اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری نهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)
کد خبر: 3845004
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷

اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری نهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ برگزاری نهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)، یکی از اخبار مهم معارفی امروز رسانه‌ها است.

به گزارش ایکنا، از جمله مهم‌ترین اخباری که طی امروز چهارشنبه، سوم مهرماه در صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف منتشر شد، می‌توان به خبر برگزاری نهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) که از صبح امروز در بندرعباس برگزار شد، اشاره کرد.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، سوم مهرماه و تا ساعت 16 تعداد هفت خبر با عناوین «شهید «ابراهیم هادی» من و خانواده‌ام را متحول کرد/ اصالت مداحی را «حاج علی الهی» یادم داد»، «در خون دادن به جوانان‌مان اعتماد کردیم اما در حکومت کردن اعتماد نمی‌کنیم/ مداح سیاسی با سیاست‌زده فرق دارد»، «روضه‌خوانی حاج علی انسانی در مراسم تشییع پیکر مرحوم طالبی»، «پیام آیت‌الله صافی گلپایگانی به نهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)»، «اربعین محل رویش سربازان در تمدن نوین اسلامی»، «مداحی «محمود کریمی» در سوگ امام سجاد(ع)» و «روشنگری رهبر انقلاب درباره چهره‌ای ساختگی از «امام سجاد(ع)»» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که اغلب این اخبار با توجه به ایام شهادت امام سجاد(ع) در حوزه معارفی عترت قرار داشته و خبری از اخبار قرآنی در میان آن‌ها نیست.
یکی از اخبار امروز این صفحه که عنوان «روشنگری رهبر انقلاب درباره چهره‌ای ساختگی از «امام سجاد(ع)»» دارد، مربوط به سخنان رهبر معظم انقلب اسلامی در رابطه با سیره امام سجاد(ع) است که خبری قابل تأمل و خواندنی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «امروز چهارشنبه سوم مهر و بیست‌وپنجم محرم، مصادف با سالروز شهادت امام سجاد علیه‌السلام است. رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره این امام همام فرمود: «آن چهره‌ مظلوم بی‌صدای سر به زیرِ منفعلی که از امام سجاد درست کردند به کلی برخلاف واقع است؛ چهره‌ حقیقی امام سجاد علیه‌الصّلاةوالسّلام، چهره‌ مبارز قهرمان خستگی‌ناپذیر و آشتی‌ناپذیر پیگیری است که با تدبیر تمام، با دقت کامل راه‌ها را می‌شناسد و انتخاب می‌کند و به سمت هدف‌ها، این راه‌ها را می‌پیماید، خودش خسته نمی‌شود و دشمن را خسته می‌کند و نتیجه هم این شد که بالأخره دشمن خسته‌ شکست خورده - یعنی دستگاه اَموی - وقتی هیچ کار دیگر نتوانست بکند، متشبث شد به مسموم کردن امام سجاد، و آن حضرت را مسموم کرد و این امام بزرگوار و عزیز بعد از عمر پربرکت پرمبارزه‌ پرتلاش مقدس سر تا پا نورانی، جوار پروردگار را زیارت و به عالم قدس و رضوان الهی پرواز کرد. این خلاصه‌ زندگی امام سجاد است»».
فارس
تلاوت ترتیل صفحه 160 کلام‌الله مجید توسط مرحوم محمد صدیق منشاوی، قاری مشهور مصری، آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است.
همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین ««شهدای قرآنی» اثری از گروه محمد رسول‌الله(ص) همزمان با هفته دفاع مقدس» و «حرکت رسانه‌ای امام سجاد(ع) برای انتقال پیام عاشورا/ راز همراهی نکردن امام با مردم مدینه» بر روی خروجی این صفحه از خبرگزاری فارس منعکس شده که یکی از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم و دیگر خبر نیز در حوزه عترت و مربوط به ایام شهادت امام سجاد(ع) منعکس شده‌اند.
خبر قرآنی مهم این صفحه نیز که عنوان ««شهدای قرآنی» اثری از گروه محمد رسول‌الله(ص) همزمان با هفته دفاع مقدس» دارد، مربوط به انتشار اثری از گروه محمد رسول الله(ص) است که همزمان با ایام‌الله هفته دفاع مقدس منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان به ساحت مقدس قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) قرار گرفته است.
مهر
«نشست «زبان تصویرآفرینی قرآن کریم» برگزار می شود»، عنوان تنها خبری است که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده که این خبر نیز خبری در حوزه تخصصی قرآن کریم بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «در ادامه سلسله نشست‌های علمی دراماتورژی قرآن کریم، نشست هشتادم به «زبان تصویرآفرینی قرآن کریم» اختصاص یافته است.
این نشست با حضور آزاده عباسی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه قرآن و حدیث، چهارشنبه ۳ مهرماه از ساعت ۱۶ در شهر مقدس قم، خیابان هنرستان، هنرستان ۲۰، مدرسه اسلامی هنر برپا می‌شود.
عباسی در معرفی این موضوع نوشته است: تصویر آفرینی، روشی جدید و ابتکاری است که در آن مفاهیم تجسم می‌یابند و حتی به صورتی جلوه می‌کنند که گویی خواننده آن‌ها را می‌بیند. در این‌گونه موارد کلمه از قالب تنگ خود خارج شده و به عالمی زنده و پویا قدم می‌گذارد. از جمله مباحث روزآمد در مطالعات قرآنی که به درک فحوای آیات کمک شایانی می‌کند، اسلوب بلاغیِ تصویرآفرینی هنری در قرآن است.
وی افزوده است: قرآن کریم منشوری آسمانی است که دارای بیان بصری خاصی است. سراسر آیات این کتاب آسمانی به‌مثابه والاترین معجزه مکتوب پوشیده از تصویر است. یکی از وجوه سادگی و قابل‌فهم بودن بیان آیات، همین بیان تصویری و ملموس بودن بیان ذهنی آن است. در عمده پژوهش های بلاغی از زمان جرجانی (قرن۵) تاکنون برای خلق تصاویر مفرد به شیوه‌های بلاغی و نوع کارکرد کلمات و حروف بسنده شده و از اسلوب‌های بلاغی بهره برده شده است».
ایرنا
«سید ساجدین (ع)، پیشوایی با سلاح دعا»، «نهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) در بندرعباس آغاز شد»، «رونمایی از شش کتاب در کنگره امام سجاد(ع)»، «صحیفه سجادیه درس مقاومت را به بشریت می‌آموزد»، «قیام امام سجاد(ع) فقط از ناحیه ذات خداوند بود»، «صحیفه سجادیه بهترین راهنما برای تحقق گام دوم انقلاب است»، «امام سجاد(ع) و صحیفه سجادیه اسرار خداست»، «نباید فریب آمار کمّی فعالیت‌ها را خُورد» و «هر زائر ایرانی اربعین، سفیری برای جمهوری اسلامی باشد»، عناوین اخبار امروز صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهند که اغلب این اخبار در حوزه تخصصی عترت قرار داشته و در رابطه با ایام شهادت امام زین‌العابدین(ع) انعکاس یافته‌اند.
یکی از اخبار امروز این صفحه که البته خبری صرفا قرآنی نبوده و در رابطه با سیره امام سجاد(ع) منتشر شده، خبری با عنوان «نهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) در بندرعباس آغاز شد» است که همانطور که از عنوان آن مشخص است در رابطه با کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) منتشر شده که میهمانان فراوانی از کشورهای مختلف جهان به ویژه آیت‌الله شیخ عیسی قاسم از بحرین در آن شرکت دارند.
در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «نهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) مصادف با ۲۵ محرم سالروز شهادت سیدالساجدین امام سجاد(ع) با حضور اندیمشندان مسلمان و سایر ادیان صبح چهارشنبه در بندرعباس آغاز شد.
نهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) کار خود را با پیام آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی در سالن همایش‌های شهرک مروارید بندرعباس آغاز کرده است.
آیت‌الله شیخ «عیسی قاسم»، رهبر شیعیان بحرین سخنران و مهمان ویژه امسال کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) در هرمزگان است.
پرفسور «آنتوان بارا»، محقق و نویسنده مسیحی سوری‌الاصل ساکن کشور کویت صاحب کتاب «حسین در اندیشه مسیحیت»، شیخ «هلال بن حسن» از اندیشمندان و فرهیختگان کشور عمان مهمان از دیگر مهمانان خارجی این کنگره هستند.
«حاج آخوند عبدالجبار میرابی» از علمای اهل سنت گرگان و «یوناتت بت کنیا» نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی از دیگر مهمانان نهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) هستند».
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان کشور نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد 12 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که از خبر تخصصی قرآنی در میان این اخبار نبوده و اخبار امروز این صفحه در حوزه‌های مختلف معارفی همچون حوزه عترت منتشر شده‌اند.
یکی از اخبار امروز این صفحه که عنوان «عبادت تنها در نماز و حج نیست، بلکه در کلیه امور زندگی است» دارد، مربوط به سخنان آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین در کنگره ملی امام سجاد(ع) بوده و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «شیخ عیسی قاسم در نهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) اظهار کرد: قیام الهی باعث پرورش روح انسانی است.
وی با بیان اینکه در دنیا علم برای انسان اما روح انسان برای خدا و قلبش برای ذات الهی است، تصریح کرد: انسان تنها از طریق خداوند متعال می‌تواند به سلوک عالی برسد و هرلحظه عبادت خداوند در راستای رسیدن به کمال است.
رهبر مقاومت بحرین عنوان کرد: زمین انسان را پرورش می‌دهد و این زمین است که انسان را در خود می‌گیرد و به همین سبب حتی زمین هم به موجودیت انسان نیاز دارد.
شیخ عیسی قاسم با اشاره به اینکه عبادت انسان را به کمال خود در راستای آیات قرانی می‌رساند، خاطرنشان کرد: انسان نباید عبادت را تنها در نماز و حج بداند بلکه کلیه امور زندگی را باید عبادت دانست.
وی با بیان اینکه عبادت راه رسیدن به خداوند و هدایت انسان از تاریکی به سمت نور است، اضافه کرد: انسان در تاریکی هدفی ندارد، مگر به اراده خداوند.
رهبر مقاومت بحرین بیان کرد: انسان برای رسیدن به هدف غایی باید در راه خداوند جستجو کند، عبادت انسان را به کمال و هدایت و از تاریکی به نور می‌رساند».
باشگاه خبرنگاران جوان
تعداد پنج خبر طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران منتشر شده که تنها یک خبر از این اخبار با عنوان «نمایندگان ایران به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم می‌روند» در حوزه تخصصی قرآن دارد.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که مربوط به اعزام نمایندگان جمهوری اسلامی ایران به بیست و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی می‌باشد، آمده است: «حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌مصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف و امورخیریه کشور گفت: محمد خاکپور در رشته حفظ و هادی اسفندانی در رشته قرائت، روز پنجشنبه چهارم مهرماه برای رقابت با قاریان و حافظان کشورهای شرکت کننده در بیست و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم عازم کرواسی می‌شوند.
وی افزود: بیست و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در مرکز شهر زاگرب در کرواسی به مدت دو روز برگزار می‌شود».
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران طی امروز و تا این ساعت تنها یک خبر با عنوان «آیین معرفی کتاب «تفسیر سوره برائت» در مشهد برگزار می‌شود» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که این خبر نیز خبری قرآنی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «آیین معرفی کتاب «تفسیر سوره برائت» شنبه ششم مهرماه، ساعت ۹ صبح، در محل ساختمان شماره یک دانشگاه علوم اسلامی رضوی واقع در صحن هدایت حرم مطهر امام رضا‌(ع)، با حضور اساتید حوزه علمیه، طلاب و دانشجویان توسط دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، برگزار می‌شود.

آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری، رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث نیز به عنوان سخنران این مراسم حضور خواهد داشت‌ و در پایان از تدوین‌کنندگان کتاب تقدیر به عمل خواهد آمد».
میزان
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان متشر شده، خبری با عنوان «زیبایی‌های نهفته در «صحیفه سجادیه»/«امام سجاد‌(ع)» احیا‌کننده دین اسلام پس از واقعه عاشورا بودند» است که این خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار نداشته و در حوزه معارفی عترت منتشر شده است.
انتهای پیام

captcha