اعتراض خاندان شیخ انصاری(ره) به کتاب «نخل و نارنج»
کد خبر: 3831984
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲

اعتراض خاندان شیخ انصاری(ره) به کتاب «نخل و نارنج»

گروه معارف ــ در پی انتشار کتاب «نخل ونارنج» نوشته وحید یامین‌پور، بخشی از کتاب مورد اعتراض خاندان شیخ اعظم مرتضی انصاری(ره) قرار گرفته است.

اعتراض خاندان شیخ انصاری(ره) به کتاب «نخل و نارنج»

در پی انتشار کتاب «نخل ونارنج» نوشته وحید یامین‌پور، بخشی از کتاب مورد اعتراض خاندان شیخ اعظم مرتضی انصاری(ره) قرار گرفته است. کتاب «نخل و نارنج» تازه‌ترین اثر وحید یامین‌پور است که به بیان زندگانی و زمانه شیخ اعظم مرتضی انصاری(ره)، از علمای شهر دزفول پرداخته است؛ این اثر از سوی انتشارات کتاب جمکران منتشر و راهی بازار نشر شده است.

آیت‌الله شیخ محمدحسن انصاری، از نوادگان مرحوم شیخ اعظم آیت‌الله العظمی شیخ مرتضی انصاری(ره) در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره اعتراض به درج مطلبی در کتاب نخل و نارنج نوشته وحید یامین‌پور، اظهار کرد: آقای یامین‌پور شخص محترمی است و کتابی هم که درباره زندگی شیخ اعظم انصاری تألیف کرده، کامل است اما با یک کلمه سخیف که در شأن مادر شیخ اعظم نیست اثر کامل خود را ناقص کرده است. مادر ایشان بانویی مؤمنه بودند و معروف است که شیخ را در زمان طفولیت، با لفظ «آقا» خطاب می‌کردند.

وی بیان کرد: لازم بود ایشان برای تألیف کتابی درباره زندگی شیخ اعظم انصاری، با خانواده و نوادگان ایشان مشورت و گفت‌وگو می‌کردند و البته انتظار می‌رود این ایراد، در چاپ‌های بعدی کتاب اصلاح شود.

در بخشی از کتاب که مورد اعتراض خاندان شیخ انصاری است، آمده: «مادر چادرشبی روی سرش انداخت تا از شلاق دانه‌های درشت باران در امان بماند. در را باز کرد و خودش دوید به‌ سمت اندرونی. مرتضی عرض حیاط را از دهلیز تا لب پلهٔ شاه‌نشین دوید. از روی چاله‌ای که میان آجرفرش‌های کف حیاط پر از آب شده بود، پرید. ایستاد و انگار که چیزی از دستش در رفته باشد، برگشت و جفت‌پا پرید وسط چالهٔ آب. کودکانه خندید و به‌سوی اندرونی برگشت.

مرتضی! این خل‌بازی‌ها چیست؟ این‌قدر عذابم نده. اگر سینه‌پهلو کنی، چه خاکی سرم بریزم؟»]

یادآور می‌شود، مرحوم آیت‌الله شيخ «مرتضی انصاری‌دزفولی» بزرگ‌ترين فرزند شيخ «محمد‌ امين» در سال ۱۲۱۴ روز عيد غدير در دزفول متولد شد. در سن ۱۸ سالگی در خدمت پدرش به عراق مشرف و در درس شريف‌العلمای آن زمان حاضر می‌شد. در نجف اشرف نزد فقيه محقق شيخ «موسی كاشف‌الغطا» شاگردی كرده است.

آن شخصيت بارز اسلام تمام عمر شريف خود را به نگه‌داری علوم و آثار اهل‌بيت(ع) و تعليم و تربيت نوابغ صرف كرد و پس از ۶۷ سال زندگی در شب هجدهم جمادی‌الثانی سال ۱۲۸۱ در نجف اشرف روح ملكوتيش به عالم بالا پرواز و جهان اسلام را برای هميشه در عزای خود سوگوار كرد؛ پيكر اين عالم بزرگ در صحن مطهر حضرت علی(ع) به خاک سپرده شد.

رساله «درخلل‌صلوة»، «مناسک حج»، كتاب «رجال»، «رساله در اصاله البرائه»، « رساله در ظن»، كتاب «طهارت»، حاشيه بر ترجمه «نجاه العباد » و رساله در «خمس»، حاشيه بر «استصحاب قوانين»، «حاشيه بر حاشيه بغيه‌الطالب شيخ جعفر كبير»، «مکاسب در فقه» و «کتاب رسائل در علم اصول» از جمله ۳۰ اثر مكتوب اين عالم جليل‌القدر است.

انتهای پیام

captcha