جای خالی آموزش اخلاق قرآنی در جامعه دینی
کد خبر: 3825215
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹

جای خالی آموزش اخلاق قرآنی در جامعه دینی

گروه شهرستان‌ها ــ به سراغ یکی از دختران دانشجوی پرافتخار دانشگاه حکیم سبزواری در زمینه قرآنی می‌رویم، دانشجویی که معتقد است جای آموزش اخلاق قرآنی در جامعه دینی خالی است و برخی از مسئولان به جای صرفه‌جویی و مصرف صحیح، عملاً راه اسراف در هزینه‌ها را در مسابقات قرآن در پیش گرفته‌اند.

جای خالی آموزش اخلاق قرآنی در جامعه دینیدر حالی که این روزها دانشگاه‌های کشور، ترم بهاره خودشان را به پایان رسانده‌ و ترم تابستانی آن‌ها در حال آغاز است، به سراغ یکی از پرافتخارترین دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری در زمینه قرآنی می‌رویم. رشته این دانشجو، مهندسی محیط‌زیست است و هیچ ارتباطی با افتخاراتش در 10 سال گذشته در زمینه قرآن، ندارد.

زینب ضیاءدوست در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی معتقد است نباید برای شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن در مرحله کشوری اداره اوقاف و امور خیریه هتل 5 ستاره اختصاص دهند که هزینه‌ آن شبی 500 هزار تومان برای هر یک نفر در سال‌های گذشته بوده است. او از منتقدین رفتار مسئولان اداره اوقاف و امو خیریه در این زمینه است و این روش را اسراف در هزینه‌ کردن درآمد موقوفات و بیت‌المال توسط مسئولان می‌داند.

نفر اول مسابقات قرآن دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 97 عنوان کرد: سطح مسابقات قرآن دانشگاه‌های کشور در سال جاری عالی است و اکثر افراد راه یافته به مرحله کشوری از نفرات برتر مسابقات قرآن اوقاف هستند.

نفر دوم مسابقات قرآن دانشگاه‌های کشور با اشاره به اینکه یادگیری و قرائت قرآن را از هفت سالگی در خانواده با تشویق والدینش آغاز کرده است، افزود: به‌صورت تخصصی رشته قرائت قرآن را از 10 سالگی شروع کردم و در حال حاضر نیز در این رشته در حال فعالیت هستم. همچنین رشته مهندسی زیست را به دلیل علاقه انتخاب کرده‌ام و به‌عنوان شغل آینده قصد دارم تا مقطع دکتری در این رشته ادامه تحصیل دهم.

مربی سابق کلاس‌های حفظ قرآن اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار و نفر اول مسابقات قرآن اوقاف وامور خیریه در مرحله کشوری، با تأکید بر اینکه اداره اوقاف و امور خیریه نباید برای برگزاری مسابقات قرآن اسراف داشته باشد با انتقاد از استفاده از هتل‌های 5 ستاره برای شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن در مرحله کشوری، عنوان کرد: چه لزومی دارد برای این افراد از هتل‌های 5 ستاره که هزینه اقامت یک شب در آن‌ها برای هر نفر 5 میلیون ریال است، استفاده شود. در حالی که اداره اوقاف می‌تواند به جای پولی کردن کلاس‌های آموزش قرآن از این هزینه‌ها کم کند و برای مردمی که در شهرهای کوچک و روستاها که توان پرداخت هزینه شرکت در کلاس‌های قرآن را ندارند، آموزش قرآن و حفظ قرآن را همانند سال 95 رایگان قرار بدهد.

وی اضافه کرد: برای افرادی نظیر من که به سمت قرآن رفته‌اند و سطوح عالیه قرآن را طی کرده‌اند، نیازی نیست از هتل 5 ستاره و امکانات بسیارعالی برای شرکت در مسابقات قرآن استفاده شود؛ چرا که بسیاری از ما با پای خودمان این مسیر قرآنی را بدون حمایت مسئولان طی کرده‌ایم و باید هزینه‌ها به سمت آموزش قرآن همچنین به سمت افرادی که مشتاق یادگیری کلام الله مجید در جامعه هستند، اما توانایی مالی شرکت در کلاس قرآن را ندارند سوق داده شود.

این دانشجوی دانشگاه حکیم سبزواری که در سال 94 در مرحله حفظ موضوعی مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه رتبه اول کشوری را کسب کرده، افزود: از زمانی که پا به مدرسه قرآنی گذاشتم فضای معنوی قرآن باعث شد راه و هدف خود را قرآن قرار دهم و در این راه تا جایی که می‌توانم تلاش و کوشش داشته باشم.

خطر مادی‌گرایی بین قرآنیان
نفر اول مسابقات قرائت قرآن در مرحله کشوری دانش‌آموزی در سال‌های گذشته با انتقاد از دریافت هزینه‌های میلیونی توسط برخی از قاریان قرآن برای تلاوت 5 دقیقه‌ای کلام‌الله مجید، بیان کرد: چرا برخی از قاریان قرآن با زیر پا گذاشتن اخلاق قرآنی به سمت مادیات رفته و هدفشان به جای تعالی در مسیر قرآن پیشرفت در مسیر مادیات و به جای بهره گیری معنوی از قرآن به‌دنبال بهره گیری مادی از قرآن هستند.

این قاری قرآن عنوان کرد: دریافت هزینه‌های میلیونی برای تلاوت چند دقیقه‌ای قرآن در محافل و مجالس قرآنی اشتباه است. میان کسی که با سطح سواد پایین، شغلش را تلاوت قرآن قرار داده و با بهره‌گیری از صدای خود هزینه‌های میلیونی دریافت می‌کند، با فرد تحصیل کرده‌ دانشگاهی که شغلش مشخص است و در کنار آن قرآن نیز تلاوت می‌کند، تفاوت وجود دارد.

ضیاء‌دوست اضافه کرد: دریافت هزینه‌های میلیونی برای قرائت قرآن توسط برخی از قاریان قرآن و عدم حضور در محافل قرآنی برای تلاوت قرآنی با هزینه پایین‌تر، زیر پا گذاشتن اخلاق قرآنی در جامعه و سوق دادن جامعه قرآنی به سمت مادی‌گرایی با تهی کردن از معنویات قرآنی و اخلاق قرآنی است.

وی با بیان اینکه بعضی از افراد فکر می‌کنند در حوزه ورزش، جوایز چند میلیونی به برخی از ورزشکاران برتر مسابقات کشوری پرداخت می‌شود، با اشاره به کسب رتبه برتر کشوری در رشته کاراته توسط خواهرش گفت: تنها جایزه آن‌ها در مرحله کشوری یک دست لباس ورزشی بود و تمام هزینه‌های رفت و آمد به مسابقات کشوری نیز برعهده خود شرکت‌کنندگان بود.

اخلاق برخی متسابقان، فقط در مسابقات قرآنی است

این مربی قرآنی عنوان کرد: برخی متسابقان قرآنی اخلاق قرآنی‌شان فقط برای مسابقات قرآن است و بعد از مسابقات قرآن اخلاقشان تغییر می‌کند و از عمل کردن به قرآن دور می‌شوند. ای کاش مربیان در حالی که تلاوت و قرائت قرآن را آموزش می‌دهند، عمل به قرآن و اخلاق قرآنی را نیز بیشتر آموزش می‌دادند تا در مسابقات قرآن شاهد این نباشیم که برخی افراد برای کسب یک مقام قرآنی برخی از اصول را زیر پا می‌گذارند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته رتبه اول مسابقات قرآن را در رشته قرائت در سطح دانشگاه‌های کشور کسب کرده و امسال مجاز به شرکت در این رشته نبوده و در رشته ترتیل کلام‌الله مجید شرکت کرده است، افزود: جامعه قرآنی امروز ما نیاز به اخلاق قرآنی دارد و اساتید قرآنی باید در کنار آموزش قرآن داشتن اخلاق قرآنی را نیز تذکر و آموزش دهند.

دانشجوی دانشگاه حکیم سبزواری با سفارش به افرادی که علاقه دارند در مسیر قرآنی پیشرفت کنند با اشاره به اینکه خودش از ابتدا به‌صورت تقلیدی قرائت قرآن را آغاز کرده و یادگیری تجوید در سنین بالا برایش دشوار و سخت بوده، گفت: توصیه می‌کنم قرآن‌آموزان ابتدا قبل از هر چیزی هدف خودشان را انتخاب کنند، میزان توانایی ذهنشان را محک بزنند و در ادامه ابتدا برای حفظ قرآن و یا ورود به مسیر یادگیری قرائت قرآن، تجوید را بیاموزند.
انتهای پیام

captcha