شیراز؛ میزبان اختتامیه شعر دفاع مقدس/ شاعران زینت المجالس نباشند
کد خبر: 3791183
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶

شیراز؛ میزبان اختتامیه شعر دفاع مقدس/ شاعران زینت المجالس نباشند

گروه ادب ــ دبیر علمی بیست و یکمین کنگره شعر دفاع مقدس با اشاره برگزاری بیست و یکمین دوره همزمان با میلاد حضرت فاطمه(س) در شیراز گفت: سرو‌ها و سیمرغ‌های بلورین برای مسئولان ارزش معنوی ندارد.

شیراز؛ میزبان اختتامیه شعر دفاع مقدس/ شاعران زینت المجالس نباشند

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری بیست و یکمین دوره کنگره شعر دفاع مقدس صبح امروز، ۲۹ بهمن‌ماه، با حضور امیر سرتیپ دوم ستاد، حمیدرضا گرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و محمودرضا اکرامی‌فر، دبیر علمی و سید رضا میربابا، دبیر اجرایی این کنگره برگزار شد.

امیر گرامی در این نشست گفت: در این سازمان مأموریت‌های گوناگونی در حوزه ادبیات دفاع مقدس، آموزش، دانشنامه و تاریخ‌نگاری دفاع مقدس انجام می‌شود که در حوزه ادبیات و شعر، بیست و یکمین دوره کنگره شعر دفاع مقدس را برگزار می‌کنیم. این کنگره مراحل اجرایی طولانی دارد و همه این مراحل اعم سرایش و ارسال شعر به دبیرخانه و داوری و بررسی آثار طی شده است.

وی افزود: در آستانه چهل سالگی انقلاب شاهد برگزاری بیست و یکمین دوره این کنگره هستیم، آخرین دوره آن در سال ۹۱ برگزار شده بود و پس از شش سال وقفه امسال، هفتم اسفندماه در شیراز برگزار می‌شود که در دوره‌های گذشته در شهرهایی چون تهران، مشهد، کرمانشاه، سنندج، تبریز، ارومیه، آبادان و ... برگزار شده بود.

امیر گرامی با اشاره به اهمیت پرداختن به شعر دفاع مقدس بیان کرد: اگر در سال‌های دفاع مقدس کاری انجام شده، برحسب وظیفه و مأموریت بوده، اما نگارش بخشی از تاریخ برعهده قلم به دستان و شاعران است که با زبان ادب و شعر می‌توانند اثرگذارتر از حوزه‌های دیگر باشند.

وی تصریح کرد: در این دوره ۸۴۰۰ شعر دریافت کرده‌ایم که در میان آن‌ها شاعران جوان و نوقلم نیز بوده‌اند، مقایسه آمار سال‌های مختلف نشان می‌دهد که در سال ۷۷، ۵۵ شاعر ۶۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال کردند و در این دوره ۲۴۵۰ شاعر ۸۴۳۹ قطعه شعر ارسال کرده‌اند و این نشانگر تحول در حوزه ادبیات دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه ویژگی کنگره شعر دفاع مقدس ترویج فرهنگ دفاع همراه با تولید اثر است، ادامه داد: مرحله نخست این کار به طور کامل در استان‌ها اجرا شد و هر استان برگزیده‌های خود را با داوری در همان استان‌ها برگزار کرد و در مرحله نهایی از میان برگزیده‌های مختلف، برگزیده‌های نهایی اعلام شدند.

اکرامی‌فر، دبیر علمی کنگره شعر دفاع مقدس نیز در ادامه با اشاره به اهداف این کنگره گفت: یکی از اهداف این کنگره، جریان‌سازی در حوزه شعر دفاع مقدس است که از سال ۹۱ این کنگره برگزار نمی‌شد، نه اینکه شاعران شعری در این زمینه نمی‌سرودند، بلکه کنگره به دلایلی برگزار نمی‌شد و احیای دوباره آن همت مضاعفی را می‌طلبید.

وی یکی از ابزار‌های مؤثر در انتقال فرهنگ دفاع مقدس، شعر دانست و تصریح کرد: شعر با بحث واژگانی و معنایی، زمینه جریان انتقال فرهنگی را فراهم و به هم‌افزایی ادبی کمک می‌کند. دریافت شعر ساده است، تولید و مصرف شعر نیز از نظر اقتصادی، بسیار کم‌هزینه است. شعر قابل تأویل‌پردازی است و خیال مخاطب را برمی‌انگیزاند؛ از این رو این قابلیت را دارد که بیش از هنر‌های دیگر به انتقال فرهنگ دفاع مقدس کمک کند و شاید بتوان گفت؛ سایر هنر‌ها مانند فیلم و سریال و ... به شعر وابسته است؛ از این رو شعر توانایی آن را دارد که قوه محرکه هنرهای دیگر باشد.

اکرامی‌فر با بیان اینکه ایجاد انگیزه برای شاعران، انجام دین فرهنگی است، ادامه داد: ترویج باور دفاعی در حوزه مقدسات و انباشتگی فرهنگ با شعر امکان‌پذیر است.

دبیر علمی کنگره شعر دفاع مقدس در ادامه گفت: در چنین کنگره‌هایی حاتمی کیا‌ها و نرگس آبیار‌های این حوزه شرکت نمی‌کنند، شاید از یک لحاظ خوب و از بعد دیگر بد باشد، اما در واقع این موضوع یک خسران است. البته شاید به این دلیل باشد که سرو بلوین و سیمرغ‌های بلورین این حوزه ارزش معنوی برای مسئولان فرهنگی ندارد؛ از این رو مسئولان باید در ابتدا برای این جوایز ارزش معنوی قائل باشند، اما به هر حال امیدوارم بزرگان شعر در همایش‌ها و کنگره‌ها، زینت المجالس نباشند و محور فعالیت‌های ادبی باشند.

وی تصریح کرد: در راستای برگزاری کنگره شعر دفاع مقدس، ۸۴۳۹ قطعه شعر در قالب‌های گوناگون که از ۴ سطر تا ۴ صفحه هستند، از ۲۴۵۰ شاعر به دبیرخانه ارسال شد و شرایطی فراهم شد که این تعداد شاعر درباره دفاع مقدس فکر کنند و هر یک از زاویه‌ای متفاوت به این حوزه بپردازند.

اکرامی‌فر شاعران این کنگره را تکاوران حوزه ادبیات خواند و بیان کرد: بیشترین تعداد شعر از استان مازندران با ۱۶۰۰ قطعه شعر ارسال شده و پس از آن ۱۱۹۳ اثر از خراسان رضوی در رتبه بعدی قرار دارد. داوری آثار نیز در سه مرحله استانی، مقدماتی و نهایی انجام شده است.

وی در ادامه گفت: برگزیده‌های این کنگره در پنج بخش دفاع مقدس، جنگ نرم، شهدای شاخص، مقاومت بین‌المللی اسلامی و کودک و نوجوان معرفی می‌شوند و هر بخش ۳ برگزیده اول تا سوم خواهد داشت.

سید رضا میربابا، دبیر اجرایی این کنگره نیز با اشاره به جوایز نفرات برگزیده گفت: نفر اول در این کنگره، سه میلیون تومان وجه نقد به همراه لوح تقدیر دریافت خواهد کرد.

وی ادامه داد: رده سنی شاعرانی که به این کنگره شعر ارسال کرده‌اند از ۷ تا ۷۰ سال است و از همه اقشار جامعه در میان آن‌ها وجود دارد که از برگزیده‌های این دوره، در مراسم پایانی که ۷ اسفند از  ساعت ۹ صبح در شیراز برگزار می‌شود، تجلیل خواهد شد.

وی در ادامه از برگزاری اختتامیه دوسالانه کتاب سال دفاع مقدس خبر داد و گفت: این مراسم ۱۲ اسفندماه، در کتابخانه ملی و با حضور معاون رئیس جمهور برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha