میزان تخلفات هئیت‌ها در مشهد کمتر از یک درصد است
کد خبر: 3840613
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
منطق حسینی/2

میزان تخلفات هئیت‌ها در مشهد کمتر از یک درصد است

گروه فرهنگی ــ معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت:ا بهتر است در نقد عملکرد هیئت‌ها رویکرد کارکردی این مراسم درنظر گرفته شود و این در حالی است که در شهر مشهد کمتر از یک درصد از عزاداری‌هایی که انجام می‌شود مرتکب تخلف می‌شوند.

رسانه‌ها نباید به دنبال آسیب‌شناسی هیئات مذهبی باشندحجت‌الاسلام والمسلمین علی بخشی، معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به اینکه چند سالی است که در ایام محرم مدام همه ما به دنبال آسیب‌شناسی‌ها عزاداری‌ها هیئات هستیم، اظهار کرد: متاسفانه چند سالی است ما شاهد این هستیم که رسانه‌های مختلفی به آسیب‌شناسی‌ عزادارای‌ها و هیئات مذهبی می‌پردازند که در این راستا اغراق‌های زیادی شده است.

وی افزود: البته درست است که در برخی از عزاداری‌ها تجمل‌گرایی و یا موارد دیگری وجود دارد و ما نیز نمی‌توانیم این موضوع را انکار کنیم، اما این هم درست نیست که هرساله هنگامیکه این ایام فرا می‌رسد رسانه‌ها و یا برخی از افراد مدام به دنبال آسیب‌‌شناسی هیئات عزاداری هستند و به نوعی این نمی‌تواند خدمتی به امام حسین(ع) محسوب شود.

بخشی تاکید کرد: ای کاش به جای این رویکرد آسیب‌شناسانه بیشتر رویکرد کارکردی این مراسم درنظر گرفته شود و این در حالی است که در شهر مشهد کمتر از یک درصد از عزاداری‌هایی که انجام می‌شود مرتکب تخلف می‌شوند.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره‌کل تبلیغات خراسان رضوی عنوان کرد: درست است که با وجود تعداد 800 تا 900 ایستگاه صلواتی که در مشهد برپا می‌شود، قطعا تعدادی از آن‌ها برای مردم مزاحمت‌هایی ایجاد می‌کنند، اما انصاف نیست ما تنها کارکردهای منفی این امور را در نظر داشته باشیم، بلکه باید به جنبه‌های مفید و مثبتی که این واقعه دارد نیز پرداخته شود.

وی اضافه کرد: از این رو ابتدا باید وجوه مثبت و قوی کارکردهای ادبیات، حماسه، شعر، سبک‌های سینه‌زنی و نوحه که از خیر وبرکتی برخوردار هستند را رسانه‌ای کرد و سپس به آسیب‌شناسی امور دیگر پرداخت.

بخشی اظهار کرد: گاهی ما با دست خود از روی غفلت، به موضوع مقدسی چنگ زده و آن‌را خدشه‌دار می‌کنیم. انصاف نیست که همان یک درصد را نگاه کنیم و دیگر خیر و برکت اجتماعی و معنوی که این عزاداری‌ها و امور مقدس به همراه دارند را در نظر نداشته باشیم و از آن‌ها دور شویم که این در حالی است که شاید آسیب‌هایی که در پی دارند به اندازه‌ای نباشد که بخواهیم بزرگنمایی و اغراق کنیم بلکه می‌توانیم با تذکر کوچکی آن مشکل را حل کنیم.

تمامی عزاداری‌ها منطبق با موازین اسلامی هستند
معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره‌کل تبلیغات خراسان رضوی گفت: در واقع باید گفت عزاداری‌هایی که انجام می‌شود، همگی منطبق با موازین اسلامی هستند و ما هیچ روایتی مبنی بر اینکه بخواهد شیوه، نحوه و قاعده‌ عزاداری را برای ما تعیین کند، نداریم. همواره عزاداری‌ها در مناطق، قبیله‌ها، بلادها و اقوام مختلف شیوه‌های گوناگونی دارد و هریک از آن‌ها برای ابراز حزن و اندوه خود در راستای این واقعه بزرگ آداب، رسوم و فرهنگ خاصی دارند.

بخشی خاطرنشان کرد: در این میان می‌توان گفت که مراسم نخل‌برداری در روز عاشورا در سراسر کشور انجام می‌شود، اما در هریک از شهرها و یا حتی روستاها با یکدیگر متفاوت است. همچنین به عنوان مثال می‌توان به علم اشاره کرد.

وی افزود: این علم در یک شهر تک چوبی بلندی است که پارچه‌های رنگی مختلفی به آن وصل شده که هریک از رنگ‌ها نمادی از سعادت و شقاوت را به تصویر می‌کشد و حتی پوششی که برای امام حسین(ع) دارند، تابع آداب، رسوم و فرهنگ قومی و محلی آن منطقه بوده و با یکدیگر متفاوت است. پس نمی‌توان گفت که تمامی مراسمات مذهبی که در کشورهای اسلامی صورت می‌گیرد با یکدیگر یکسان هستند.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره‌کل تبلیغات خراسان رضوی خطاب به هیئات مذهبی و متولیان موضوع ایستگاه‌های صلواتی عنوان کرد: من از تمامی هیئت‌ها و متولیان ایستگاه صلواتی تقاضایی دارم و این است که مردم حق دارند از شما انتظار داشته باشند تا شما به زیباترین نحو ممکن و با بهترین برخورد و بهداشتی‌ترین و با بیشترین حد رعایت بهداشت و کمترین حد ایجاد مزاحمت برای مردم به علاقه‌مندان امام حسین(ع) و به عزاداران امام حسین خدمت کنید.

بخشی تاکید کرد: شما خدمت‌گزاران امام حسین(ع) هستید و اگر کار شما موجب آزار و اذیت فرد مسن و یا بیماری شود در واقع نمی‌توان از شما یک‌درصد از تخلف را هم پذیرفت. شما بایستی تا اندازه‌ای این موارد را رعایت کنید که هیچکس نتواند به بساط امام حسین(ع) ایراد بگیرد.

انتهای پیام

captcha