کمبود 100 هزار معلم در آموزش‌وپرورش/ در امر بازسازی مدارس مشکل داریم
کد خبر: 3831604
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۱

کمبود 100 هزار معلم در آموزش‌وپرورش/ در امر بازسازی مدارس مشکل داریم

گروه اجتماعی - رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش و پرورش در سال جاری با ۶۰ هزار بازنشسته مواجه است و سال گذشته نیز ۴۰ هزار نیرو بازنشسته شدند و در واقع برای اول مهرماه ۹۸ با ۱۰۰ هزار کمبود نیرو مواجه هستیم که در این راستا برگزاری آزمون استخدامی با محوریت عدالت مدنظر است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته، ۹ مردادماه در جلسه مشترک مسئولان آموزش و پرورش استان مرکزی با اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی که در استانداری برگزار شد، گفت: حضور اعضای کمیسیون، گاهی منجر به رفع مشکلات حتی با یک تلفن و ارتباط با مدیران و مسئولان ارشد وزارتخانه‌ها و کشور می‌شود و حتی گاهی در تدوین بودجه سالانه منجر به تغییر و اعمال نگاه خاص شده و بعضا جرقه تخصیص اعتبار بیشتر برای سیستم سرمایشی و گرمایشی مدارس در این سفرها زده شده است.
وی تصریح کرد: جمع‌بندی این سفرها به صورت مفصل با حضور مسئولان مرتبط کشوری و استانی در کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشکلات رفع شود و تا ۲ هفته آینده جلسه درباره مشکلات استان مرکزی در کمیسیون برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین شایسته کشور، نظام و استان نیست که دارای مدارس کانکسی باشد، پرونده مدارس کانکسی در استان باید بسته شود؛ ازاین رو در این راستا می توان با استفاده از ظرفیت سازمان نوسازی و بازسازی مدارس و استانداری مرکزی به صورت مشارکت ۵۰ درصدی ظرف ۲ سال آینده این مدارس را جمع کرد.
این مقام مسئول با بیان این مطلب که استان مرکزی در بحث مدارس فرزندان اتباع بیگانه می‌تواند از کمک کمیساریای عالی پناهندگان برای ساخت مدرسه استفاده کند، اضافه کرد: برخی از مشکلات جدی کشور در حوزه کمبود نیرو است، آموزش و پرورش در سال جاری با ۶۰ هزار بازنشسته مواجه است و سال گذشته نیز ۴۰ هزار نیرو بازنشسته شدند و در واقع برای اول مهرماه ۹۸ با ۱۰۰ هزار کمبود نیرو مواجه هستیم که در این راستا برگزاری آزمون استخدامی با محوریت عدالت مدنظر است، مشکل جدی جفای انجام شده در حق آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان از سال ۹۲ تا ۹۶ بوده است.
زاهدی ادامه داد: جمعیت ۳۰ هزار نفری دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۲ به ۳۵۰۰ نفر در سال ۹۶ رسید که این امر شوک بزرگی به آموزش و پرورش و تأمین معلم وارد کرد. البته سال گذشته ۲۵ هزار دانشجو در این دانشگاه جذب شد. خروجی اجرای طرح جذب ۳ سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد در حالی که کشور امروز با کمبود جدی مواجه است.
وی با اشاره به اینکه کشور در امر بازسازی مدارس و کلاس‌های درس مشکل دارد و ۱۲۰ هزار کلاس بسیار زیاد است و قطعا دولت توان بازسازی آنها را ندارد، تصریح کرد: مقرر بود که در این راستا از ظرفیت صندوق توسعه ملی استفاده شود اما این برداشت با توجه به شرایط اقتصادی کشور ممکن نیست به همین دلیل باید از ظرفیت خیرین در این بخش استفاده شود.
انتهای پیام

captcha