انتشار بیانیه ادغام دو اتحادیه قرآنی را به فال نیک می‌گیریم/ کمیته هماهنگی وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات مرجع امور شود
کد خبر: 3839049
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
حسین بهبودی:

انتشار بیانیه ادغام دو اتحادیه قرآنی را به فال نیک می‌گیریم/ کمیته هماهنگی وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات مرجع امور شود

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن با بیان اینکه انتشار بیانیه ادغام را به فال نیک می‌گیریم، گفت: بنا بر این بود که کمیته‌ای برای هماهنگی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی برای تبیین سیاست‌ها وجود داشته باشد که این کمیته می‌توانست بهترین محل برای رسیدگی و نظارت بر مسائل مؤسسات باشد.

به گزارش ایکنا؛ ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور، مسئله‌ای بود که موجبات بروز اختلاف میان موافقان و مخالفان این موضوع را به وجود آورد و باعث شد تا مؤسسات قرآنی کشور نیز با مشکلاتی روبه‌رو شوند.

در نهایت پس از بروز این اختلافات و کشمکش‌ها، شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور به عنوان مرجع تصمیم‌گیری در این زمینه، بیانیه‌ای را با عنوان بیانیه‌ تبیین روند ادغام اتحادیه‌های مردم‌نهاد قرآنی در روز ششم مردادماه صادر کرد که در آن بر مسئله ادغام اتحادیه‌ها تأکید و اتحادیه قانونی معرفی شد.

همچنین، در این بیانیه «هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی» وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان مرجع قانونی اجرای مصوبه ادغام و تعیین فرایندهای حقوقی و نظارت بر تحقق آن تعیین شد.

در این رابطه به گفت‌و‌گو با حسین بهبودی، مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم، پرداختیم تا نظر وی را در رابطه با بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و اهمیت آن جویا شویم. بهبودی در این رابطه اظهار کرد: با توجه به تأخیری که در مورد مسئله ادغام ایجاد شده بود و همگان به دنبال فرجی در این موضوع بودند، بالاخره شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور بعد از مدت‌ها اقدامی کرد که باید آن را به فال نیک گرفت.

مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه البته شورای توسعه اغلب با تأخیری طولانی مدت نظرات خود را اعلام می‌کند که این امر را می‌توان از ضعف‌های دبیرخانه برشمرد، ادامه داد: با این حال، اصل موضوع یعنی تأکید شورا بر مسئله ادغام در بیانیه اعلام شده که بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: مسیر سختی در این رابطه طی شد و باوجود همه کم‌لطفی‌ها و بی‌مهری‌هایی که در مورد ادغام صورت گرفت و متأسفانه تهمت‌ها و سیاه‌نمایی‌هایی که به فرایند ادغام وارد شد و ما ناگزیر شدیم که اسناد خود را به عنوان یکی از مجریان این حوزه ارائه دهیم، در نهایت شورا با اینکه مدت‌ها به واسطه این ادعاهای واهی صبر کرد، ولی بالاخره ادغام اتحادیه را در بیانیه خود تأیید کرد.

مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه البته در بیانیه اینطور آمده است که هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی باید در مدت کوتاهی تکلیف اتحادیه‌ها را روشن کند، بیان کرد: شورای توسعه اگر فرایند ادغام را پذیرفته و انتخابات و دیگر مسائل مربوط به این موضوع را تأیید کرده است، دیگر جایی برای تعیین تکلیف اتحادیه‌ها وجود ندارد.

با توجه به تأخیری که در مورد مسئله ادغام ایجاد شده بود و همگان به دنبال فرجی در این موضوع بودند، بالاخره شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور بعد از مدت‌ها اقدامی کرد که باید آن را به فال نیک گرفت

بهبودی در رابطه با انتخاب هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی به عنوان مرجع قانونی اجرای مصوبه ادغام و تعیین فرایندهای حقوقی و نظارت بر تحقق آن نیز اظهار کرد: این موضوع هیچ نسبتی با مسئله مورد نظر ندارد. با توجه به مأموریت سازمان تبلیغات اسلامی و فعالیت این سازمان در رابطه با مؤسسات قرآنی، می‌توان گفت که انتخاب این هیئت به عنوان مرجع رسیدگی به امور، در حقیقت اصل اساس‌نامه سازمان تبلیغات اسلامی را کان لم یکن تلقی کرده است.

مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه بیان کرد: در این تصمیم‌گیری مأموریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارشاد مشخص شده است، ولی خبری از نقش سازمان تبلیغات اسلامی در این رابطه نیست.

بهبودی با اشاره به اینکه بهترین گزینه درباره این موضوع کمیته هماهنگی است که از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای پیگیری مسائل بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی ایجاد شده بود، گفت: بنا بر این بود که در سیاست‌های کلان یک کمیته هماهنگی برای تبیین سیاست‌ها وجود داشته باشد که این کمیته بهترین محل برای رسیدگی و نظارت بر این مسائل بود.

وی با بیان اینکه وقتی چنین کمیته و شورایی برای هماهنگی بیشتر وجود دارد، چرا این مسئله باید به هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی محول شود، تصریح کرد: با این کار حتی هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز زیر سؤال برده شده است، زیرا اگر چنین هیئت قرآنی در وزارت ارشاد وجود دارد، پس چرا در بیانیه شورا، امور مربوط به این مسئله به هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی سپرده شده است. هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، امور مختلف در حوزه فرهنگی را شامل می‌شود که شاید نظرات کارشناسانه درباره امور قرآنی به نحو احسن ارائه نشود.

مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه امیدواریم بیانیه شورا در مورد ادغام اتحادیه‌ها هرچه سریع‌تر جامه عمل بپوشد و شاهد این امر باشیم، اظهار کرد: هر چقدر که این مسئله زودتر اجرا شود، مشکلات و گرفتاری‌های مؤسسات قرآنی در کشور که مدت‌هاست به دنبال این موضوع بودند نیز برطرف خواهد شد.


انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha