قاریان ایرانی به تلاوت‌های طولانی‌مدت عادت ندارند
کد خبر: 3794694
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۷
کسمایی:

قاریان ایرانی به تلاوت‌های طولانی‌مدت عادت ندارند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ داور مسابقات قرآن با اشاره به تلاوت‌های ۲۰ دقیقه‌ای قاریان در مرحله نهایی چهل‌و‌یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن گفت: قاریان ما به تلاوت‌های سنگین و طولانی‌مدت عادت ندارند و این امر نقص محسوب می‌شود. بیشتر آنها فقط قادرند ۷ دقیقه تلاوت کنند؛ در حالی‌که قاریان بزرگ سبک‌های مصری و حتی غیرمصری همچون عراقی و سوری تا یک ساعت یا یک ساعت‌و‌نیم هم تلاوت می‌کنند.

قاریان ما عادت به تلاوت‌های سنگین و طولانی‌مدت ندارندحیدر کسمایی، داور مسابقات قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در خصوص تربیت قاریان توانمند به برگزاری چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و تلاوت‌های 20 دقیقه‌ای قاریان اشاره کرد و گفت: قاریان ما عادت به تلاوت‌های سنگین و طولانی‌مدت ندارند و این امر نقص محسوب می‌شود، قاریان ما فقط قادرند 7 دقیقه تلاوت کنند و این امر در مسابقات قرآن اوقاف کاملاً مشخص بود، در حالی‌که قاریان بزرگ سبک‌های مصری و حتی غیرمصری همچون عراقی، سوری و .. تا یک ساعت و گاه تا یک ساعت و نیم هم تلاوت می‌کنند.
وی تصریح کرد: به یاد دارم که در زمان گذشته تلاوت قاریان خوب به اندازه یک نوار کاست بود، آنانی که خیلی کوتاه تلاوت داشتند نیم ساعت بود. البته به خاطر توسعه مسابقات در ایران و ترغیب عموم قرآنیان به شرکت در مسابقات سیستم ترتیل و قرائت ما بر پایه سیستم مسابقه‌ای بنیان نهاده شد.

قاریان ما مسابقه‌ای هستند
کسمایی اظهار کرد: قاریان ما قاریان مسابقه‌ای هستند و فقط برای تلاوت‌های 5 یا 6 دقیقه‌ای تمرین می‌کنند، آمادگی آنان در همه بخش‌ها همچون تجوید برای 7 دقیقه تلاوت است چون می‌دانند در مسابقات بیشتر از این به آنان اجازه تلاوت نمی‌دهند. حال وقتی قرائت‌ها 20 دقیقه‌ای شد اُفت آنان مشخص می‌شود. با وجود اینکه قبل از برگزاری مسابقات زمان و قرعه‌های تلاوت و انتخاب سوره و آیه با انتخاب قاری اعلام شده بود، بازهم با مشکل مواجه می‌شدند.

لزوم برنامه‌ریزی مدون برای تلاوت‌های بلندمدت
وی بر ضرورت مشورت گرفتن قاریان از استادان علم قرائت در حوزه تجوید و وقف و ابتدا تأکید کرد و افزود: قاریان باید برای تلاوت‌ها به ویژه تلاوت‌های بلند‌مدت برنامه‌ریزی مدون داشته باشند، اما در مسابقات عملاً شاهد عدم برنامه‌ریزی تعدادی از متسابقان بودیم. بی‌شک اگر قاریان برنامه‌ریزی خوبی داشته باشند، پیشرفت خواهند داشت.
کسمایی به پیشرفت خوب ایران در حوزه داوری اشاره کرد و از کمیته فنی و ستاد عالی مسابقات به دلیل توجه به معانی قرآن در جامعه تشکر کرد و گفت: کمیته فنی و ستاد عالی مسابقات قرآن سعی دارند مسابقات را به سمت وسوی درست هدایت کنند، چراکه بهتر شدن ادای الفاظ و توجه به معانی به جای توجه صرف لفظی به همه‌گیر شدن مبانی و نص صریح قرآن در جامعه کمک می‌کند.
وی با بیان این نکته که قاریان نباید فقط به الفاظ و نغمات توجه کنند و پرداختن به معانی از اصول مهم تلاوت به شمار می‌آید، اظهار کرد: امروز ما جامعه قرآنی الگوی مردم هستیم و با در پیش گرفتن مبانی قرآن و عملیاتی کردن در زندگی شخصی می‌توانیم دیگران را نیز به سمت این مصحف شریف هدایت کنیم.
انتهای پیام

captcha