مدیران دستگاه‌های اجرایی برای دریافت بودجه‌های ملی تلاش کنند
کد خبر: 3815679
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵

مدیران دستگاه‌های اجرایی برای دریافت بودجه‌های ملی تلاش کنند

گروه سیاست و اقتصاد – استاندار مرکزی گفت: امسال سال سختی برای تمام دستگاه‌هاست، از نمایندگان استان تقاضا داریم تلاش بیشتری انجام دهند تا پایه بودجه استان ارتقا یابد، با توجه به شرایط موجود نیاز است که مدیران دستگاه‌های اجرایی برای دریافت بودجه‌های ملی تلاش کنند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی امروز، هشتم خرداد در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که در سالن جلسات استانداری مرکزی برگزار شد گفت: از مدت‌ها قبل هم مردم و هم مسئولان شهرستان آشتیان به دنبال توسعه شهر بودند و با اقداماتی که انجام شد امروز محدوده قانونی آشتیان با مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان افزایشی دارد که این افزایش در جهت توسعه و رشد منطقی در این شهر تاریخی کشور و استان قرار گیرد.
استاندار مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر روند مهاجرت به آشتیان مطلوب‌تر شده است، بی‌شک با اجرایی شدن طرح جامع توسعه و افزایش محدوده اعلام شده استقبال مردم و شهروندان برای ماندگاری در این شهر بیشتر از قبل نیز می‌شود، امید است اجرایی شدن طرح یاد شده در شهرستان به توسعه متوازن در حوزه شهری و نیروی انسانی کمک کند.
وی در خصوص اجرای طرح جامع توسعه شهرکمیجان نیز گفت: شهرستان کمیجان نیز افق شهرنشینی و توسعه خوبی دارد و در حال حاضر هم نسبت به سنوات گذشته شرایط خوبی در این شهرستان ایجاد شده است. امیدواریم این توسعه شهری موجب روند شهرنشینی و بازگشت جمعیت و در نتیجه توسعه و رشد اقتصادی در کمیجان شود. در کمیجان فعالیت‌های اقتصادی، تولیدی و کشاورزی در سال‌های اخیر روند رو به رشدی به خود گرفته است.
آقازاده اظهار کرد: براساس آمارهای موجود درآمد دولت در دو ماه گذشته بر مبنای سقف درآمدی بودجه مصوب تحقق پیدا نکرده و آنچه محقق شده کمتر از آن مقداری است که در بودجه دیده شده است و در این میان پایه بودجه‌ای استان مرکزی در تقسیم‌بندی کشوری عادلانه نیست.
وی اعتبار هزینه‌ای تخصیص یافته به استان را 271 میلیارد تومان دانست و اضافه کرد: اعتبارات، بین دستگاه‌های استان تقسیم‌بندی شده و تنها 2 میلیارد و 300 میلیون تومان ذخیره برای اتفاقات خاص در استان کنار گذاشته شده است.
آقازاده باتأکید براینکه مدیران سال 98 باید از مدیران سال 97 چابک‌تر باشند اظهار کرد: در واقع اگر مدیر هرچه طلب می‌کند را دریافت کند این نوع مدیریت، مدیریت در شرایط عادی است، اما در حال حاضر شرایط سخت و ویژه است و باید متناسب با شرایط عمل کرد.
آقازاده بیان کرد: در جریان مسائل و مشکلات مربوط به ادارات و دستگاه‌ها هستیم و اعتراضات و گلایه‌های مدیران به حق است، اما باید شرایط اقتصادی امسال هم در نظر گرفته شود. درآمد دولت براساس آمار در ۲ ماه اول امسال بر مبنای سقف درآمد بودجه مصوب شده تحقق نیافته است که تحریم از دلایل آن است.
وی در خصوص بودجه‌های انتخابات نیز گفت: امسال سال انتخابات است، البته ردیف‌های اعتباری برای این منظور داریم اما محقق نشده است، در جریان انتخابات هزینه‌هایی صرف می‌شود که در چارچوب بودجه دیده نشده است.
به گفته استاندار مرکزی امسال سال سختی برای تمام دستگاه‌هاست، از نمایندگان استان تقاضا داریم تلاش بیشتری انجام دهند تا پایه بودجه استان ارتقا یابد، با توجه به شرایط موجود نیاز است که مدیران دستگاه‌های اجرایی برای دریافت بودجه‌های ملی تلاش کنند.
وی ادامه داد: مدیری موفق است که بتواند با همین هزینه‌های اندک امور دستگاه خود را گذرانده و از دستگاه ملی خود اعتبار دریافت کند، پیش‌بینی بنده این است که در 6 ماهه نخست امسال درآمدها کمتر از سقف بودجه درآمدی پیش بینی شده در بودجه باشد که این موضوع شرایط را دشوارتر می‌کند.
آقازاده همچنین به فروش ساختمان‌ها در شهرستان‌ها اشاره کرد و در تشریح این امر گفت: در برخی شهرستان‌ها ساختمان‌هایی در تملک دولت است که از طریق فروش این ادارات می‌توان منابعی را برای تکمیل مجتمع‌ها و پروژه‌های نیمه تمام در همان شهرستان حاصل کرد.
این مقام مسئول اضافه کرد: در راستای فروش ساختمان‌های شهرستانی باید لیست ساختمان‌های قابل فروش آنان برای جلسه آینده تهیه شود تا بتوانیم از این هزینه‌ها مبالغی را برای شهرستان و مجتمع‌های اداری هزینه کنیم.
به گزارش ایکنا رقیه یادگاری، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی نیز گفت: اعتبارات هزینه‌ای سال 98 استان 16 درصد افزایش داشته که با توجه به افزایش حقوق‌ها و تورم کافی نبوده و رشد در نظر گرفته شده کافی نیست.
وی به طرح بازنگری طرح توسعه و عمران دو شهر آشتیان و کمیجان اشاره کرد و افزود: بازنگری این طرح امروز برای تصویب نهایی در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورد بررسی قرار گرفته و هر دو طرح با اکثریت آراء به تصویب رسید که باید فرآیندهای بعدی سپری شود تا این دو طرح اجرایی شوند.
یادگاری تصریح کرد: در خصوص ظرفیت‌های قانونی 98 نیز صحبت‌هایی شد تا دستگاه‌های اجرایی در جریان ظرفیت‌ها قرار گرفته و به دنبال استفاده از این ظرفیت‌ها باشند تا بتوانند منابع لازم را از دستگاه‌های ملی مرتبط مطالبه کنند.
وی همچنین به توزیع اعتبارات هزینه‌ای استان نیز اشاره کرد و افزود: امسال 271 میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای برای 24 دستگاه اجرایی در استان در نظر گرفته و توزیع شد و به اتفاق آرا مورد تصویب قرار گرفت. این اعتبارات نسبت به سال گذشته 16 درصد رشد داشته که در مقایسه با افزایش حقوق‌ها و تورم رشد پایینی است و لازم است که دستگاه‌ها مدیریت لازم را در زمینه اعتبارات در دستور کار قرار دهند.
رئیس سازمان برنامه بودجه استان مرکزی اعتبار هزینه‌ای استان در سال 97 را 234 میلیارد تومان برشمرد و اضافه کرد: سال گذشته 100 درصد اعتبار در نظر گرفته شده تخصیص داده شد و امیدواریم امسال نیز همانند سال گذشته با مدیریت مناسب مدیران دستگاه های اجرایی بتوانیم حداکثر استفاده را از بودجه در نظر گرفته شده داشته باشیم.
یادگاری بیان کرد: در قانون بیان شده که استانداران می‌توانند در شهرستان‌هایی که مجتمع‌های اداری یا پروژه‌های نیمه کاره دارند واحدهای ملکی دستگاه اجرایی را به فروش رسانده و صرف تکمیل پروژه‌های همان منطقه کنند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه 70 درصد اعتبارات جاری استان هزینه‌های پرسنلی بوده که به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی و ... هستند، از تخصیص 30 درصد اعتبار به هزینه‌های جاری دستگاه‌ها از قبیل مواد مصرفی، قراردادهای مربوط به تأسیسات، مأموریت‌ها و غیره خبرداد و گفت: همچنین 185 میلیارد تومان از مجموع اعتبارات، مربوط به حقوق‌هاست.
یادگاری اظهار داشت: در این جلسه بازنگری طرح جامع شهرستان‌های کمیجان و آشتیان با رأی اعضای شورا برنامه ریزی و توسعه استان تصویب شده است، طرح یاد شده به شورای عالی شهرسازی و معماری استان ارسال می‌شود.
به گزارش ایکنا، سعید فرخی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی هم گفت: همگان نسبت به محدودیت‌های دولت اشراف کامل داریم، اعتبارات هزینه کشور 19.9 درصد، استان‌ها 18.3 درصد، استان مرکزی 16 درصد و اعتبارات استان مرکزی ۱۳ و ۹ دهم درصد رشد داشته است که میزان افزایش اعتبار استانداری با توجه به در پیش بودن انتخابات، کافی نیست.
فرخی در خصوص پیش‌رو داشتن انتخابات نیز اظهار کرد: امسال انتخابات برگزار می‌شود اما ردیف اعتباری وزارت کشور برای آن نیست و استانداری از جمله دستگاه‌هایی است که نیروی حجمی و قراردادی زیادی برای اجرای انتخابات دارد.
وی بیان کرد: سال گذشته در راستای صرفه‌جویی و کاستن هزینه‌های اضافه، تمام خودروهای مدیران استانداری به جز استاندار و معاونان جمع‌آوری شد.
انتهای پیام

captcha