نیازمند سپر دفاعی کارآمد در عرصه جنگ سایبری هستیم
کد خبر: 3828528
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶

نیازمند سپر دفاعی کارآمد در عرصه جنگ سایبری هستیم

گروه اجتماعی ــ مدیرکل پدافند غیرعامل استان مرکزی گفت: دشمنان در عرصه نورد سایبری سرمایه‌گذاری جدی کرده‌اند، خیلی از گروه‌های افراطی، دولت‌ها، رژیم‌ها به ویژه رژیم اشغالگر قدس در این بخش سرمایه‌گذاری سنگینی کرده و شبکه‌های بسیاری را ایجاد کردند که نیازمند این است سپر دفاعی امن و کارآمدی داشته باشیم.

در عرصه جنگ سایبری نیازمند سپر دفاعی کارآمد هستیم

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مسعود فراهانی، مدیرکل پدافند غیرعامل استان مرکزی امروز، 29  تیر‌ماه در سومین جلسه شورای اداری اراک که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، گفت: با توجه به ضرورت و لزوم پرداختن به مباحث و ابعاد مختلف، پدافند غیرعامل امری بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

وی با تأکید براینکه تلاش و برنامه‌ریزی در مقابله با تهدیدات یکی از ارکان اصلی پدافند غیرعامل محسوب می‌شود، بیان کرد: در ادوار گذشته تلاش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و بلایای طبیعی وجود داشته و با پیشرفت در عصرهای گوناگون نحوه برخورد با آسیب‌ها نیز متفاوت شده است.

فراهانی اظهار کرد: اداره کل پدافند غیرعامل به همراهی دیگر دستگاه‌ها لازم است آسیب را مدیریت کرده و کاهش دهد. کاربرد پدافند غیرعامل کاربردی دقیق در بخش‌های مختلف بوده و نیاز است در بخش‌های مختلف مدنظر قرار گیرد، بی‌شک نیاز است در خصوص پدافند غیرعامل در بخش‌های زیربنایی و روبنایی موارد این سازمان در دستور کار قرار گیرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: ایران به دلیل وسعت، موقعیت ژئوپلوتیکی، ژئواستراتژیکی، سوق‌الجیشی و جمعیتی، دشمنی جوامع استکباری، تحریم‌ها، برخوردار بودن از تنوع قومیتی، نژادی و زبانی نیاز است پرداختن به مباحث مربوط به پدافندغیرعامل را جدی گرفته و از نظر قوانین عادی و فرادستی و توجه رهبری به این امر مهم بیشتر پرداخته می‌شود.

فراهانی با اشاره به اینکه پیشینه پدافند غیرعامل به سابقه زندگی بشری باز می‌گردد، تغییر نگرش امروز دستگاه‌ها به تهدیدات را نسبت به گذشته متذکر شد و افزود: تهدیدات در گذشته بیشتر حول محور تهدیدهای سخت و مبانی نظامی بود اما امروز این رویکرد به سمت تهدیدات نظامی، غیرنظلمی، طبیعی و غیرطبیعی و... است، در واقع نوع تهدیدات امروز متفاوت و بسیار جدی است.

وی در خصوص تهدیدات نوین هم اظهار کرد: این نوع تهدیدها با تکنولوژی، پیشرفت، رشد فناوری ارتباط مستقیم دارند و هر چه بر رشد فناوری افزوده شود تهدیدها از نظر تنوع پیچیده‌تر می‌شوند، تهدیدهای نوین در عرصه‌های مختلف سایبری، زیستی، شیمیایی، الکترونیک، الکترومغناطیس، هوش مصنوعی دسته‌بندی می‌شوند.

فراهانی توجه به تهدیدهای سایبری را از جمله تهدیدات مهم ارزیابی کرد و گفت: در این فضا با تهدیدهایی سر و کار داریم که زندگی خصوصی و اجتماعی را تحت‌الشعاع قرار داده است، تهدید سایبری امروز به عنوان جنگ سایبری شناخته می‌شود و برخی از کشورها بخشی از بودجه نظامی خود را به دفاع از جنگ سایبری اختصاص دادند و نگاه جوامع به این مهم نگاهی جدی و مهم است، تهدید سایبری به وسیله رایانه‌ها و شبکه‌ها عملیاتی می‌شود و دشمنان با استفاده از اینترنت اقدامات مخرب و آسیب‌زا را عملی می‌کنند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان تأکید کرد: امروز عرصه سایبری عرصه گسترده‌ای است و در کنار عرصه‌ها و تهدیدهای سنتی طبیعی همچون عرصه زمین، هوا، دریا و فضا به عنوان پنجمین عرصه نورد شناخته می‌شود. دشمنان روی عرصه نورد سایبری سرمایه‌گذاری جدی کرده‌اند، خیلی از گروه‌های افراطی، دولت‌ها، رژیم‌ها به ویژه رژیم اشغالگر قدس در این بخش سرمایه‌گذاری سنگینی کرده و شبکه‌های بسیاری را ایجاد کردند که نیازمند این است سپر دفاعی امن و کارآمدی داشته باشیم و تمهیداتی را اتخاذ کنیم تا کمترین خسارت را در عرصه فضای مجازی شاهد باشیم.

فراهانی با بیان این نکته که تهدیدات عرصه سایبری و فضای مجازی ناشناخته است، در عرصه تهدیدهای فضای مجازی می‌توان به جرائم اقتصادی خرد و کلان، هک، سرقت و تعقیب اطلاعاتی اشاره کرد و افزود: تهیدهای فضای مجازی باید مورد توجه قرار گیرد چراکه جنگ روانی در این عرصه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در فضای مجازی و ایجاد جنگ روانی فضایی همچون مهندسی افکار عمومی ایجاد می‌شود تا تمامی باورها و اعتقادات را با چالش‌پذیری مواجه کند و در اذهان تخریب به وجود آورد و افرادی که در این فضا قرار دارند را با چالش باورپذیری مواجه کنند، دشمنان اقدامات برنامه‌ریزی شده‌ای برای انتقال اطلاعات دارند، شاخص‌های منتخب خود را در بخش‌های اعتقادی، سیاسی، نظامی انتقال داده و بر ذهن مخاطب تأثیرگذاری صورت می‌دهند تا قدرت انگیزه و قدرت تفکر را تحت‌الشعاع قرار دهند تا در نهایت استقلال و تغییر رفتار را متناسب با اهداف خود در مردم ایجاد کنند.

فراهانی تأکید کرد: با توجه به برنامه‌های دشمنان سیاست مسئولان در نظام جمهوری اسلامی سیاست بازدارندگی است، در سال 98 در عرصه فضای مجازی به عنوان سال بازدارندگی است و با جدیت براین موارد باید توجه شود. سال 98 انتخابات و تحریم‌ها وجود دارند، در جنگ اقتصادی و دفاع اقتصادی به سر می‌بریم. دشمن قصد دارد از این فضا استفاده کرده و مسئولان را زیر سؤال برد و از این فضا به نفع خود استفاده کرده و دولت را ناکارآمد جلوه کند، آنان قصد دارند با ایجاد تنش باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات شوند.

مدیرکل پدافند غیرعامل بیان کرد: دشمنان قصد دارند با قطب‌بندی‌های کاذب، اختلاف‌افکنی، دسته‌بندی‌های قومیتی مانع انسجام و شکل‌گیری وحدت عموم ملت ایران باشند، وظیفه ما این است که برای مقابله با تهدیدهای دشمن برنامه آموزش عمومی مردم را در دستور کار قرار دهیم تا مردم با خطرات این فضا آشنا شده و بپذیرند در این راستا باید چگونه عمل کنند.

وی اضافه کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران به منظور افزایش تاب‌آوری، بازدارندگی و مصون‌سازی در مقابل تهدیدات سایبری از افراد زبده و توانمند در این حوزه استفاده می‌شود که حدود 20 سال گذشته سیاستی را در رابطه با این شبکه داشته است، شبکه ملی اطلاعات، پروژه عظیم ملی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مخابرات و ارتباطات است که در این راستا درست اطلاع‌رسانی نشده است.

فراهانی در پایان بیان کرد: وقتی صحبت از شبکه ملی اطلاعات به میان می‌آید افکار به سمت اینترنت محدود، فیلتر، کاهش سطح دسترسی کاربران به فضای مجازی هدایت می‌شود که به هیچ‌وجه این شاخصه‌ها در میان نیست، شبکه ملی ارتباطات، زمینه ارتباط‌گیری همه کاربران، سایت‌ها و شبکه‌ها را در یک شبکه امن فراهم می‌کند.

انتهای پیام

captcha