پست دادن به افراد فاقد تخصص، صحیح نیست/ نیاز به حضور قاضی در صحنه داریم
کد خبر: 3801950
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵

پست دادن به افراد فاقد تخصص، صحیح نیست/ نیاز به حضور قاضی در صحنه داریم

گروه اجتماعی ـ نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینكه اگر کسی که شرایط احراز یک پست را ندارد، منصوب کردیم، مقصریم، گفت: کسی حق ندارد در پستی منصوب شود که شرایط انجام وظیفه و صلاحیت لازم را ندارد.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس عصر دیروز، 18 فروردین‌ماه در دیدار با مدیركل دادگستری فارس و اعضای شورای قضایی به بحث مدیریت شهری اشاره كرد و گفت: در این زمینه به این نكته توجه كنیم كه مبادا کسی فلان پست و مقام را در اختیار داشته است اما صلاحیت لازم و شرایط انجام چنین وظیفه‌ای نداشته است.
وی افزود: بحث این نیست که بگوییم فقط قتل جرم است. اگر کسی که شرایط احراز یک پست را ندارد را منصوب کردیم، تقصیر داریم یا خیر؟ یک نفر قصور دارد و در کار اشتباه می‌کند چون بلد نیست و نمی‌فهمد اما یک نفر تقصیر دارد چون عمداً آن فرد ناتوان را بر سر کار گذاشته است. این موارد باید بررسی شود، بنده در خطبه‌ها نیز گفته‌ام که من داور نیستم و نمی‌خواهم داوری کنم اما یکی باید پاسخگو باشد و آن یک نفر شما قضات هستید.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس تأكید كرد: کسی حق ندارد در پستی منصوب شود که شرایط انجام وظیفه و صلاحیت لازم را ندارد. ما باید در راستای تمدن‌سازی جلوی این موارد را بگیریم.

نمی‌توان از قضایای سیل شیراز چشم‌پوشی كرد
وی به پیام مقام معظم رهبری درباره سیل شیراز اشاره كرد و گفت: اینکه مقام معظم رهبری برای حادثه سیل شیراز سریع پیام دادند چون شیراز آبروی ایران است. دروازه قرآن در این 40 سال برای توریست‌ها جهانی بوده است و این اتفاقات برای ما زشت است، نمی‌شود از این قضایا چشم‌پوشی کرد و باید به دقت پیگیری كرده و مشکل را پیدا کنیم. آیا آبراهه‌های شهر مشکل داشته است؟
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه در این زمینه قاضی باید تکلیف مردم را روشن کند، کار هم آسان نیست، گفت: به عقیده من از این جهت یک وظیفه و امتحان الهی برای دستگاه قضاییه ما پیش آمده است که ان‌شاءالله درست و پاکیزه از عهده آن بر می‌آید و قاضی مو را از ماست بیرون می‌کشد و از خطاها چشم‌پوشی نمی‌کند و نشان می‌دهند کشور می‌تواند ادامه دهد.
امام جمعه شیراز با تأكید بر اینكه قاضی باید چنان قدرتی از خود نشان دهد که هیچ کسی در هیچ مقامی این احساس را نداشته باشد که می‌تواند کار خود را انجام دهد و رأی قاضی را تغییر دهد، گفت: روز قیامت جواب دادن برای قاضی سخت‌تر از بقیه است.

همگان به استان‌های سیل‌زده كمك كنند
وی باز هم با یادآوری این نكته كه ما در راستای تمدن‌سازی اسلامی حرف زده‌ایم و باید پای حرف خود بایستیم و به صورت درست آن را عملیاتی کنیم، گفت: امروز وضعیت خوزستان و لرستان وضعیت خیلی سختی است. خانه‌های زیادی ویران شده است و کار مدیران آن استان‌ها به تنهایی نیست وهمه باید کمک دهیم. شما مدیران به حسب جایگاه و نقش اجتماعی که دارید هر چه می‌توانید کمک دهید.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در ادامه با اشاره به مسائل استان فارس اظهار كرد: در کشاورزی و باغداری مسئله‌ای داریم که اگر یک نهال در جایی که از دانه سبز شده است باقی بماند و بزرگ شود میوه نمی‌دهد و باغداران می‌گویند حتما نهال باید جا به جا شود و این جا به جایی یک شوک به نهال وارد می‌کند تا خود را آماده کند برای بزرگ شدن و میوه و ثمر دادن.
آیت‌الله دژكام ادامه داد: در سال‌های اول انقلاب جنگ، شوك به ما وارد کردند و در کنار آن سختی عظیم، بسیار رشد کردیم و ملت ما کارهای زیبایی انجام داد و اگر امروز حرکت و رشد نکنیم، شوک از این بزرگ‌تر به ما وارد می‌شود و باید تلاش کنیم.

امروز تمدن غرب دیگر در اوج نیست
امام جمعه شیراز با بیان اینكه امروز ما در گام دوم انقلاب قرار گرفته‌ایم و کشور می‌خواهد یک حرکت تمدن‌سازانه را پیش ببرد، گفت: ما اکثرا حال و هوای اوج تمدن غربی را حس کرده‌ایم، در حالی که امروز تمدن غرب دیگر در اوج نیست و در حال افول هستند ولی ما در سن نوجوانی خود مواجه بودیم با دوران اوج تمدن آن‌ها و هر تمدنی نقاط قوتی دارد و ممکن است بخشی از تمدن آن‌ها ظلم، بد و دروغ باشد ولی تمدن نمی‌تواند جلوه‌گر شود جز اینکه نقاط قوتی داشته باشد.
وی افزود: این نقاط قوت که در تمدن اروپایی و آمریکایی بود را در همه دنیا مطرح کردند بدون اینکه نقاط ضعف را نشان دهند و امروز که ما می‌خواهیم تمدن بسازیم باید نقاط قوت داشته باشیم و آن را به درستی تبلیغ کنیم و طبیعتا باید به فکر این باشیم که کجا نقطه اوج یک تمدن است و در آن نقطه خود را نشان دهیم.
آیت‌الله دژكام یادآور شد: امام صادق(ع) كه فرمودند مدنیت یک شهر شکل نمی‌گیرد مگر اینکه چند نهاد درست به میدان بیایند، یکی از آن‌ها امیر شهر است. امروزه به امیر شهر فرماندار می‌گوییم هرچند ممکن است در تقسیم کار دوره ما افراد دیگری نیز به جز شخص فرماندار در همین حوزه مدیریت قرار می‌گیرند و تعبیر ما به حوزه مدیریت قشنگ‌تر است. آنکه در حوزه مدیریت کلان شهر است باید مدیریت قشنگی بروز دهد وگرنه شهر جلوه‌گر نخواهد شد و تمدن اوج پیدا نخواهد کرد.
وی با بیان اینكه بخش دیگری که باید فعال شود دستگاه پزشکی و طبابت است، گفت: امام صادق(ع) در ادامه این حدیث فرموده است که عالم و فقیه نیز باید نقش خود را درست ایفا کنند تا تمدن جلوه کند.

قوه قضائیه، منحرفان را به راه راست هدایت كند
نماینده ولی فقیه در استان فارس با طرح این سئوال كه قوه قضاییه در مورد این سه نهاد باید چه کند؟ گفت: شما باید هر کس به راه کج می‌رود را به راه راست برگردانید. نقش قوه قضاییه این است و شما ناظر بر همین سه قسمت هستید. شما بر عالم و فقیه نظارت دارید.
وی بیان كرد: دادستان به عنوان مدعی‌العموم هر امیر و فرمانداری را می‌تواند بازخواست کند و در قضیه طبابت نیز باید نظارت داشته باشید و همین نگاه نسبت به دستگاه پزشکی لازم است که حقی از مردم تضییع نشود.
آیت‌الله دژكام گفت: در بحث پزشکی ما گاهی در کنار همه خدمات ارزشمند و مجاهدانه‌ای که در این دستگاه انجام می‌شود، خلاف و خطاهای سنگینی مشاهده می‌کنیم و دستگاه قضائی باید کارشناس این امر باشد و ورود کند و از بروز خلاف‌ها جلوگیری کند.

لازمه ساختن تمدن اسلامی ـ ایرانی، داشتن نظارت ویژه است
امام جمعه شیراز تأكید كرد: اگر این نهادها درست رفتار کنند ما تمدن اسلامی ایرانی خود را به خوبی می‌سازیم و لازمه همه این موارد این است که شما یک نظارت ویژه داشته باشید و اگر درست نظارت نکنید کار خراب می‌شود.

توسعه دانش‌های فردی را در گام دوم انقلاب مدنظر قرار دهیم
وی در ادامه سخنان خود با تأكید بر اینكه برای گام دوم انقلاب باید توسعه دانش‌های فردی را مدنظر قرار دهیم، گفت: هر چقدر ساختار درستی داشته باشیم، اگر فرد توانمند نباشد کار درست پیش نمی‌رود چون ساختار نهایتا به نیروی انسانی تکیه خواهد کرد. تک تک شما باید به رشد توانایی‌های فردی خود در حوزه ماموریتتان توجه داشته باشید. همه جا آموزش‌های ضمن خدمت متدوال هست اما خود شما و قضات باید پیگیر توسعه دانش‌های قضاییتان باشید.
آیت‌الله دژكام این نكته را یادآور شد كه مستحب است که علما و دانشمندان در مجلس حکم حضور داشته باشند چون اینگونه هم قاضی رشد كرده و حواسش را بیشتر جمع می‌کند و هم نگاه علمی به قضیه اضافه می‌شود و سپس ادامه داد: توجه به رشد علمی و دقت‌های ویژه باید شکل بگیرد. کار تخصصی است و مردم نیاز به متخصصین دارند تا کسی نتواند حق آن‌ها را بخورد و توسعه توانمندی‌های فردی باید مورد توجه عزیزان قرار گیرد.

پست دادن به كسی كه تخصص ندارد، صحیح نیست
وی در بخش دیگری از سخنان خود به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص رونق اقتصادی اشاره كرد و گفت: بنده معتقدم نقش دستگاه قضائی در این زمینه خیلی می‌تواند تاثیرگذار باشد.
امام جمعه شیراز گفت: در قسمت‌های مختلف استان بحث سر این است که ما حتی در واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی گاهی کارخانه‌ای را به کسی واگذار کردیم که طرف تولیدکننده نبوده است و دلال است و پس از تملک با تعدیل زیاد نیرو مواجه هستیم و تولید کم شده است.

اشتغالزایی را حمایت كنیم
وی ادامه داد: ما باید اگر ظرفیتی در استان وجود دارد که می‌تواند اشتغال ایجاد کند در جهت اشتغال از آن حمایت کنیم نه اینکه در جهت کار دلال‌ها پیش رویم و جلوگیری از این کار، وظیفه دستگاه قضایی است.
آیت‌الله دژكام با تصریح اینكه مقام معظم رهبری نسبت به بانک‌ها فرموده است اشتباه است که بنگاه‌داری می‌كنند، گفت: خیلی از مراکز تولیدی که بانک‌ها تملک می‌کنند تعطیل شده است لذا به بانک‌ها اجازه این کار را ندهید. این نگاه را منتقل نکنید که از نظر حقوقی می‌توانند، شاید ظاهرش این باشد اما تعطیلی کارخانجات و بنگاه‌داری صرف و دلالی مملکت را خراب می‌کند.
نماینده ولی فقیه در فارس یادآور شد: روزی كه مسیر کنار دروازه قرآن را ساختند به زیبایی ظاهری آن دقت کردند اما مسیر عبور آب را گرفتند و امروز دیدیم که کار را خراب کرده‌اند. زود حکم صادر نکنید تا مردم بیکار شوند و سوای داوری حقوقی یک نگاه کلان باید به این قضیه شود و حسن سلیقه شما می‌تواند به کار کمک دهد.

امروز نیاز به قاضی در صحنه برای جرائم فضای مجازی داریم
وی با تأكید بر اینكه در بحث قاچاق همان‌گونه که رهبری فرمودند قاچاق، رونق تولید را می‌گیرد باید کاری کنیم تا از ورود قاچاق جلوگیری شود، گفت:‌ مسئله دیگری که با آن رو به رو هستیم در مورد خلاف‌هایی است که در فضای مجازی رخ می‌دهد. امروز ما نیاز به قاضی در صحنه داریم. در صحنه یعنی شرایطی فراهم شود تا قاضی سریع ورود کند و از خلاف و گسترش آن جلوگیری کند.

لزوم تسریع در رسیدگی به جرائم فضای مجازی
آیت‌الله دژكام افزود: زمانی كه بخواهد قضیه‌ای بررسی شود تا پرونده تشکیل شود و قاضی بخواهد داوری کند در فضای مجازی کار خود را کرده است. این روزها تخریب یک ارگان و دستگاه با فضاسازی در محیط مجازی را مشاهده می‌کنیم تا شکایت کنند و پیگیری شود کار خود را در فضای مجازی انجام داده است. همان‌طور که پلیس فتا یک نگاه لحظه‌ای و آنلاین می‌تواند داشته باشد اگر بشود دستگاه قضایی نیز هر جا که لازم است سریع ورود کند. امروز کار می‌شود اما از آنچه باید باشد فاصله داریم.
وی در ادامه بحث پیشگیری از جرم را یادآور شد و گفت: در این زمینه ما می‌توانیم آگاهی‌هایی که مردم و شهروندان باید داشته باشند را شناسایی کنیم و افزایش دهیم و یکی از راه‌هایی که جلوی جرم را می‌گیرد همین است. آگاهی در پیشگیری از وقوع جرم بسیار تاثیرگذار است.

میان حوزه و مركز پیشگیری از وقوع جرم همكاری ایجاد شود
آیت‌الله دژكام درخواست كرد تا همكاری میان حوزه و مركز پیشگیری از وقوع جرم برقرار شود و ادامه داد: كار طلبه‌ها آگاهی‌بخشی به جامعه است. اگر بتوانیم نوعی همکاری ایجاد کنیم و طلاب، روحانیون و مساجد را در این راستا فعال کنیم هم به نوعی وظیفه پیشگیری از وقوع جرم که وظیفه دستگاه قضائی هست، انجام شده است و هم نقش اجتماعی روحانیون از این جهت تبیین و تقویت می‌شود.
انتهای پیام

captcha