حفظ کل قرآن در کنار گذراندن دروس تخصصی حوزه؛ در مدرسه امام حسین(ع) همدان
کد خبر: 3816909
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲

حفظ کل قرآن در کنار گذراندن دروس تخصصی حوزه؛ در مدرسه امام حسین(ع) همدان

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مدیر مدرسه قرآنی امام حسین(ع) با اشاره به اینکه روش حفظ قرآن در کنار مباحث تخصصی برای اولین بار در این مدرسه اتفاق افتاده است، گفت: طلاب در طول ۶ سال روزی ۵ سطر از قرآن کریم را حفظ می‌کنند و پس از اتمام سطح ۱ آنان حافظ کل قرآن شده‌اند.

4 شنبه حفظ کل قرآن در کنار گذراندن دروس تخصصی حوزه؛ در مدرسه امام حسین(ع) همدانحجت‌الاسلام محسن کریمی کارشناس مذهبی و مدیر مدرسه قرآنی امام حسین(ع) در همدان با حضور در غرفه ایکنا در نمایشگاه کتاب و ملزومات قرآنی همدان اظهار کرد: مدرسه تعلیم و تربیت قرآن تحت نظر حوزه علمیه امام حسین(ع) است، در آن علاوه بر دروس اختصاصی حوزه، اعم از فقه، ادبیات عرب، اصول و کلام، طریقه‌ حفظ تخصصی قرآن نیز آموزش داده می‌شود.
وی افزود: حوزه علمیه دو سطح دارد که سطح یک ۶ سال به طول می‌انجامد، کار این مدرسه به این صورت است که طلاب در این ۶ سال روزی ۵ سطر از قرآن کریم را حفظ می‌کنند و پس از اتمام سطح ۱ آنان حافظ کل قرآن شده‌اند، با این اتفاق برای حفظ قرآن، حافظان تحت فشار نبوده و در کنار آن می‌توانند تجوید، تدبر در قرآن، علوم و ادبیات عرب، و مفاهیم قرآن را فرا بگیرند.
کریمی با اشاره به اینکه این روش حفظ قرآن که در کنار آن مباحث تخصصی قرآن نیز آموزش داده می‌شود، برای اولین بار در این مدرسه اتفاق افتاده است، بیان کرد: این اتفاق به دلیل تازگی و نوین بودن، مردم را کنجکاو می‌کند تا از روش آن مطلع شوند که این امر مشاوره و آموزش را می‌طلبد، در غرفه مشاوره تخصصی قرآن در نمایشگاه قرآنی نیز ما به دنبال آشنا کردن مردم با این روش هستیم.
وی تصریح کرد: در این چند روز که مردم در نمایشگاه حضور داشتند برای استفاده از این روش درخواست کتب مربوطه را داشتند اما در حال حاضر کتب کمی به‌دست ما رسیده است اعم از «حفظ قرآن کریم به زبان ساده» از ذبیح الله طاهری، که خیلی مختصر و به زبان ساده در حد چند صفحه روش حفظ را آموزش می‌دهد و «درسنامه حفظ قرآن کریم» (تحلیل چرایی، چگونگی و اصول کلاس داری حفظ قرآن) که تخصصی‌تر و در سطح ۲ است از حجت‌الاسلام سید مصطفی حسینی و علی قاسمی برای ارئه به مخاطبین موجود است.
کریمی با تاکید بر اینکه امروزه به دلیل دور ماندن خانواده‌ها از قرآن و نهج‌البلاغه، مردم دچار فردگرایی و افسردگی و... شدند، گفت: در قدم اول ما باید به این معرفت برسیم که دلیل مشکلات ما دوری قرآن و نهج‌البلاغه است، این روزها قرآن زینت هر خانه است و از آن برای سفر، بدرقه نو عروس و .... استفاده می‌کنیم در حالیکه برای قرائت، حفظ، تدبر و عمل به روی طاقچه‌های منازل مهجور مانده است.

مهم‌ترین راه‌کار برای زنده کردن قرآن در منازل ورود عملیاتی مسئولین به میدان است

وی افزود: ما باید ایمان داشته باشیم که قرآن برای ما تنها کتاب سعادت در این دنیا و دنیای آخرت است، باید بفهمیم برنامه‌هایی که ملت‌ها و جوامع دیگر برای زندگی بهتر ارائه می‌دهند چیست و برنامه‌های قرآن کریم شامل چه مواردی می‌شود، قرآن کریم به تمام برنامه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی هر فرد اهمیت داده و حتی به چگونگی برخورد با محیط‌زیست، اشیاء، حیوانات و انسان‌های دیگر نیز پرداخته است، قرآن کریم تنها به زندگی این دنیا نپرداخته است بلکه برنامه‌های کاملی نیز برای آخرت دارد.
وی افزود: مکتب‌های لیبرال، سکولار و... تنها برای زندگی در دنیای امروز برنامه‌ریزی دارند در حالیکه قرآن می‌فرماید این ۷۰یا ۸۰ سال زندگی در این دنیا، مقدمه‌ای برای زندگی در دنیای جاودان آخرت است، مهم‌ترین راه‌کار برای زنده کردن قرآن در منازل ورود عملیاتی مسئولین به میدان است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برای جذب جوانان و نوجوانان باید به ارتباط و خوش‌رویی و سهل کردن راه ورود آنها به حوزه‌های قرآنی اهمیت بیشتری بدهند، این امر زمانی عملی می‌شود که ما کودکان و نوجوانان را از سنین پایین‌تر با مفاهیم و دنیای قرآنی آشنا کنیم.
انتهای پیام

captcha