شهید یک واقعیت است نه اسطوره/ عقب‌ماندگی موزه دفاع مقدس گیلان
کد خبر: 3844740
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۲

شهید یک واقعیت است نه اسطوره/ عقب‌ماندگی موزه دفاع مقدس گیلان

گروه اجتماعی ــ مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان شهید را یک واقعیت دانست نه اسطوره و اظهار کرد: باید دفاع مقدس را همان گونه که هست و اتفاق افتاده معرفی کنیم و به تبیین مؤلفه‌های اصلی جنگ بپردازیم که همانا انسان‌های مجاهد و فداکار است.

سرهنگ عباس بایرامی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان، در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به تاریخ تلخ 250 ساله ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: تلخی دو قرارداد ننگین ترکمان‌چای و گلستان و جدا شدن مجمع الجزایر استراتژیک بحرین از ایران سینه به سینه گشت و جوانان نسل انقلاب این تاریخ را مطالعه کردند.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم برجسته کردن دوره مشعشع دفاع مقدس و زدودن تلخی تاریخ 250 ساله از ذائقه ملت ایران، تصریح کرد: رزمندگان دفاع مقدس که غالبا جوان و نوجوان بودند قصد کشورگشایی و بازگشت به مرزهای گذشته را نداشتند، اما اجازه ندادند آن ذلت و خواری تاریخی تکرار شود و امروز نیز با قدرت از مرز و بوم ایران دفاع می‌کنیم.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان عزت و اقتدار کشور و نظام را مرهون یک رهبر حکیم، آزاده و خداباور و جوانان استقلال‌طلب، آرمان‌گرا و آینده‌نگر دانست و افزود: نسل انقلاب می‌دانستند اگر همین روند را ادامه دهند با کشوری ضعیف و ملتی ضعیف‌تر رو به رو خواهند شد لذا با نهضت امام خمینی(ره) همراه شدند و عدالت و معنویت را اصل قرار دادند.

بایرامی بهمن 57 را اوج مبارزات ملت ایران علیه حکومت استبدادی طاغوت دانست و گفت: ملت ایران در طول تاریخ به واسطه ریشه‌های تمدنی هرگز ملتی حقیر نبودند، اما در دوران پهلوی می‌دیدند که تمام اختیارات حکومتی در دست بیگانگان است و ارتش با نگاه غربی‌ها اداره می‌شود. در چنین شرایطی جوانان جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و انقلاب اسلامی را رقم زدند و حماسه دفاع مقدس را خلق کردند.

وی معمار کبیر انقلاب را یک شخصیت الهی دانست که به غیر از خدا با احدی معامله نکرد و ادامه داد: امام با تحمل سختی‌ها و مشقات محکم ایستاد و برای آزادی کشور و ملت و دین از زیر یوغ طاغوت صادقانه تلاش کرد لذا جوانان انقلابی محور وجودی‌شان را با امام تطبیق دادند و تحت تاثیر مکتب احیاگرش به عرصه دفاع مقدس وارد شدند و حماسه‌های جاویدان را رقم زدند.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان با اشاره به تاکید امام راحل و مقام معظم رهبری مبنی بر رفع بی‌عدالتی‌های اجتماعی، تصریح کرد: انقلاب‌ها در مسیر تکاملی خودشان دچار برخی از آشفتگی‌ها می‌شوند لذا انقلاب اسلامی نیز به واسطه فشارهای خارجی و دشمنی‌های داخلی با ریزش بخشی از انقلابیون مواجه شد و افراد در مقابل آرمان‌هایی ایستادند که برای آن مبارزه کرده بودند و اصول را زیر پا گذاشتند. مسئولانی که ضد اصول و آرمان‌ها عمل کردند بسیار اندک است، اما اثرشان به مراتب مخرب‌تر بود.

بایرامی عامل ماندگاری شهدا و جانبازان و آزادگان را در اخلاص، ساده‌زیستی و مردمی بودن دانست و اظهار کرد: در غیر این صورت هرگز نام بچه‌های جنگ در اذهان جامعه زنده نمی‌ماند. امروز انقلاب اسلامی و ولایت فقیه برای ما اصل است و هر کسی که نتواند با این اصول سازگار شود، آتش به اختیار موظف به مبارزه با او هستیم.

وی شهید را یک واقعیت دانست؛ نه اسطوره و اظهار کرد: باید دفاع مقدس را همانگونه که هست و اتفاق افتاده معرفی کنیم و به تبیین مولفه‌های اصلی جنگ که همانا انسان‌های مجاهد و فداکار است بپردازیم. مقام معظم رهبری جوانان امروز را صادق‌تر و سالم‌تر و پای‌کارتر از جوانان نسل انقلاب و دفاع مقدس می‌دانند، زیرا در معرض تهاجم فرهنگی قرار دارند و باید الگوهای ناب را از طریق زندگی‌پژوهی و تاریخ شفاهی شهدا و رزمندگان بشناسند.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان تاریخ شفاهی را تحقیق و پژوهش درباره سیر زندگی شهدا از کودکی تا بزرگسالی دانست و گفت: شهدا نیز مانند انسان‌های عادی بودند، اما هنر شهدا این است که هدف زندگی را دریافتند و با اقدام به‌موقع خودشان را به آن هدف رساندند. نسل امروز باید با همه ابعاد زندگی شهید بیگلوها و نامجوها و خوش‌سیرت‌ها و قلی‌پورها و املاکی‌ها آشنا شود و وظیفه نویسندگان و پژوهشگران و راویان و خاطره‌گویان عرصه دفاع مقدس است که به این مهم اهتمام بورزند.

وی دفاع مقدس را به مثابه یک اقیانوس دانست و خاطرنشان کرد: همه مردم در دفاع مقدس نقش داشتند. استان گیلان نیز با وجود فاصله 1500 کیلومتری تا جبهه‌ها 97 هزار رزمنده، هشت هزار شهید، 22 هزار جانباز و دوهزار و 700 آزاده دارد و باید این گنجینه‌ها برای نسل‌های آینده باقی بماند. رهبر انقلاب آخرین سنگر و آخرین سلاح یک رزمنده را انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل بعدی دانستند که امروزه با استفاده از ابزارهای به‌روز و در قالب فیلم و تئاتر و انیمیشن و موشن‌گرافیک و موسیقی و کتاب صورت می‌گیرد.

بایرامی با اشاره به ماموریت همه دستگاه‌ها در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، یادآور شد: باید دستاوردهای مادی و معنوی دفاع مقدس را حفظ کنیم و برای آیندگان به یادگار بگذاریم.

وی از آغاز عملیات اجرایی موزه دفاع مقدس گیلان از اسفندماه سال گذشته خبر داد و بیان کرد:‌ موزه دفاع مقدس در 15 استان به بهره‌برداری رسیده، در 10 استان همزمان با دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد و در پنج استان دارای پیشرفت فیزیکی 50 درصدی است، اما متاسفانه گیلان عقب‌ماندگی دارد.

انتهای پیام

captcha