آغاز پیش فروش «نخل و نارنج»؛ روایت زندگی شیخ مرتضی انصاری
کد خبر: 3785946
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸

آغاز پیش فروش «نخل و نارنج»؛ روایت زندگی شیخ مرتضی انصاری

گروه ادب ــ کتاب «نخل و نارنج» روایت زندگی و زمانه شیخ مرتضی انصاری (ره) است که به زودی روانه بازار کتاب می‌شود.

آغاز پیش فروش «نخل و نارنج»؛ روایت زندگی شیخ مرتضی انصاریبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «نخل و نارنج» روایت جغرافیای ذهنی یک فقیه دردمند است که اندیشه بنیان حکومت اسلامی به دست فقیه را داشت و در این جغرافیا، اقلیم ایران و عراق و آنچه در تاریخ بر سر این سرزمین‌ها آمد ذهن او را به خود درگیر کرد و در رویکردش تأثیر گذاشت.
وحید یامین‌پور، نویسنده این اثر، داستان را به خوبی از لایه‌های زندگی روزمره شیخ مرتضی انصاری و خانواده‌اش به لایه‌های اجتماعی و کلان جامعه ایران و عراق کشانده و نشان می‌دهد که چگونه طلبه‌ای ساده ارکان سیاست را به چالش می‌کشد و می‌تواند پیش‌لرزه‌های یک زلزله عظیم را باعث شود.
در بخشی از این کتاب آمده است؛ «اینکه چه شد جریان فقاهت شکل گرفت را از نامه آخر امام زمان (عج) به نائب چهارمشان باید پیگیری کرد؛ آنجا که فرمود: «.. و، اما الحوادث الواقعة فارجعوا فی‌ها إلی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجة الله ...»
از آنجا بود که گروهی از مؤمنان به شکلی ویژه‌تر برای آگاهی از دین دست به کار شدند. هر فقیهی شاگردی پرورید و هر شاگرد نه فقط ادامه راه استادش بود که چیزی بر دستاورد استادش افزود. دست‌به‌دست فقاهت، راه خود را پیمود و مردم چشم به استنباط فق‌هایی دوختند که همچون چشم به ایشان اعتماد داشتند. فقهایی که بین مردم می‌زیستند و با زندگی و مشکلاتشان همچون خودشان دست و پنجه نرم می‌کردند.»
«شیخ مرتضی انصاری» که بعد از صاحب جواهر بر مسند افتا نشست، برای لایق این جایگاه شدن فراز و فرود‌های آفاقی و انفسی را تجربه کرد. حال نویسنده‌ای از همشهریان او، بیش از یک قرن بعد داستان این فراز و فرود را گرم و جاندار به رشته تحریر درآورده است. «نخل و نارنج» حاصل مطالعه و دقت وحید یامین‌پور در زندگی شیخ اعظم است و سعی داشته آنگونه که در حد شأن اوست در این روایت بکوشد.
شیخ مرتضی انصاری دزفولی در دورانی می‌زیسته که شاهان ایران ادعای نوکری دین و اهل بیت عصمت (ع) را داشتند و برای جنگیدن دست به دامان فقها و فتوای جهادشان شدند. اما آن جنگ و حضور حتی خود علما به لطف خیانت و دنیادوستی شاهان، نتیجه‌ای جز تسلیم و باختن خاک نداشت.
از دیگر سو دزفول آن زمان ملغمه‌ای بوده، از تصوف و فقاهت و همان‌قدر که فقیهانی نامدار در خود پرورید صوفیانی در خانقاه پنهان داشت. شیخ انصاری در آن فضا و زمانه در حد وسع علمی دزفول بالید و از آنجا سفر او آغاز شد.
این اولین تلاش این نویسنده در عرصه داستانی از یک شخصیت واقعی است. دفتر ادبیات داستانی انتشارات کتاب جمکران «نخل و نارنج» را در ۲۳۰ صفحه تا ۲۲ بهمن به صورت پیش‌فروش عرضه کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را با ۲۵ درصد تخفیف به قیمت ۱۵ هزار تومان و با امضای نویسنده به محض انتشار از طریق پست و یا مراسم رونمایی دریافت کنند.
انتهای پیام

captcha