروه فرهنگی - مشاور معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های کشور گفت: فعالیت‌هایی در راستای برنامه‌ریزی کاهش آسیب‌های اجتماعی در این نهاد انجام می‌شود تا بتوانیم کتابخانه‌ها را به یک قرارگاه فرهنگی تبدیل کنیم و در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق کتابخانه‌ها ایفای نقش شکل بگیرد.

تلاش نهاد کتابخانه‌های کشور برای تبدیل کتابخانه‌ها به قرارگاه فرهنگی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سکینه خاتون مهدیان‌پور، مشاور معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های کشور امروز، ۲۷ آبان‌ماه در همایش تجلیل از فعالان کتاب و کتابخوانی که در کانون امام خمینی(ره) اراک برگزار شد، با اشاره به شعار «حال خوش خواندن» اظهار کرد: کتابدارها با امکانات محدودی که دارند در تلاش هستند که برنامه‌های بسیار متنوع فرهنگی را اجرا کرده و با خلاقیت‌های خود سبب می‌شوند که تمامی مراجعان به کتابخانه‌ها با دست پر از کتابخانه خارج شوند، کتابدارها با برقراری ارتباط موثر می‌توانند زمینه‌ای را فراهم کنند که بر اساس آن بتوانیم برای ‌رسیدن به اهداف نهاد کتاخانه‌های کشور که ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است گام برداریم.
وی با اشاره به محور فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌ها گفت: محور نخست فعالیت کتابخانه‌ها در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی است و با توجه به اینکه وزارت کشور 31 شهر را از 31 استان به عنوان شهر درگیر با آسیب اجتماعی معرفی کرده در نتیجه فعالیت‌های فرهنگی باید در این شهرها دوچندان شود.
وی اظهار کرد: بر این اساس، فعالیت‌هایی در راستای برنامه‌ریزی کاهش آسیب‌های اجتماعی در این نهاد انجام می‌شود، تا بتوانیم کتابخانه‌ها را به یک قرارگاه فرهنگی تبدیل کنیم و در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق کتابخانه‌ها ایفای نقش شکل بگیرد.
مشاور معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های کشور تصریح کرد: محور دوم در رابطه با عدالت فرهنگی است، نهاد کتابخانه‌ها طرح‌هایی را تدوین کرده که عدالت فرهنگی در کشور جاری و ساری شود که از جمله این طرح‌ها می‌توانیم به طرح «با هم بخوانیم» و طرح «مدرسه جهادی خواندن» اشاره کرد که از طرح‌های موفق است.

تلاش نهاد کتابخانه‌های کشور برای تبدیل کتابخانه‌ها به قرارگاه فرهنگی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام عباس دانشی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی نیز گفت: رهاورد کتاب دین و دانش است و کتاب ما را از ظلمت به سمت نور هدایت کرده و راه راست را به ما نشان می‌دهد. کتاب در دین ما مقام و منزلت زیادی دارد و همین باعث شده است که برای همیشه جاودان بماند.

وی تصریح کرد: تعداد کتابخانه‌های استان در سال ۵۷، هفت کتابخانه بود و این رقم پس از گذشت ۴۰ سال به ۸۳ کتابخانه یعنی ۷۳ کتابخانه نهادی و ۱۰ کتابخانه مشارکتی رسیده است که رشد ۱۲ برابری را نشان می‌دهد و تعداد کتب موجود در کتابخانه‌ها نیز ۳۳ برابر شده است.

حجت‌الاسلام دانشی بیان کرد: فعالیت در عرصه‌های دیگر فرهنگی هنری زمینه درخشش را فراهم کرده است و نظام علی‌رغم تمام مشکلاتی که دشمنان ایجاد کردند توانست در معرفی فرهنگ و هنر اسلامی بسیار موفق عمل کند و شاهد هستیم ایران طی ۴۰ سال با زبان هنر و فرهنگ با مردم دنیا صحبت کرده و مفاهیم دینی را انتقال داده است. شاید در برخی موارد همچون صنعت از کشورهای برتر دنیا کمی عقب‌تر باشیم اما دانشمندان با فعالیت سعی بر کاستن فاصله را دارند.

این مقام مسئول در پایان گفت: از اول سال ۹۷ تا کنون ۸ کتابخانه استان بهسازی، مرمت و مورد استفاده قرار گرفته است که این فعالیت‌ها تا پایان سال ادامه‌دارد‌.

یادآور می‌شود که در این مراسم از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی و برخی از اصحاب رسانه به‌ویژه خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه استان مرکزی با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی، استاندار مرکزی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، فرماندار اراک، مدیرکل ارشاد، مدیرکل تبلیغات اسلامی، اعضای شورای شهر اراک و دیگر فعالان این عرصه تجلیل و تقدیر شد.
انتهای پیام

captcha